1

Har en buss med dubbla sänksatser monterade på framvagnen. Dessa är ställda i lägsta läget som gett ganska stuttiga åkturer...
Får att få tillbaka lite komfort men bibehålla höjden så har jag nu monterat sänkspindlar. Nu när jag ska höja på sänksatserna så kan jag inte få de att röra sig. Har släppt på låsmuttern och de ”taggiga” brickorna, men inget händer ICQ/bu

Läste på nätet att man kunde försöka gunga loss dem genom att stå på bromstrumman på båda sidor. Hade grabben att stå på ena sidan och jag själv tog den andra, men inget hände.

Testade idag att bända med en träregel mellan nedre armen och underredet, men det hjälpte inte heller trots mängder med WD40...

Någon som har något tips?  ICQ/bc

/Nicklas

VW Typ 2 1970

VW Typ 2 1970

2

Ett alternativ är ju att montera bort stötdämpare och spindel för att sedan justera bärarmarna bara. Det blir enklare att bryta ner bärarmarna med hjälp av ett spett in mot ramen eller dylikt. Är det länkpinne eller kulbult?

NewfieldVW
1972 Bay buss

3

Tack för tipset. ICQ/ay
Jag har kulbultar och stötdämparna har jag inte monterat tillbaka än.
Testar att demontera spindeln från bärarmana och bänder lite till. Får se om det löser problemet...

/Nicklas

VW Typ 2 1970

4

Tänkte säga vad händer om man värmer? Men man kanske inte vill värma den delen?  ICQ/bn  (jag vet inte, bara fundering)

☆♤♡◇♧♤♡◇♧☆♡◇☆♤♡♧☆♡◇♧♤☆♤♧◇♤☆

5

Undra om tappen har låst sig i godset då?
Går ju att gänga ur tappen isf kanske.
Annars får du ha den på hjul å gunga lite på den utan låsningarna i.
Lycka till.

Tomato Potato
Dyslexiker..

6

Min första tanke; är det du som gjort jobbet? Om inte har man ju ingen aning om hur det är ställt med framvagnen.

Annars är det väl som andra redan är inne på, till att börja riva ner framvagnen bit för bit. Bärarmarna kan ju kärvat fast, mittklumpen kan ha rostat med godset, oavsiktlig fastsvetsning osv, allt beror på hur jobbet är gjort.

Mer bakgrundsinfo är bra för vidare felsökning. ICQ/ay

"Rostlagning" har sommaruppehåll... ett tag till

Måste städa garaget först.

7 Senaste redigerad av nicabr (2018-06-13 06:25:33)

Default/smile skrev:

Tänkte säga vad händer om man värmer? Men man kanske inte vill värma den delen?  ICQ/bn  (jag vet inte, bara fundering)

Avvaktar värmning tills vidare, men håller det som en möjlighet.

D3w1l skrev:

Undra om tappen har låst sig i godset då?
Går ju att gänga ur tappen isf kanske.
Annars får du ha den på hjul å gunga lite på den utan låsningarna i.
Lycka till.

Tror detta är det jag ska testa efter jobbet idag. Ska försöka förstå om mittklumpen sitter fast eller inte.

kee skrev:

Min första tanke; är det du som gjort jobbet? Om inte har man ju ingen aning om hur det är ställt med framvagnen.
Annars är det väl som andra redan är inne på, till att börja riva ner framvagnen bit för bit. Bärarmarna kan ju kärvat fast, mittklumpen kan ha rostat med godset, oavsiktlig fastsvetsning osv, allt beror på hur jobbet är gjort.
Mer bakgrundsinfo är bra för vidare felsökning. ICQ/ay

Sänksatsen är monterad av någon tidigare ägare så jag vet inte hur bra svetsningen är utförd, men det ser inte ut som ett proffsjobb... Bärarmana är bytta så de är OK.

Tack så länge för alla tips!!  ICQ/ay

VW Typ 2 1970

8

När man svetsar fast sänksatserna så drar svetsen ihop materialet.. Om man inte smörjer efter svetsningen. .. Dvs mittklumpen så kan mycket väl den rosta fast genom fukt som letar sig in. ...
Borde gå att få loss med millt våld.. Om man ersätter mittbulten med en hjulbult m14.. med samma gänga så kan man knacka på den med en hammare och lösa rosten.slår man på bultskallen dvs i linje med bulten så kan man chocka loss rosten sedan försiktigt upp eller ner det man har behov av.. Givetvis har man då framvagnen upplyft, om hjulen hänger på har man ju lite hjälp av vikten.. Lycka till.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 LHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9

Har du bytt bärarmarna? Får ja fråga vad det är för sänkspindlar du har?

NewfieldVW
1972 Bay buss

10 Senaste redigerad av nicabr (2018-06-13 15:31:01)

redbanana skrev:

Har du bytt bärarmarna? Får ja fråga vad det är för sänkspindlar du har?

