1

Hur gör man den bästa lösningen ?

har sett voltsänkaren för vindrutespolarmotorn på classic. men är den anpassad för pilarna?
seriekoppla en till 6v lampa verkar vara en lösning ? men känns lite bondmek  ICQ/ad

googlat en del och många föreslår ett 1ohm 50w motsånd men jag vet inte riktigt vart man hittar det. ( troligen samma som voltsänkaren ?)

verkar även som man kan få dem omlindade för 12v men jag vet inte vart man kan lämna in dem isf...

hur har ni gjort för att köra 6v pilar med en 12v konverterad bil ?

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

2 Senaste redigerad av Piraten (2011-07-18 13:59:32)

Pilarna drar så lite ström att Du enklast löser det med en liten krets från Elfa!
Den heter 7806 och är i sk TO220 kapsel, med andra ord har den tre ben, varav det vänstra är 8-28V matningsspänning, det mittersta är Minus och det högra är +6V ut till pilen.
Kretsen klarar 2A och om man skruvar den i karossen så kyls den än mer och klarar lite till.
Då behövs inte heller någon jord eftersom skruvålet, kylflänsen är förbunden med mittstiftet.

Pris ca 10:- finns hos Elfa eller Kjell & Co

Är det proböem så säg till ska jag rita en enkel skiss:)

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
Honda CB750 Four -75...1:a Folkan, en 1200 -59 inköpt 1969
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

3

Eftersom jag är el analfabet så skulle jag vara glad om du ritade en fin lite skiss. Sitter i samma sits själv och vill snart ut på vägarna. Kopplar man den bara till motorn eller går stryps strömmen också till lampan? Dum fråga kanske men då jag inte ens tagit lös en pil så har jag ingen aning.

Mod ä va den fege ta te när´n int törs

4

ok, ska fixa en under dagen..:)
Den kopplas lämpligen mellan blinkersspaken och pilen, då matar den både pil och lampa:)

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

5

Tack tack  ICQ/ab

Mod ä va den fege ta te när´n int törs

6 Senaste redigerad av Nobbe (2011-07-18 11:52:24)

Tackar för snabb och enkel lösning!

föresten :=)
får fram 3 olika när kag söker på elfa ?

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … 9820;id=2;
vilken av dem ska man köpa ?

ser fram mot skissen, sen kanske nån trevlig moderator kan lägga upp den i howto ?

7 Senaste redigerad av Piraten (2011-07-18 14:02:10)

Nobbe skrev:

Tackar för snabb och enkel lösning!

föresten :=)
får fram 3 olika när kag söker på elfa ?

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … 9820;id=2;
vilken av dem ska man köpa ?

ser fram mot skissen, sen kanske nån trevlig moderator kan lägga upp den i howto ?

Köp den nedersta, 73-000-24, den ger 1.5 A och har låg droputspänning, vds. klarar låg inspänning. Den är också den enda som klarar -20 grader, vilket kan vara bra:)
Skruva den i plåten någonstans.
För att den ska fungera idealt ska den egentligen ha en liten kondensator också, men det är inte nödvändigt för det här ändamålet.
Jag återkommer med skiss.

VW 1303 S -74
VW 1303 Big -74
VW 1303 S -73
BMW 740 i -96
John Deere 210 -67

8

Kanon ! :=)

9

1 ohm 50 watt motstånd är det som du behöver. Det finns på Elfa och kostar runt 50kr. Bara att montera in mellan matningstråden till pilarna. Ca 15 min jobb eller 30 om du vill löda fast kablarna istället.  Du behåller 6v lampor.

Tyvärr har jag inte bilen hemma så jag har ingen bild.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … ;toc=20096

10

Jag har monterat ett sånt motstånd ( från classic vw ) så den går in i serie efter säkringsdosan och innan spaken,
men resultatet suger, pilarna glöder lite och orkar inte upp, ett snabbt 12v test så smäller de upp på en gång.
måste detta motstånd monteras i " holken" och direkt på ingående strömkabel på pilen ???

to kretsen känns intresant finns det så man kan få ut 8v ? då tror jag pilarna överlever och bör ha bra sprätt :=)

//Nobbe

11

Det ska inte ha någon betydelse var i kretsen den läggs men du kan ha dålig kontakt i spaken och får då spänningsfall. Mät spänningen direkt efter efter resistorn och direkt efter spaken.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

12

Nobbe skrev:

Jag har monterat ett sånt motstånd ( från classic vw ) så den går in i serie efter säkringsdosan och innan spaken,
men resultatet suger, pilarna glöder lite och orkar inte upp, ett snabbt 12v test så smäller de upp på en gång.
måste detta motstånd monteras i " holken" och direkt på ingående strömkabel på pilen ???

to kretsen känns intresant finns det så man kan få ut 8v ? då tror jag pilarna överlever och bör ha bra sprätt :=)

//Nobbe

Om du läser mitt inlägg och gör som jag skriver så fungerar det. Jag upprepar om du inte kunde läsa det ICQ/ab De som up North har är till vindrutetorkaren.

1 ohm 50 watt motstånd är det som du behöver. Det finns på Elfa och kostar runt 50kr. Bara att montera in mellan matningstråden till pilarna. Ca 15 min jobb eller 30 om du vill löda fast kablarna istället.  Du behåller 6v lampor.

Tyvärr har jag inte bilen hemma så jag har ingen bild.
https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … ;toc=20096