1

Har upptäckt ett litet hål på en drivaxeldamask (75:as buss) och det blir ju så jäkla skitigt runt omkring när jag kör så jag måste byta damask och på med nytt fett snarast.

Har hört om delbara damasker så klart, men om jag vill dit med en ny, hel damask? Måste jag riva mycket för att kunna byta?

Har aldrig lossat drivaxlarna så har ingen aning..!  ICQ/bn

//Stefan

T2 Transporter Pick-up EH -78
T2 Kleinbus -75

2

när du lossar drivknuten  får du lossa drivaxelen  så är det bara dra loss knuten och damasken kommer med knuten
Ps det skall inte finnas något fett i damasken Det skall vara i knuten ( cirka 50-60gram) ( om det är fett i damasken så går den sönder )
Ps 2 det är bra att åter fetta alla knutar  om man inte vill ha haveri
den här boken kan vara bra att kolla i  innan  https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=23303
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Tänk också på att skruvarna som håller drivaxeln mot knuten inte är Torx eller Insex. Det är invändig tolvkant (XZN) och gör rent skallarna ordentligt innan du försöker lossa dem (och håll reda på "bananbrickorna").

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

4

Kan vara insex också på skruvarna, det satt insex på min bay och på T3an var det blandat insex och XZN så gör rent noga och kolla innan du börjar knacka i verktyg. Sönderdragna drivknutsskruvar är inte kul

5

Alltså de här gamla VW är ju rena drömmen att skruva i, det är ju så lättmekat! Jag var rädd att jag skulle bli tvungen att vinkla ut bakhjulen för att kunna ta ut drivaxlarna!

Tack för råden gossar!  ICQ/bd

T2 Kleinbus -75

6

Gimbo skrev:

Alltså de här gamla VW är ju rena drömmen att skruva i, det är ju så lättmekat! Jag var rädd att jag skulle bli tvungen att vinkla ut bakhjulen för att kunna ta ut drivaxlarna!

Tack för råden gossar!  ICQ/bd

1975 är en ny VW :-)

Äldrfe kräver mer strulande :-)

"ljushuvud"

7

Haha, ja allt är ju relativt   ICQ/bs

T2 Kleinbus -75

8

Var ju tur iaf att jag skulle byta damasker, knutarna var inte dom fräschaste...

Nu nästa fråga (har ett hopplock av grejer där det är lite blandat):

Har två olika modeller av drivaxlar; den ena saknar spåret för den konvexa brickan, eller "bananbrickan", samt två olika "spindlar" (den som håller kulorna inne i "buren").

Den "drivspindel" som jag tror är avsedd att användas tillsammans med de konvexa brickorna är helt plan på båda sidor, medans den som jag antar är avsedd att användas på den drivaxel som saknar spår för de konvexa brickorna är försedd med en liten upphöjning på ena sidan.

Problemet är att jag saknar en konvex, fjädrande bricka. Det satt inte fjädrande brickor på alla drivknutar heller (vet inte om det var därför vissa hade mer slitage).

Tänker mig därför använda den drivaxel som saknar spår för fjäderbrickan, tillsammans med de spindlar som har den lilla förhöjningen och tänker mig att de är avsedda för varandra. Slitaget berodde förhoppningsvis på annat, eller var detta en sämre modell av drivaxel? Alla exempel men ser innehåller ju drivaxlar med fjädrande, konvexa brickor?

Komplicerad nördfåga som saknar egentlig betydelse kanske då bilen inte rullar många mil per år, men man snöar ju lätt in...  ICQ/bu

T2 Kleinbus -75

9

Vänd på drivaxlarna så har du nya slitytor att slita på, om du nu kommer ihåg vad som satt var.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

10

Mogge skrev:

Vänd på drivaxlarna så har du nya slitytor att slita på, om du nu kommer ihåg vad som satt var.

Yes, ena axeln kom jag ihåg att kolla! ICQ/ay

T2 Kleinbus -75