1

hejsan i min buggy har jag ett
1500block med nya1600 cylindrar och
nya1500 enkelports toppar
enkel  solex 31pict-2
Högt ormbo med en supertrapp dämpare
Ett ej original luftfilter på långt insug..
som jag Fattat det av dom som vet ...
Dagen skitsoppa kräver större huvud munstycke...
Då flottörventilen tydligen är en service punkt så handlade jag ett nytt dylikt från MISAB och
ett 135  och ett 140 munstycke..
vilket rekommenderar ni att jag använder.. jag vill inte att den går varmt pga bränsle brist..
Bilen har stora bakhjul, så motorvarvet blir ju mindre=sämre kylning, liksom att kylningen kanske inte är såååå effektiv i en buggy..

hur justerar jag in förgasaren efter munstycks bytet..??
Tack på förhand../ michael

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

2 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-07-05 20:13:40)

Huvudmunstycket påverkar väl bara de sista 30-40% av gaspådraget.
Prova med befintligt munstycke.
Kör fullgas typ en halv till en km.
Stäng av motorn rulla till stopp (ingen tomgångskörning).
Lossa ett stift och läs av det.

Byt sen till nästa munstycke
Gör om  samma sak.
Och läs stiften.

Jag har kört flera gamla förgasarbilar de sista åren utan  problem med att byta munstycken.

Så är det en Urban legend att dagens soppa är så dålig??
Fakta nån?

Jag tror att  förgasarna har/hade en så stor marginal att motorerna klarar sig utan munstyckes byte.
Har en kompis som körde sin Ford Flathead på E85, ok han fick dra ut chocken lite :-)
Men det gick

"ljushuvud"

3

Skulle tro att du har en tjuvluft läcka  Skall funka med det som du har i nu Har du någon möjlighet att testa avgas värdena 


Man kan köra med std munstycke men om har tillgång till en Co2 mätare så kommer den visa 0.7-1.5 
Om mam är rädd om maskin så byter man munstycke (vag började byta på servicen Står i service medelade 11 1974 i maj)

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

okey.. just nu har maskinen en dålig tomgång. förmodligen pga smuts i förgasaren då den stått en del år... startar snällt...
tänkte mig i förebyggande .. då maskinen blir lite varm..
skall besiktiga i morgon ..hoppas jag...    ICQ/au ... då får vi se...
tänkte riva gasaren efter det, trist då det är trångt.. och byta allt jag ser..better safe...
sen får vi hoppas allt lirar.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

5

Jag har flera gånger läst om att man fått bättre motorgång genom att kliva upp ett eller två hack på huvudmunstycket, både på EP och DP-motorer. Motorerna tycks även gå något mindre varmt.

Jag har tolkat det som att med mer etanolinblandning i bensinen, ökar bränsleåtgången (jmfr med E85), så att ett större huvudmunstycke ger bättre respons när det går åt som mest soppa (acc/fullgas), ter sig ganska naturligt tycker jag.

Väldigt intressant att ta del av dina erfarenheter efter att du provat. Har du IR-termometer vore några högst oempiriska mätningar även intressant att ta del av.  ICQ/bf

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

6

hmmm frågan e hur det blir... när jag demonterade förgasaren igår för .. tja välbehävlig rengöring, motorn har ju suttit i 9 år...insåg jag att det redan satt ett 135 munstycke i förgasaren...så gjorde inget byte.. den trevliga tomgången som jag vetat om sedan innan återkom efter rengöringen
i eftermiddag blir det besiktning... då får vi se vad co halten säger...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

var och slutbesiktiga buggyn nu... Godkänd utan anmärkning ICQ/bi  ICQ/ag
co 1,2 ...det sitter i 135 nu skall bör jag sätta i 140???
detta med besiktnings dämparen...
http://forumbilder.com/images/2018/07/06/DSCF9092.md.jpg
så vad säger ni??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(