1

Tips på omvandlare från 12v - till 6v mottages. Tänkte sätta i ett 12v-batteri i en notch med 6v. Kan man sätta i en omvandlare direkt efter batteriet och på så vis få det att fungera?

2

Verkar i mina ögon fett tokigt att göra så.
Varför vill du göra så?
Annars kommer det fungera utan omvandlare på 12V, ett tag, med omvandlare så så brinner den upp när du startar.

Vad vill du åstakomma med 12V, vad vill du uppnå?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

3

Eller så konverterar du till 12v direkt?
Är ju inte så mycket som ska bytas ICQ/ab

☆♤♡◇♧♤♡◇♧☆♡◇☆♤♡♧☆♡◇♧♤☆♤♧◇♤☆

4

Min tanke var att istället för att köpa ett nytt 6v-batteri så tar jag ett 12-v-batteri som jag redan har och via omvandlaren får ner det till 6v.
På sikt tänkte jag konvertera om bilen från 6v till 12v.

5

6V är ju coolt!
Allt går lite långsammare, ljusen glöder, en riktig tidskapsel :-)

6

Schysst batteri, en fungerande startmotor och ett hard start relä, så funkar 6v bra. Ja, och så lite bra jord.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

7

Karmann67 skrev:

Schysst batteri, en fungerande startmotor och ett hard start relä, så funkar 6v bra. Ja, och så lite bra jord.

https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=42996

Gör så här så behövs inget startrelä.

8

Granlund skrev:

Min tanke var att istället för att köpa ett nytt 6v-batteri så tar jag ett 12-v-batteri som jag redan har och via omvandlaren får ner det till 6v.
På sikt tänkte jag konvertera om bilen från 6v till 12v.

Nej, nej, nej!
Köp ett nytt (och dyrt) 6V-batteri eller bygg om hela elsystemet till 12V med allt vad det innebär.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
En jätterostig och inkomplett Typ 1 1500 -67, Tjockbubbla 1303S -73, Beach-Buggy -68, en Klippo från 1979, bandsåg och en pelarborrmaskin.

9

Ok. Tack för alla svar. Har fått tag på ett 6V batteri nu. Men det blir nog 12V-konvertering i framtiden.

10

Granlund skrev:

Ok. Tack för alla svar. Har fått tag på ett 6V batteri nu. Men det blir nog 12V-konvertering i framtiden.

Vd bra!
Rimligtvis kan man ju tänka sig att ett sexvoltsbatteri skulle kosta hälften av vad ett tolvvoltsbatteri i gör. Men det är väl marknadsdagarna som styr, tillgång och efterfrågan. Man betalar alltså inte för spänningen, alltså hur många volt...

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."
En jätterostig och inkomplett Typ 1 1500 -67, Tjockbubbla 1303S -73, Beach-Buggy -68, en Klippo från 1979, bandsåg och en pelarborrmaskin.

11

Nej, det är hutlöst dyrt med batterier, senast gick det på knapp 2000kr, så det gäller att sköta om det.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966