1

Är det någon som varit med om att 4 växel hoppar ur när man gasar om man inte håller i växelspaken?  Går hur bra som helst att växla annars och alla växlar ligger i annars! Är en bubbla 1500 årsmodell 67

2

Japp! Men på en buss med en 1700 pannkaksmotor...

Typ2 Bay dubbeldörrad halvglasad panel-72

3

Att växlar hoppar ur har inget med synkringar att göra som är en vanlig vanföreställning. När en låda blir sliten ökar spelet mellan alla viktiga funktioner dvs Växelföraren når inte alla växlar så dom ligger fult i +medbringarringen som sitter på drevet har blivit så slitet att det inte har slipningen kvar som är avsedd för att hålla i drevet. Det blir istället växelgaffeln som håller i växeln vilket den inte klarar vid gaspådrag eller motorbromsning. Tyvärr är det väldigt få fel som kan åtgärdas på en låda utan att öppna den ,men felet är ganska enkelt att åtgärda med lådan i delar. Sommaren är dock fel tidpunkt att börja meka med hobbybilen så åk hela sommaren och plocka ut lådan till hösten. Jag åkte själv med en låda där 4 hoppade ur men gröna konserveringsgummiband löste problemet tills sommaren var över. Jag är numera pensionär och kommer bara att jobba under hösten och vintern så efter mars är jag ledig till augusti. jag tar emot jobb i sept-okt men efter det är jag stängd för nya jobb. Det som gäller är framförhållning så ställ inte in bilen med trasig låda och tro att den skall hela sig över vintern. Det gäller även motorer som inte är som franskt vin, dom blir inte bättre med åren. Planen är att ha färdiga longblocks på hyllan som går att köpa på våren och under sommaren. När det gäller busslådan så är det ingående axeln som rör sig axialt som gör att 4 hoppar ur.

4

Finns renoverad std. 1200 (R/P 4,375), 1600 (R/P 4,125), Highway Flyer (R/P 3,875, #4 0,82 eller 0.89), mm. för omgående leverans.
0705-69 33 43 Mats

Post's attachments

Foto-0106 - 25.JPG, 86.26 kb, 640 x 480
Foto-0106 - 25.JPG 86.26 kb, 144 downloads since 2018-05-28 

5

Nu får du ta och byta bild.

6 Senaste redigerad av MH (2018-06-01 15:27:51)

En diskret bild på det som står innanför dörren på lagret, i syfte som en lösning på frågeställarens problem.
Om bilder från lagergång 2 och 3, med alla buss- och high performancelådor skulle det framstå som överdrivet och tappa fokus på ämnet.

7

Alltid lika diplomatiskt korekt.

8

... korrekt.

9

Givetvis har båda ovanstående herrar helt rätt vad gäller växellådor, motorer och franskt vin.. men det finns även andra åtgärder som kan, inte återställa skicket på lådan, men göra att växlar håller sig kvar bättre eller avhjälpa andra problem med växling.
1. Justera växelspaken
2. Byta bussningar i växellänkaget
3. Byta motorfästen (original, svarta bussfästen är hårdare och passar även i bubbla, inte gula rhino som är tjockare och flyttar bak drivlinan).