1 Senaste redigerad av Löf (2011-02-06 21:09:32)

...turnkey 1600 duppelport i bra skick?

Sån ca mellan tummen och pekfingret?

edit: ja just ja, skall sitta i en typ2 splitt om det betyder nåt.

Buy the ticket, take the ride... - HST

2

Tja, löst på pall = ca 3-4 tusen kanske, ihop med en utrostad 1303 = 1.000:-  ICQ/ab

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

3

ok, tack tack.

4

Jag skulle vilja se en 1600 för 3-4 tusen i bra skick desutom turnkey. Hur kan en 35-40 år gammal motor vara i bra skick. Möjligvis på utsidan men efter att ha rivit ca 90 motorer har jag bara sett ett fåtal som var i bra skick. Det var uteslutande utbytesmotorer som inte gått särskilt långt. När jag var ung kunde man köpa renoverade motorer på vag men dom är sen länge slut. Det enda som finns nu är industrimotorer och dom har börjat klättra i pris, särskilt 1600 som då är enkelportsmotorer. Det är nog att inge falska förhoppningar att man skall hitta en bra motor för 3-4 tusen. men det kan ju bero på vad man har för krav. Många hankar sig fram med skrot som byts ut varje vår för att ta sig till Bugrun. Realistiskt sett så kostar en bra renoverad 1600 ca 20 tusen om man gör jobbet själv. Jag tycker mig ha märkt att den vanligaste tråden på många forum är motor/tomgångsproblem vilket i mångt och mycket beror på att de flesta motorerna som inte har bytts i bilarna är sopslut. En reflektion av någon som skruvar i dessa motorer hela dagarna.

5

För ett antal år sen (ganska många) kunde man ju köpa fabriksnya longblock-motorer för om jag minns rätt i trakterna 15.000 - mycket prisvärt kan man tycka. Jag prenumererar inte längre på engelska tidningar och har för mig det var där de annonserade. Sen tror jag att priset gick upp rätt rejält på slutet. Kanske finns de inte längre kvar sen bubblan slutade byggas ny???

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

6

En enkel googling gav detta iallafall;

http://www.gex.com/volkswagen-beetle-motor.htm

GEX New VW Engines

Get the real thing.  These engines are Brand New, assembled from All New Parts by the GEX Professonals. They feature a Dual Relief Case, Unleaded Heads and are all Hot Run Tested and come with the GEX 36 month or 36,000 mile warranty.

Also see Rebuilt VW Long Block Engines

Part #     Description     $ Price     $ Core    
GX N10609     1600 cc, 67-69 Volkswagen Type I, up thru 1967 Type II, single port, Solid lifters, 12 volt flywheel     1,899.00     290.00    
GX N10610     1600 cc, 71-74 Volkswagen Type I, 68-71 Type II, dual port, Solid lifters, 12 volt flywheel, rear mount     1,899.00     290.00    

plus att CSP i sin prislista har en ny motor;
040100031,10 MOTOR 1600CC T-1 NY KOMPL M.TO ST 22,995.00

Det lär väl landa på samma sak om man ska importera motorn ovan...

7

Jag tror inte att man ska blanda GEX och "bra motor" i samma tråd. Sök på GEX i forumet på TheSamba så förstår ni varför.

Ducati Monster 1200S

8

Hans Landelius skrev:

Jag skulle vilja se en 1600 för 3-4 tusen i bra skick desutom turnkey. Hur kan en 35-40 år gammal motor vara i bra skick. Möjligvis på utsidan men efter att ha rivit ca 90 motorer har jag bara sett ett fåtal som var i bra skick. Det var uteslutande utbytesmotorer som inte gått särskilt långt. När jag var ung kunde man köpa renoverade motorer på vag men dom är sen länge slut. Det enda som finns nu är industrimotorer och dom har börjat klättra i pris, särskilt 1600 som då är enkelportsmotorer. Det är nog att inge falska förhoppningar att man skall hitta en bra motor för 3-4 tusen. men det kan ju bero på vad man har för krav. Många hankar sig fram med skrot som byts ut varje vår för att ta sig till Bugrun. Realistiskt sett så kostar en bra renoverad 1600 ca 20 tusen om man gör jobbet själv. Jag tycker mig ha märkt att den vanligaste tråden på många forum är motor/tomgångsproblem vilket i mångt och mycket beror på att de flesta motorerna som inte har bytts i bilarna är sopslut. En reflektion av någon som skruvar i dessa motorer hela dagarna.

Hej
Hur går det med arborrningen av mitt 25-hk block?
Hälsar
Gabriel

9

jerry skrev:

Jag tror inte att man ska blanda GEX och "bra motor" i samma tråd. Sök på GEX i forumet på TheSamba så förstår ni varför.

bra info, men kontentan är väl densamma, man borde väl kunna hitta annan motor för ungefär samma, vem gör tex CSPs?

10

johan_l skrev:
jerry skrev:

bra info, men kontentan är väl densamma, man borde väl kunna hitta annan motor för ungefär samma, vem gör tex CSPs?

Ja, det vore kul att veta. Kanske Per E vet?

Ducati Monster 1200S

11

johan_l skrev:

vem gör tex CSPs?

Volkswagen Do Brasil.

12

Se där ja, nu kom det lite fler meningar.
Anledningen till att jag frågar är att jag är på jakt efter en split panel och nu har jag fått nys om en som kanske kan bli till salu men den har ingen motor så jag tänkte att under en rullande renovering skulle det sitta fint med typ en 1600motor som är i gott skick och turnkey.

13

Efter att ha skruvat i en csp/brazil motor (tror den låg runt 18') i en grannes bil valde jag att lägga ca 9' på en nos 1600ep till den egna bilen. -Jag är inte impad av kvaliten på de nytillverkade motorerna...