Har köpt en original fördelare till bussen (JPM tyckte det) med vakuum dosa, min fråga är innan jag plockar bort insuget på ena sidan, hur har ni andra gjort när ni har dubbla gasare??? får visst bara vara ett hål på 1mm..... tips? 
2 2018-05-30 22:43:22 Senaste redigerad av PPRMicke (2018-05-30 22:45:05)
Gör som johannes borra ett hål i insuget (typ 4mm gänga med M5 ( 4ans cylinder)
Tillverka en nippen med M5 gänga med ett hål på 1 (1.25) mm
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Då jag skall göra samma operation fast med 123 ignition fördelare så är detta intressant.
Räcker det att sätta en nippel på en cylinder? jag har köpt nipplar och y rör föra att sätta på alla. Tänkte att det blir för glest mellan pulserna.
Mina nipplar är 3mm invändigt men jag kan ju borra 1mm först och borra upp för M5 grundare för nippeln. Eller så gör jag en strypning på 1mm i nippeln.
Det lilla hålet på 1mm kanske gör att vacuum signalen "hänger" kvar mellan pulserna?
Placeringen på insuget är det viktigt? hade tänkt sätta i flänsen.
Ursäkta inhoppet 
Då jag skall göra samma operation fast med 123 ignition fördelare så är detta intressant.
Räcker det att sätta en nippel på en cylinder? jag har köpt nipplar och y rör föra att sätta på alla. Tänkte att det blir för glest mellan pulserna.Mina nipplar är 3mm invändigt men jag kan ju borra 1mm först och borra upp för M5 grundare för nippeln. Eller så gör jag en strypning på 1mm i nippeln.
Det lilla hålet på 1mm kanske gör att vacuum signalen "hänger" kvar mellan pulserna?
Placeringen på insuget är det viktigt? hade tänkt sätta i flänsen.Ursäkta inhoppet
Om du skall åka men sugmaskin så räcker det med en nippel ( du kan löda igen med tenn sen borra ) ( kolla på idf där sitter det på en hals )
Det är vakumsignalen när du stänger spjället som du behöver på en sugis
Man kan få synkproblemom hålen är för stora hål och är på alla cyllar ( sugis)
Kul att du har köpt en 123 ing fördelare ( mycket bra )
Vilken av dom
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
GB63VW62 skrev:Då jag skall göra samma operation fast med 123 ignition fördelare så är detta intressant.
Räcker det att sätta en nippel på en cylinder? jag har köpt nipplar och y rör föra att sätta på alla. Tänkte att det blir för glest mellan pulserna.Mina nipplar är 3mm invändigt men jag kan ju borra 1mm först och borra upp för M5 grundare för nippeln. Eller så gör jag en strypning på 1mm i nippeln.
Det lilla hålet på 1mm kanske gör att vacuum signalen "hänger" kvar mellan pulserna?
Placeringen på insuget är det viktigt? hade tänkt sätta i flänsen.Ursäkta inhoppet
Om du skall åka men sugmaskin så räcker det med en nippel ( du kan löda igen med tenn sen borra ) ( kolla på idf där sitter det på en hals )
Det är vakumsignalen när du stänger spjället som du behöver på en sugis
Man kan få synkproblemom hålen är för stora hål och är på alla cyllar ( sugis)
Kul att du har köpt en 123 ing fördelare ( mycket bra )
Vilken av dom
/// Micke
Japp en sugis! 1776 idf 40. Funkar det att använda uttaget på idf?
Har haft 123 ign i många år nu och är nöjd.
Kurva B har jag för mig att du föreslog. Är modellen där man väljer kurva på en switch i botten.
Tack för svar 
Jag har ju också en lite pip på mina 44? går den att använda eller???
Jag har precis börjat köra med en småtrimmad 1600:a (kam och planade toppar) med IDF44 FAJS.
Eftersom det fanns ett rör på varje förgasare, drog jag slang från bägge till T-rör, och kopplade till originalfördelarens vaccum.
Bara kört ett par mil, men den känns bra, inga övergångsproblem vid gaspådrag från lågt varv e dyl... ;-)
8 2018-05-31 19:26:44 Senaste redigerad av PPRMicke (2018-05-31 19:29:46)
Jag har ju också en lite pip på mina 44? går den att använda eller???
Ja det är därför det röret sitter där
Alfa Romeo körde på det viset på sina IDF 36or (alfa33)
Har läst någon stans att alfa specade dom på det viset
///Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Ghia64 skrev:Jag har ju också en lite pip på mina 44? går den att använda eller???
Ja det är därför det röret sitter där
Alfa Romeo körde på det viset på sina IDF 36or (alfa33)
Har läst någon stans att alfa specade dom på det viset
///Micke
Då ska jag prova att använda dessa med ett av mina y rör. Visst sitter det en liten skruv i dessa när de inte används.
