1

Jag har intresserat mig för T3-buss. Hur ser prisbilden ut för en hyffsad besiktad sådan med WBX-motorn?. Inte syncro. Går det att få tag i 2.1 liters motorer i hyffsat skick och hur ser prisbilden ut en sådan?  Hoppas på svar

2

Kan bara se att priset på dessa vagnar e på väg uppåt .... Motorer finns ...i dåligt skick i regel .. Satsa på en rejäl motorrenovering , lägg av 30-40 `inkl . nytt avgasystem .. Då vet du säkert va du ska betala för en bil med def.motor . Hittar du en med bra motor med över 15000 mil på mätarn kommer problemen snappt endå !!!, om den inte har gjorts vid tidigare ... Ska man nu ha bilen en längre period med turer land/strand ...e det vel bättre med en nyrenoverad spis ...  ICQ/bs

JES BuggyService

www.rent-a-buggy.se
Fb :@RentaBuggy.se
Tlf: 0760101483

3

Tack för svar! Motorn är som jag vet den svaga punkten hos dessa vagnar. Så därför undrade jag över om tillgängligheten. Jag har inte sett många sådana motorer varken här eller någon annanstans. Jag håller med dig att man vill ha en motor som man vet man kan lita på.

4

Glöm inte växellådan. Tvåan/trean vill gärna hoppa ut på AAP (5 vxl.) när man släpper på gasen. Synkringar på syncrolådorna kan också behöva översyn.

Det är väl bara en tidsfråga tills man börjar se fler Subaru boxermotorer med avgasrening i T3 tror jag.

5

KG1500 skrev:

Tack för svar! Motorn är som jag vet den svaga punkten hos dessa vagnar. Så därför undrade jag över om tillgängligheten. Jag har inte sett många sådana motorer varken här eller någon annanstans. Jag håller med dig att man vill ha en motor som man vet man kan lita på.

Ingen ide å lägga pengar på en tickande bomb iaf. Går motorn rundt ,finns det alltid hopp . Utbudet e lågt på bra motorer ..lika bra att ta en renovering med i kostnaden .. Subaru ?? Inte i min vagn iaf. ICQ/ab ICQ/ab

JES BuggyService

www.rent-a-buggy.se
Fb :@RentaBuggy.se
Tlf: 0760101483

6

Har funderat på en Subaru-rova, men det ser inte helt enkelt ut om man måste köpa en hel donatorbil för att riva ut motorn tillsammans med bilens elsystem vilket man sedan måste skicka till någon som modifierar det så man kan använda motorn i en t3'a..  Sedan har vi kostnaderna för adapter, mm. + att Subaru-motorn måste säkert också renoveras.. för inte vill jag sätta in en motor som gått 20000 mil eller mer om man gör ett sådant stort jobb och lagt ner så mkt pengar redan. Det blir i vilket fall inte billigt..   Men visst motorn är kanske både bättre och piggare. Men det känns ändå lite fel med något annat än en VW-motor.. Funderar...

7 Senaste redigerad av feto (2018-06-11 20:11:46)

Köp en ny "crate engine".

8

KG1500 skrev:

Har funderat på en Subaru-rova, men det ser inte helt enkelt ut om man måste köpa en hel donatorbil för att riva ut motorn tillsammans med bilens elsystem vilket man sedan måste skicka till någon som modifierar det så man kan använda motorn i en t3'a..  Sedan har vi kostnaderna för adapter, mm. + att Subaru-motorn måste säkert också renoveras.. för inte vill jag sätta in en motor som gått 20000 mil eller mer om man gör ett sådant stort jobb och lagt ner så mkt pengar redan. Det blir i vilket fall inte billigt..   Men visst motorn är kanske både bättre och piggare. Men det känns ändå lite fel med något annat än en VW-motor.. Funderar...


Är hyffsat enkelt om att plocka ut motor och elsystem ur en subaru.
Modifieringen gör man själv om man har lite tålamod och elkunskap.
Adapter och annat kostar lite men inte i närheten av pengarna som nämns ovan.

9

Tack för alla svar!  feto- en "crate" Engine är ett alternativ, någon som vet ngn leverantör med bra kvalitet, o hyffsat pris?
Niklas_j  - lite elkunskap har jag nog, men behöver i så fall beskrivning och elschema. Var får man tag i sådant?

10

Här är en sida som beskriver hur man gör. Har aldrig gjort det själv men är sugen om jag hittar rätt objekt att göra det på.
http://busaru.com/subaruvanagon/wiringharness

Samma snubbe har också en Youtube kanal där han går igenom hela processen.

Rikard

11

Tack för länken!  Jag har tittat runt lite på olika sidor men missat den.

12

Jag har en Subaru impreza, minns inte om det va en 98-00. Nedslag på besiktningen på rost i bakvagnen. 2L maskin 130hk som funkar fint. Nya sommardäck 14” finns i Huskvarna 2500kr

13

Finns +10/20 % (hk/vridmoment) regeln fortfarande kvar?

14

Jag googlade fram elschemat för bilen.
Busarus kanal är hyffsat bra men tyckte det fanns lite otydligheter där.

Men när man väl plockade ur härvan och följde schemat så var det bara att rensa kabel efter kabel.

10% regeln finns men går inte att applicera på vw t2 i alla fall. De finns med på SFROs lista där tillverkaren intygat max hk och vrid.