De från Transporterhaus. Sänkspindlarna är då omgjorda för att bärarmarna sätts ”upp och ned”.
Det gör att jag kan behålla trumbromsarna fram och inte behöver bygga om till skivbromsar. I kitet jag köpte ingick nya bärarmar.

/Nicklas

VW Typ 2 1970

11

Intressant med TH sänkspindlar Nicklas! Det är alltid kul med folk som prövar grejer som man själv är inne på. Rapport på hur det blev när problemet med framvagnen är löst, ser jag fram emot. Vad kostade kitet inklusive frakt och allt?

För att återgå till problemet tror jag Michelth är inne på något. Om jobbet är gjort av någon annan så vet man inte hur det är gjort. Det kan mycket väl vara såsom Michelth skriver, så testa hans knep. Hur nära mittklumpen ligger svetsskarven på rören? Har man borrat ur alla fyra pressarna? Är det taskigt svetsat borde spåren gå att se. Släng gärna upp en bild på jobbet. ICQ/ay

"Rostlagning" har sommaruppehåll... ett tag till

Måste städa garaget först.

12

Kee, kitet som även innehöll justerbara svärd kostade 600 pund + 30 i frakt. Nackdelen var att de även vill ha 200 pund i pant då de vill ha de gamla delarna i retur.

Testade D3w1l’s tips ovan idag men tyvärr blev det ingen skillnad.

Fortsätter imorgon med hjulbultstricket som michaelth tipsade om.
Ska försöka få till en bild då också...

VW Typ 2 1970

13

Jag kör själv Transporterhaus spindlar, och när jag skall höja min så får jag lov att släppa på de nedre spindellederna för att kunna justera bärarmarna. Men om det är i sänksatsen det sitter fast för dig så prova med hjulbultstricket.

Kee, ska du köpa sänkspindlar så rekommenderar jag absolut transporterhaus. Du får ju pulverlackade prylar med nya spindelleder samt 3.5" sänkspindlar som inte ökar spårvidden. ICQ/ab Jag skickade in mina gamla grejor också så jag fick tillbaka pantavgiften.

NewfieldVW
1972 Bay buss

14

Testade hjulbultstricket idag, men tyvärr utan framgång.

Nästa steg blir att riva ner framvagnen i helgen för att sedan kapa bort sänksatserna och göra om jobbet. Tog tyvärr ingen bild men svetsarna är så dåliga att det vore kriminellt att visa upp dem.
Såg idag att det ser ut som om sänksatserna är ditsvetsade med framvagnen på plats i bussen för den övre är bara svetsad till häften...  ICQ/bu

/Nicklas

VW Typ 2 1970

15

Ja då kan de vara en bra idé att plocka ner och göra rätt. Jag har ett set nya sänkningsatser du kan få för en vettig peng ICQ/ab

NewfieldVW
1972 Bay buss

16

redbanana skrev:

Ja då kan de vara en bra idé att plocka ner och göra rätt. Jag har ett set nya sänkningsatser du kan få för en vettig peng ICQ/ab

Du har PM

//Nicklas

VW Typ 2 1970

17

Ingen aning om detta fungerar för dig men när jag hade detta problem monterade jag lös allt ner till bärarmarna och spände ett spännband per sida (modell större) runt armarna samt framvagnen, sedan till karossen på en väl vald punkt i underredet så de spände "upp" bärarmarna. (för övrigt livsfarligt att spänna spännbanden)

Sedan fettade jag in framvagnen ordentligt tills fettet kom ut i sidorna. Bärarmarna/sänkningssatsen justerade sig under natten, sedan dess har jag också kunnat röra på grejjerna med mindre våld ICQ/ab

Vanligt är förmodligen att göra en miss och inte slipa bort svetsarna som "håller" centrumklumpen vid styrsnäckan helt, vilket gör allt svårt att justera.

18

Idag plockades framvagnen ner (vilken satt fast som f-n) och efter en stund lyckades vi få justeringen att röra på sig. Bankande och långa hävstänger gav resultat. Hade doch aldrig lyckats med detta med framvagnen kvar i bussen. ICQ/bo

Brorsan slipade ner de gamla svetsarna och gjorde om svetsningen och nu blev det j-vligt bra!  ICQ/ay

Nu ska allt bara göras rent, målas och sedan återmonteras.

Tänk om jobbet gjort rätt från början...

Tack för alla tips och tack till alla som hjälpte till idag.  ICQ/bq

/Nicklas

VW Typ 2 1970

19

Kanon, skönt att det löste sig trots att du fick kavla upp ärmarna och skita ner dig ICQ/ae

NewfieldVW
1972 Bay buss

20

Bra jobbat. Var nog vettigt å bara göra om det med halvt i svetsa sänkningar. Ser det ju lite fräschare ut nästa gång du ska under där å.  ICQ/bi

Tomato Potato
Dyslexiker..

21

ICQ/bq  ICQ/bo  ICQ/af  ICQ/bi  ICQ/bp

☆♤♡◇♧♤♡◇♧☆♡◇☆♤♡♧☆♡◇♧♤☆♤♧◇♤☆