PPRMicke skrev:Ghia64 skrev:Jag har ju också en lite pip på mina 44? går den att använda eller???
Ja det är därför det röret sitter där
Alfa Romeo körde på det viset på sina IDF 36or (alfa33)
Har läst någon stans att alfa specade dom på det viset
///MickeDå ska jag prova att använda dessa med ett av mina y rör. Visst sitter det en liten skruv i dessa när de inte används.
Det är korrekt att det sitter en skruv i hålet (har för mig det är M3
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Jag har precis börjat köra med en småtrimmad 1600:a (kam och planade toppar) med IDF44 FAJS.
Eftersom det fanns ett rör på varje förgasare, drog jag slang från bägge till T-rör, och kopplade till originalfördelarens vaccum.
Bara kört ett par mil, men den känns bra, inga övergångsproblem vid gaspådrag från lågt varv e dyl... ;-)
Borrar man upp dom eller???? 
läste hela nu....
Släpade mig in från värmen och utförde stordådet att sätta en slang mellan förgasaren och fördelaren
Ställde fördelaren på kurva B som PPR micke tipsat om tidigare.
Hann inte prova så mycket men ställde tändningen på 7grader före utan vacuum. Tyckte inte att det blev så stor skillnad med, kanske 10grader.
Får kolla vilken fördelare som kurva B ska ersätta och se hur det ska ställas in.
Provade att suga i slangen och den förställde ganska mycket då.
Ska prova att ta vaccum från bägge för att se om det blir skillnad. Men då finns ju risken att de suger mellan gasarna.
Blev en kortis i garaget så fortsättning följer 
Hej
Har du nån bild på detta. På min ser det ut som en anslutning för nåt men när ja skruvade ur den var det pluggat samt en oring på den hela
Ghia64 skrev:Jag har ju också en lite pip på mina 44? går den att använda eller???
Ja det är därför det röret sitter där
Alfa Romeo körde på det viset på sina IDF 36or (alfa33)
Har läst någon stans att alfa specade dom på det viset
///Micke
Jag skruvade bort skruven utan att lossa gasaren så jag har inte kunnat kolla i röret, är ju lite trångt där.
Blev ju bara en halvtimmes meck men hoppas på fortsättning på onsdag.
Ska se om jag kan mäta vacuumet då.
Det står ju i tabellen vid vilket undertryck den förställer tändningen.
Jag har kurva B.
Blir det för dåligt får jag prova att montera en nippel på insuget.
På min systers buss kopplade jag vaccumet där, det går fint. Har iof inte mätt upp nått, men bussen går jämt och bra och det är huvudsaken för henne 
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"
17 2018-06-05 17:08:16 Senaste redigerad av GB63VW62 (2018-06-05 17:09:44)
Hej! Gick ut i garaget nu när jag kom hem och kollade på en av mina Kineser
Skruvade bort proppen och satte en ficklampa i andra änden.
Är ett rör med ett borrat hål i förgasarhalsen som mynnar vid spjällbladet blir gissningsvis lite bättre vaccum pga lufthastigheten där. Den skapar ju injektorverkan när den passerar hålet.
Förhoppningsvis blir det lite mätande i morgon.
Ser precis ut så ja.... tror det räcker med en sida???? 
Provade att mäta lite tryck i dag men det är väldigt lågt så jag vet inte om jag blev så mycket klokare.
Blev inte sämre med bägge gasarna inkopplade så jag kör nog på bägge. Tror att det funkar med en också för skilnaden var marginell. Mätte vacuumet på bägge på bilderna med motorn på tomgång och typ 1500rpm.
Enligt tabellen så börjar vaccumet påverka vid 100mmhg och har förställt tändningen 9grader vid 300mmhg. Jag kanske tänker fel eller mäter fel.
Vacuumet påverkar nog mest tändningen vid låg belastning typ motorbroms/lite gas jämn fart.
I allafall på min fördelare.
Det är nog bara att köra och inte fundera så mycket.
Motorn kändes bra att köra men jag ska nog justera axpumparna lite
Nn viss blandning bensin luft tar alltid samma tid att brinna upp.
Det är därför man ökar förtändningen med varvet.
Så att det har brunnit färdigt när kolven når TDC.
MEN kör man i jämnfart runt sjuttio tex så magras blandningen ut, och en magrare blandning behöver längre tid på sig, att brinna upp.
Alltså har man uppfunnit vacumklockan som lägger till lite mer förtändning i jämfart. och på så sätt spar man bränsle.
På en tvålitersmotor kan det göra upp till en dl milen, vid normal körning.
Ett problem är att om man monterar två förgasare så sjunker vacumet , då det blir "större" luftspringa.
Så egentligen skall man justera vacumklockan så den blir känsligare, vet inte om det finns till VW, men till andra fordon så finns det vacumklockor som man kan justera med en insex i slanghålet.
Och på så sätt få tillbaka sin optimala tändkurva.
