1

Hej! Jag har lite elproblem med min LT31 från 76.
Det började med att jag upptäckte att relät till spolningen inte fungerade dagen innan besiktning. Jag löste det genom att ta bort relät och sätta en bygling över två kontakter där relät sätt.
Blinkersen fungerade fortfarande men efter att bilen gått igenom besiktningen så upptäckte jag att vänster fram blinkers inte fungerade! Relät klickar dubbelt så fort när jag blinkar vänster och normalt när jag blinkar höger.
Vänster fram lyder ingenting och vänster bak blinkar dubbelt så fort.

Har kollat jordning och matning till vänster fram blinker och det ser ut som det ska. Det är väl knappast relät som kärvar eftersom dom andra blinkersen fungerar?
Några idéer om hur jag kan fortsätta felsöka det här? Uppskattar all hjälp!

2

Så funkar mekaniska blinkrelät i min 60'tals VW när blinkerslampan är paj!

Skulle föreslå att du byter den troligtvis trasiga glödlampan vänster fram...

3

Lite ytterligare information som jag borde nämt i det första inlägget.
När jag kör ibland så börjar det surra i relät nån sekund sen slutar alla blinkers fungera. Relät surrar (tickar jättefort?) då jag försöker använda någon av blinkersen.
Det brukar hoppa tillbaka efter omstart.

Jag har också kommit fram till att vänster fram blinker inte får någon matning när jag försöker använda den.

Tror ni relät är boven?

4

Har juckat runt lite i kabel början och nu får vänster fram blinkers matning. Har dubbelkollat jorden och tillochmed försökt jorda på annan plats utan resultat.

5

På min buss var det ärg i säkringsdosan som gjorde att blinkersen ballade ur. Snurra på säkringarna eller skrapa rent med mejsel/kniv om det är riktigt illa.

Typ2 Bay dubbeldörrad halvglasad panel-72

6

Jag löste det faktiskt! Jag böjde till stiften i lampsockeln och sandpapprade lite ärg på lampan.
Trodde knappast att det skulle fungera men tydligen var det där det spöka..
Märkligt att relät surrade så och att alla andra blinkers dog ibland.
Nåja vi får se om det håller sig

7

Drlove skrev:

Jag löste det faktiskt! Jag böjde till stiften i lampsockeln och sandpapprade lite ärg på lampan.

Bra att det löste sig. Det är ett väldigt vanligt fel du råkade ut för, gå över de andra lamphållarna på samma sätt!
Blinkrelät är ett serierelä, det är beroende av en viss belastning för att blinka i rätt frekvens, 2 x 21 watt. Om en lampa glappar eller är trasig blinkar återstående snabbt, om det är dålig kontakt i båda på samma sida kan det där surrandet uppstå. Det är därför man inte utan att byta blinkrelä kan ansluta LED-lampor till blinkersen, dessa har för låg belastning och blinkar inte alls då, men det finns andra relän som fixar det.

Så titta över samtliga lamphållare, inte bara blinkersens, om du upptäcker glapp och oxid på ett ställe har du det säkerligen på fler ställen.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

8

Björn J. skrev:
Drlove skrev:

Bra att det löste sig. Det är ett väldigt vanligt fel du råkade ut för, gå över de andra lamphållarna på samma sätt!
Blinkrelät är ett serierelä, det är beroende av en viss belastning för att blinka i rätt frekvens, 2 x 21 watt. Om en lampa glappar eller är trasig blinkar återstående snabbt, om det är dålig kontakt i båda på samma sida kan det där surrandet uppstå. Det är därför man inte utan att byta blinkrelä kan ansluta LED-lampor till blinkersen, dessa har för låg belastning och blinkar inte alls då, men det finns andra relän som fixar det.

Så titta över samtliga lamphållare, inte bara blinkersens, om du upptäcker glapp och oxid på ett ställe har du det säkerligen på fler ställen.

Lösningen vart dessvärre inte långvarig, efter att vi åkt lite så slutade vänster fram att fungera igen. Upptäckte då att lampan hade gått sönder, bytte ut den mot en annan men felet kvarstår!
Vart kan jag ta reda på vilken säkring som går vart? Står inte i min instruktionsbok.
Känner mig ganska vilsen i det här..

9

Märkte också att vänster fram lykta bara lyser parkeringsljus.
Nått märkligt är det..

10

Jordfel?

"ljushuvud"

11

Mr 56 skrev:

Jordfel?

Jordfel!

Kolla alla anslutningar till chassijord, bruna kablar. Flera lyktor kan ha samma anslutning.
Skrapa rent, och kläm på nya kabelskor.

12

Fick svag konstig ljusbild på ena framlyktan på min 740
bytte den lampan men felet kvarstod...tills jag satte en
ny lampa i den som lyste normalt...så glödlampor kan bli
felaktiga med åren fast de lyser. ICQ/br

13

umekille skrev:

Fick svag konstig ljusbild på ena framlyktan på min 740
bytte den lampan men felet kvarstod...tills jag satte en
ny lampa i den som lyste normalt...så glödlampor kan bli
felaktiga med åren fast de lyser. ICQ/br

Med sådana där hisingsbilar vet man aldrig hur det är.
Men jag brukar undvika att köpa Biltemas lampor till såväl vardagsbilen som till hobbybilarna.
Det brukar bli Osram eller Philips.

14

Typiskt jordfel, jag har sett det flera gånger:
Det kan vara på både gamla som nya Volkwagnar, eller andra bilar.

Man ligger bakom en bil vid ett trafikljus; När föraren i den bilen bromsar lyser bra bromsljuset på ena sidan, men glöder bara tillsammans med blinkerslampan på andra sidan.
Då är det ett jordfel i den baklyktan, returströmmen mot batteriet når inte karossplåten utan letar sig via blinkerslampans glödtråd andra vägar mot batteriminus.

Änna typist är det ju när det blir kaos i bakljuset på gamla folkabubblan då man satt på plastskärmar, glasfiberarmerad styrenplast leder elektrisk ström dåligt, inte alls, man får komplettera med en jordkabel.
Jordkabel till lyktorna på VW typ 1 kan man gärna komplettera med ändå, även om man har äkta plåtskärmar, då den elektriska förbindelsen mellan karossen och skärmarna, med kederlister och kanske litet järnoxid kan försämras. behöver jag nämna jordfel i Beach-Buggys eller kitcars? som sagt, plastkarosser leder ingen ström!
Så har vi fenomenet med ljuseffekter, eller snarare avsaknaden av sådana på släpvagnar... Massvis med felkällor med dålig chassijord och oxiderade släpvagnskontakter, som dessutom kanske är felkopplade...

15

Blinkers problemet löste sig, en gång för alla, det var ett stift bakom säkringsdosan som var helt löst och klappade.
Däremot har blåljusen kommit och gått, är ganska säker på att det är jordfel.
Är det någon som vet vart jag kan få tag i elschema till en lt31 1976? Jag tycker alla jordningar jag hittar sitter ordentligt. Har bytt kabelskor på dom slitna och sprayat olja.

16

Drlove skrev:

Blinkers problemet löste sig, en gång för alla, det var ett stift bakom säkringsdosan som var helt löst och klappade.
Däremot har blåljusen kommit och gått, är ganska säker på att det är jordfel.
Är det någon som vet vart jag kan få tag i elschema till en lt31 1976? Jag tycker alla jordningar jag hittar sitter ordentligt. Har bytt kabelskor på dom slitna och sprayat olja.

Är det ett utryckningsfordon?