1

Tja
Håller på och ska inhandla delar till bromsrenovering bak på min 79:a bay.
Ska inhandla sköldar, trummor, cylindrar, backar med monteringssatser.
Tänkte höra om någon vet om jag kan ta T3 delar rakt av?
Eller är det bara backar och push rod som ska vara T3?
Vill gärna ha automatisk justering. Finns redan men allt är förbrukat av slitage och rost.
Synpunkter tas tacksamt emot.

Mattias

2

Nu vet jag inte exakt hur det ligger till för bay, men för typ1 kan det idag vara svårt att få tag i självjusterande grejer då de var ganska ovanliga internationellt sett. Dessutom så tycker inte jag det funkar något vidare. ICQ/bl

Sen kan jag inte svara vilka delar som är kompatibla mellan årsmodellerna, men jag undrar varför? Bättre bromsar? Billigare delar?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

Tackar för synpunkter.
Svensksålda Bays hade självjusterande från 73 till 79. Så allt är en röra för mig
Nu undrar jag bara vad jag ska inhandla som blir bra och går enkelt att införskaffa.
Internationella bay bromsar eller T3.

4

Mitt råd är att bygga om till manuellt justerade bromsar om du ändå tänkt ta kostnaden och byta "allt", då borde inte grejerna vara så svåra att få tag i och du kan försäkra dig om att du har bra bromsverkan på bakhjulen innan du åker in på besiktning. Med automatiskt justerade bromsar får du ställa dem så bra du kan med trumman av, rycka frenetiskt i handbromsen under den första tiden för att sen hoppas på att bromsverkan blir jämn vid kontroll. Jag tycker systemet fungerar dåligt, någon annan kanske har positiva erfarenheter?

På en sommarbil kan man leva med att det är lite manuella justeringar som behöver göras tycker jag. Brytaravstånd, ventilspel, bromsjustering förgasarinställning, tändläge osv...

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

5

Tänker lyda ditt råd, även fast det är en året runt bil.
Innebär detta att jag byter ut sköld, backar och cylindrar till earlybaysaker?