1 Senaste redigerad av Plöjarn (2016-08-17 08:07:38)

Förra sommaren hände det första gången. Jag tappade trycket i kopplingssystemet så pass att dragläget "försvann under golvet". Luftade systemet, fyllde på bromsvätska. Funkade fint i ett antal mil. Sedan hände det igen. Och igen. Och igen. Det blir värre och värre. Har varit på långtur och inte haft möjlighet att ta itu med det ordentligt. Nu på slutet fick jag lufta var 20:e mil för att ta mig hem.

Jag kan inte se något tydligt läckage och jag tycker inte att nivån med bromsvätska i behållaren minskar nämnvärt. Växellådan är lite oljig på undersidan. Det är möjligt att det är vätska från kopplingen som letar sig ner dit, men det är inte säkert. Är det möjligt att systemet tar in luft någonstans utan att det läcker ut olja? Var i så fall.

Antar att det enklaste är att byta båda cylindrarna. Men det känns lite onödigt att skruva sönder och byta delar som kanske fungerar. Men jag vet inte var och hur jag ska börja felsöka. Någon som känner igen symptomen eller kan tipsa mig om vad jag kan göra?

2

Att det skulle komma in luft utan att det läcker kan du utesluta. Jag skulle tro att huvudcylindern gått på lunch, om det vore slavcylindern så läcker den och vätska försvinner.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Hur menar du? Kan huvudcylindern ta in luft utan att läcka olja?

4

Nej jag skriver ju att du kan utesluta just det.  Default/yikes
Jag tror att din hc läcker bakåt upp i behållaren så att du inte får något tryck.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Nu kanske jag tänker helt fel här:
Är det inte så att HBCn luftar av sig själv varje gång man släpper upp kopplingspedalen?
Jag gissar på skador eller skräp (eller som i mitt fall is på vintern) på slavcylindern som lyfter på tätningen och släpper in luft varje gång man kopplar?

Plöjarn skriver ju att han luftar gissningsvis vid slavcylindern och att det kommer luft där.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

6

Ok. Vad föreslår ni för åtgärd? Ska jag byta slavcylindern till att börja med? De var ganska billiga såg jag. Eller är det lika bra att byta båda när jag ändå håller på? Reparationssatser verkar inte helt lätta att hitta.

7

Har du kollat under mattan vid pedalerna ? har du olja där så kan du va 99,9% säker på att det är huvudcylindern.

Never pick a fight with an ugly person, they`ve got nothing to lose

8

trekronor skrev:

Har du kollat under mattan vid pedalerna ? har du olja där så kan du va 99,9% säker på att det är huvudcylindern.

Den har jag provat, utan att behöva lufta kopplingen.
Bara för att det läcker ur olja behöver det inte komma in luft i systemet.
Kommer det in luft via HBCn så borde man behöva lufta mycket olja, så behövde du lufta mycket eller lite?

Men, är det olja under mattan så behöver man byta, eller iaf undersöka orsaken till just det felet och åtgärda det.

9

Vet inte om vi är inne på samma sak, vad jag tänkte på va väl om det är olja just vid pedalerna så är sannolikheten stor att det är just huvudcylindern till kopplingen. oljan tar ju liksom inte helt slut i byttan då det finns en nivåskillnad/skiljevägg (säkerhetssystem) i den för att just om oljan försvinner i kopplingen så är det viktigt att du ändå kan bromsa.
Kan givetvis ha helt fel om detta men så har jag alltid trott att det funkar.
Det var ju trots allt bara en tanke om va det kan va för fel som är trasigt  ICQ/ab

Mogge skrev:
trekronor skrev:

Den har jag provat, utan att behöva lufta kopplingen.
Bara för att det läcker ur olja behöver det inte komma in luft i systemet.
Kommer det in luft via HBCn så borde man behöva lufta mycket olja, så behövde du lufta mycket eller lite?

Men, är det olja under mattan så behöver man byta, eller iaf undersöka orsaken till just det felet och åtgärda det.

Never pick a fight with an ugly person, they`ve got nothing to lose

10

Som det är nu behöver jag lufta ca var 20e mil... Det är helt torrt vid huvudcylindern.

11

Byt slavcylindern det är enklast torka rent och kolla efter läckage, oljan på växellådan kan vara noskonen som läcker så kolla nivån innan det börjar sjunga i slutväxeln.

12

När jag skulle lufta kopplingen på min så hände ingenting, nivån sjönk i takt med att man pumpade. Inget droppade under. Efter en stund kom jag på att det kunde vara läckage under bilen och mycket riktigt. All vätska jag pumpat hade hamnat på plåten under bilen där ebn/bränslepumpen sitter.

13

Eskil skrev:

När jag skulle lufta kopplingen på min så hände ingenting, nivån sjönk i takt med att man pumpade. Inget droppade under. Efter en stund kom jag på att det kunde vara läckage under bilen och mycket riktigt. All vätska jag pumpat hade hamnat på plåten under bilen där ebn/bränslepumpen sitter.

Intressant, det felet har jag inte råkat ut för..........än.
Plöjarn behövde dock bara fylla på första gången vilket inte indikerar någonting mer än att det saknades olja upp till strecket.
Jag gissar fortfarande på slavcylinder, men jag vågar inte sätta min hatt på det...... ICQ/ag

14

Har nu beställt nya cylindrar. Tänker att jag byter båda när jag ändå håller på... Hoppas bara att ledningarna är täta... Återkommer med resultatet...

15

Plöjarn skrev:

Har nu beställt nya cylindrar. Tänker att jag byter båda när jag ändå håller på... Hoppas bara att ledningarna är täta... Återkommer med resultatet...

Bra där.
Jag köpte också nya, men bytte aldrig då det räckte med en luftning, då det kom ut en massa gojs och det var -10 ute så gissar jag på vatten som frös på slavcylindern och som lyfte på tätningen så luft kom in.
Knappast det felet idag.......

Lycka till med operationen.

16

Hej.

Lånar tråden lite.

Jag har bytt både huvud och slavcylinder på min T25. Någon som kan beskriva eller ge lite konkreta tips på hur man luftar ur hela kalaset. Har nog luft lite varstans efter denna operation. Inget motstånd alls i kopplingen för tillfället.

Måste man lufta fram först o sen bak eller hur gör man?
Har en mojäng för att trycksätta oljebehållaren om det kan underlätta. Skall kopplingen då vara nertryckt när man trycksätter och sedan öppna luftnippeln där bak?

Som vanligt tacksam för alla tips och tricks...  ICQ/bs

17

Strunta i din tryckluftsgrej. Be en kompis pumpa tre gånger sedan hålla nere pedalen, skruva upp ventilen vid slavcylindern och släpp ut trycket(och luften) skruva åt skruven igen och upprepa detta tills du uppnått tillräckligt stum pedal. Glöm inte kontrollera nivån så du har bromsvätska hela tiden.

18

Ska du trycksätta så ska pedalen vara opåverkad.

Ali G

19

Hej.

Tack för era svar.

Precis luftat kopplingen manuellt utan trycksättning. Höll på länge och väl och gjorde av med en del bromsvätska.

Nu funkar det klockrent igen.  ICQ/ay

Som sagt. Tack för era tips. Alltid värdefullt.