15

Det här påståendet om att en WBX motor behöver renoveras redan efter 15K mil anser jag är att genneraliser.
En WBX motor som servats väl med regelbundna olje, glykol och filter byten, och som inte plågats allt för hårt av en tung höger fot kan mycket väl hålla 25k mil. Skulle snarare hävda att det är efter 25k mil som det börjar bli aktuellt med en renovering.
Spisen som sitter i min nuvarande brukis (en 112a), blev renoverad vid 27k mil och mätaren slår strax om till 32k.
Men visst, de håller ju inte på samma sätt som t.ex en volvo motor gör.

Det som man bör tänka på med dessa motorer är att det är aluminium topplock, därför skall man använda "rätt" sorts glykol och byta den med jämna intervall, typ vart annat år och då är det 50/50 blandning som gäller, har för mig att det är typ 17L som systemet rymmer så det går åt en hel del glykol, men det här är sådant som folk i allmänhet slarvar med eller inte känner till.

De mår dessutom bäst av riktig "tjockolja" mineralolja typ 20-50W och 112an skall tankas med 98 oktan ifall man inte ställer om tändningen så att det går att köra med 95 oktan alternativt använder oktanhöjjande tillsatts.

Men sen kan jag hålla med om att de inte är speciellt hållbara motorer i övrigt, det är ju en från början luftkyld som utvecklats till att bli vattenkyld, de går ganska varmt ifall man inte kör hög fart och får kyleffekt av "fartvinden" och de är känsliga för att koka.
Men många fel som uppstår på dessa tror jag beror på bristande underhåll/kunskaper om hur man tar hand om dem på bästa sett.
Det är åtminstone min erfarenhet/uppfattning.

16

Et mycket bra inlägg tycker jag , hammarn på spiken !! ICQ/ab

JES BuggyService

www.rent-a-buggy.se
Fb :@RentaBuggy.se
Tlf: 0760101483

17

Vad är då "rätt" sorts glykol i detta sammanhang?

18

Det är väl den röda G12+ ?

19 Senaste redigerad av Tristar (2018-07-23 19:26:07)

Motorerna och växellådorna är svagheterna på dessa bilar. I övrigt supertrevliga bilar.

I England är där många som renoverar motorer för rimliga pengar.
Det brukar gå hitta billiga frakter med, dock vill de ha din gamla motor i inbyte så en bilsemester underlättar.

http://www.thevwenginecompany.com/our-prices.html

Eller så stoppar man i en Porsche låda och en Audi motor istället som vi gjorde i vår TriStar 2009.

Post's attachments

projekt 378.JPG, 351.71 kb, 640 x 480
projekt 378.JPG 351.71 kb, 6 downloads since 2018-07-23 

projekt 548.JPG, 721.41 kb, 840 x 630
projekt 548.JPG 721.41 kb, 5 downloads since 2018-07-23 

projekt 551.JPG, 663.27 kb, 840 x 560
projekt 551.JPG 663.27 kb, 6 downloads since 2018-07-23 

projekt(438).jpg, 243.66 kb, 1200 x 797
projekt(438).jpg 243.66 kb, 6 downloads since 2018-07-23 

Typ 1 = November 1950, April-1952, Mars-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, September-1956, Augusti-1963-cab, December-1957-cab.

20

Jag kör 2.2l subaru i bussen sedan 2006. Motorn hade gått 20000mil vid montering. Har aldrig haft något problem med bilen sedan konvertering.

21

Hur gör ni som har konverterat till Subaru med besiktningen? Subaru EJ22 har väl för hög effekt för 10/20 regeln? Eller kör man bara in och ser oskyldig ut?

22 Senaste redigerad av AlexanderR (2018-08-04 09:45:42)

Rekommenderar alla att titta in på den här Holländska VW WBX specialisten.

Cirka 70000:- renoverad, moderniserad och klar!

Mycket pengar men kanske en väl investerat ändå. Lite långt att åka dock för service och garantier.

https://dream-drive.nl/t3-engine/wbx-specialist

Post's attachments

web-01.jpg, 150.66 kb, 430 x 360
web-01.jpg 150.66 kb, 10 downloads since 2018-08-03 

VW T3 Caravelle GL Multivan 1989 ~ MV ~Stora panorama luckan~2diffar
VW T3 DH Syncro MV~1 diff~ 1991~.
VW T3 Enkelhytt.Volvo B23. ~1990~.
VW T2 Deluxe 2L 1979.

23 Senaste redigerad av AlexanderR (2018-08-03 12:08:00)

Modern 2.5 liters WBX!!!

https://dream-drive.nl/t3-engine/2-5-wbx-boxer

Post's attachments

2.5wbx-07.jpg, 155.52 kb, 840 x 481
2.5wbx-07.jpg 155.52 kb, 9 downloads since 2018-08-03 

VW T3 Caravelle GL Multivan 1989 ~ MV ~Stora panorama luckan~2diffar
VW T3 DH Syncro MV~1 diff~ 1991~.
VW T3 Enkelhytt.Volvo B23. ~1990~.
VW T2 Deluxe 2L 1979.

24

Verkar som om dom renoverar motorer enligt Go Westy recept. Är säkert bra men €7000 plus utbyte och frakt är ju en hel del. Man får ju återanvända insprutet eller förgasaren så där uppdaterar man ju inte tekniken.

Kan man inte uppnå samma driftsäkerhet och effekt (130 hk) med en Subaru med en betydligt lägre kostnad? Visst, det är ju inte vw men då har man ju 20 år nyare teknik.

25

En subaru maskin är ju ett beprövat konsept med en modernare maskin och inte så dyrt... då det är driftsäkra maskiner behöver dom oftast inte helrenoveras för att troget kunna användas i många år...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 LHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(