1

Oljelampan flimrar efter långkörning när man går ner på lägre varv och motorn trycker
Ut olja nånstans .motorn är ny renoverad w100 kam Weber 32/36 och lite portade toppar . Behöver jag bygga om vevhusvetilationen ? Och vad kan jag göra för att den ska gå mindre varm

2

Helt normalt enligt gamla instruktionsböckerna när motorn är riktigt varm sommartid. Men kanske inte det optimala.

3

Mät temperaturen på oljan efter långköring, en vanlig stektermometer är användbar.
Kontrollera även var det läcker ifrån och återkom så kan vi svara bättre.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

4

Vad innebär nyrenoverad? I min bok för att en motor skall kallas nyrenoverad skall blocket arborras, stakarna renoveras, nya lager,renoverade eller nya toppar med nya styrningar ,fjädrar och ventiler, ny kam nya lyftare och ny cylindersats,ny oljepump. En nyrenoverad motor går lite varm första 50milen men sen lägger sig tempen. Två anledningar till att en motor går varm är för lite förtändning och dålig bränsletillförsel.(för små munstycken i förhållande till motorstorlek) Att lampan flimrar tyder på ojämt oljetryck som kan ha en massa olika orsaker. En motor som är nyrenoverad och inkörd har sällan för högt vevhuskomp efter att ringarna har satt sig så ditt problem är nog något annat. Du behöver ge lite mer info om motorn om jag skall kunna hjälpa dig.

5

Den är renoverad som du skriver med arborrning nya toppar nytt cyrlinderkitt nytt allt, men ska börja undersöka den mer ikväll och se om jag kommer fram till nått

Hans Landelius skrev:

Vad innebär nyrenoverad? I min bok för att en motor skall kallas nyrenoverad skall blocket arborras, stakarna renoveras, nya lager,renoverade eller nya toppar med nya styrningar ,fjädrar och ventiler, ny kam nya lyftare och ny cylindersats,ny oljepump. En nyrenoverad motor går lite varm första 50milen men sen lägger sig tempen. Två anledningar till att en motor går varm är för lite förtändning och dålig bränsletillförsel.(för små munstycken i förhållande till motorstorlek) Att lampan flimrar tyder på ojämt oljetryck som kan ha en massa olika orsaker. En motor som är nyrenoverad och inkörd har sällan för högt vevhuskomp efter att ringarna har satt sig så ditt problem är nog något annat. Du behöver ge lite mer info om motorn om jag skall kunna hjälpa dig.

6

Har gjort lite idag , hade för hög förtändning och byt soppa regulator . Den va skrot stog konstant på 4 psi hur mycket jag än skruvade på den . Nu har jag soppa tryck på ca 3/3,5 psi .
Olja verkar komma från packboxen som är ny bytt

7

3-3,5 är fortfarande för högt. Nålventilerna på Weber klarar max 3psi om man har tur. Jag brukar ställa på 2,5 psi men se till att ha grova rör fram till motorn. Filter King regulator går att få ner under 3psi. Om du har kört på 4psi bör du nog byta olja eller kolla om oljan luktar bensin. Du får lukta på oljan som kommer ut mellan motor och låda för att avgöra om det är växellådan eller motorns olja som kommer ut. Om det är motorolja så bör du byta packboxen och kolla att o-ringen sitter på plats. Sveroll säljer packboxar av märket Trelleborg som har funkat bra för mig i tio år. Kom att tänka på den flimrande oljelampan som antagligen berodde på utspädd olja och olja blandad med bensin läcker väldigt lätt ut ur motorn.

8

De va en filterking jag monterade nu , va och köpte ny olja igår . Den oljan som är i nu luktade bensin och va väldigt tunn . När detta är gjort med all grund inställning så ska jag boka tid för bestyckning hos en som hörde av sig igår .  Tack för bra hjälp

Hans Landelius skrev:

3-3,5 är fortfarande för högt. Nålventilerna på Weber klarar max 3psi om man har tur. Jag brukar ställa på 2,5 psi men se till att ha grova rör fram till motorn. Filter King regulator går att få ner under 3psi. Om du har kört på 4psi bör du nog byta olja eller kolla om oljan luktar bensin. Du får lukta på oljan som kommer ut mellan motor och låda för att avgöra om det är växellådan eller motorns olja som kommer ut. Om det är motorolja så bör du byta packboxen och kolla att o-ringen sitter på plats. Sveroll säljer packboxar av märket Trelleborg som har funkat bra för mig i tio år. Kom att tänka på den flimrande oljelampan som antagligen berodde på utspädd olja och olja blandad med bensin läcker väldigt lätt ut ur motorn.

9

Många som inte shimsar in oljepumplocket när dom renoverar. Ofta leveras oljepumpen med för tjock packning, med lägre oljetryck som resultat.
Original tryckbrytare är på 0,25 bar, många säljer 0,5 bar brytare til folkan.

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.