Då var det väl även dags för mig att göra en projekttråd.
Kan ju vara bra att ha hela resan dokumenterad på samma ställe.
Namnet är Karl, är 24 år och jag har inte skruvat speciellt mycket med bilar tidigare i mitt liv.
För er som inte vet vem jag är men kanske sett min bil har jag tidigare åkt. En svart -62 bubbla vid namn Niklas.
(Som inte längre är i min ägo)
Då jag nu är på lite djupt vatten med mitt projekt "Gejbussen" så tänker jag mig att i den här tråden dokumentera min
resa till kunskap om att svetsa och skruva då detta är mitt första riktiga projekt.
Samtidigt som vi förhoppningsvis får se ännu en buss ute på vägarna.
SÅ!
I slutet av september 2017 hämtades bussen.
Obesiktad och ska ha stått utomhus sedan 1987
Nu uppstår säkert frågor om varför bussen är så Gay?
Jag tänker ta itu med detta på en gång så kanske jag slipper höra det varje träff...
Ta en blick på nummerplåten och låt det sjunka in.
SÅ! Då var det ur världen..
Lite fler bilder på bussen när den var avlastad vid garaget:

Bromsarna bak låg an så det var mindre kul att knuffa in aset i garaget, men in kom den och saneringen påbörjades.
Sofforna slänges ur och vinylen tvättades med textiltvätt

Sedan tyckte jag fronten såg lite tråkig ut så jag provade ugnsrengöring för att få bort den fula påmålade färgen.

Helt klart bättre!
För att återgå till det som kanske är lite mer viktigt för att få det blå fikusskåpet färdigt en vacker dag så rev jag ur motor, tank, batteri och eber.
Samt liten inspektion av rost.
Fick dock ingen bild från utrymmet där tanken sitter men plåten där inne är väldigt mycket finare än den i motorrummet..
Fästpunkterna för bältena i främsätet var lite trötta på bägge sidor

Hyttgolvet har några bitar som behöver bytas med

Trösklarna på bägge sidor hade definitivt gjort sitt. (Det här är den bra sidan)
Batterihyllan var i stort sett obefintlig så även den kommer få bytas.
Vid det är laget är jag ingen svets så jag får försöka underhålla mig med annat tills en införskaffats.
Lite ommöblering i garaget och bussen ställdes upp på pallbockar. Fram vagnen revs ut och bakbromsarna revs.
Smidigt med hjuldolly

Snygg lösning på gasvajern
Här har nån varit arg.. Kronmuttern knäckt och ihopsvetsad.
Glad att dessa redan var lossade sen tidigare.
Framvagnen började slaktas

Planen är ju då med framvagnen att den ska smalnas av, få sänksatser och en stänk färg.
Gavlar inhandlades och fortfarande fanns ingen svets i garaget så framvagnen stannade av lite här.
Faktum är att det blev jul, Nyår och hela januari gick utan aktivitet i garaget.
snygg blå kulör!!