1 Senaste redigerad av Larss (2018-05-29 09:46:15)

Måste tyvärr, efter 37 års ägande, göra mej av med denna vagn …hoppas den hittar ett nytt hem hos nån som kan fortsätta vårda den.
Den som vill ha en solid luftkyld lyxvagn i mellanklass och vill börja gasa nu direkt har här ett tillfälle!


http://www.lsmteknik.se/411/1a.jpg


Beskrivningen nedan gjord efter bästa minne och förmåga men bilen bör givetvis kontrolleras av tilltänkt köpare då jag kan ha missat/glömt nåt.

1. Allmänt
En tidig 411LE av 1970 års modell, ca 18.400 mil, i stort sett i originalskick. Reg.nr CYM661.
Färg pastellvit.
Matching numbers.
Två ägare (+ nybilsfirma) före vår familj, vi har ägt den sedan 1980. Alltid stått inomhus utom en vinter då bakändan stod ute.
Fin i inredning, instrument och panel (2 typiska sprickor på ovansida panel dock).
Avställd sen 1986 (före vägsaltet kom till Norrbotten), nu (2018-04-18) besiktad utan anmärkning och i trafik. Under vintern 2017/18 har jag gått igenom bilen, inte i syfte att totalrenovera, utan mer att rengöra, inspektera och åtgärda de mest uppenbara bristerna.
Motorn har dock renoverats med nya lager, helrenoverade toppar mm och är sedan dess så vitt jag sett (efter körda 30 mil)  i stort sett helt oljetät. Original Bosch insprutning med 80 friska hästar.
Bilen startar, kopplar, växlar och går bra – pigg!
Bilen finns i Piteå.

2. Motor
Nya ramlager
Nya vevlager
Nya kamaxellager
Nya packboxar vevaxel fram/bak
Nytt nållager ingående axel från vxllåda
Ny packningssats
Ny motorrumstätning (runt yttre kylplåtar)
Nu uppmätt kompression: 10,2  11,0  10,0  11,0 kg/cm2
(Normalintervall 9,0-11,0 - förslitningsgräns 7,0 kg/cm2)

3. Toppar
Nya ventilstyrningar
Nya ventiler insug- och avgas
Infrästa ventilsäten
Inslipade ventiler

4. Transmission
Honat slavcylinder koppling, ny gummitätning
Ny tätning huvudcylinder koppling
Nytt urtrampningslager
Rengjort/återinfettat alla drivknutar
Nya inre drivknutsdamasker
Ny radialtätning ingående axel i växellåda

5. Bromsar
Ny tätning huvudcylinder
Honat slavcylinder fram, nya gummidelar
Nya slavcylindrar bak
Ny bromsvätska

6. Bränsle
Nya o-ringar i bränslepump
Nya bränsleslangar (samtliga).
Nytt bränslefilter.
Två av insprutningsventilerna epoxitätade (p.g.a läckage).

7. El
Rengjort/smort startmotor invändigt, kontroll kolborstar/kollektor
Rengjort smort generatorlager, kontroll kolborstar/släpringar
Monterat huvudströmbrytare vid batteri
Nya brytarspetsar/konding
Nya stift

8. Hjul/fälgar/däck
Hjullager fram rengjorda/återinfettade/justerade.
Nya däck i originaldimension 165/80 15 på 4 1/2 std. VW-fälg.

9. Karosseri
Vagnen har aldrig krockats.
Skärmar: Samtliga skärmar och kromlister runt hjulhus avplockade 2018 för kontroll. Lagat ett hål lågt placerade i vardera framskärm samt ett hål på vardera sida bakom framskärm (högt placerade inuti längsgående ”krockbalk”). I övrigt borstat div ytrost bakom skärmar fram/bak samt zinkgrundats (bör ev skyddas med tjockare/bättre skydd).
Trösklar: Mindre mängd ytrost runt kromlistens fästclips har borstats samt zinkgrundats, i övrigt verkar trösklar helt OK.
Undersida: Mycket fin!!!
Lack: En ”påsprutning” på delar av karossen gjordes på 70-talet av förra ägaren, har även själv åtgärdat några smärre skador, finns div blessyrer som kan fixas bättre men ser som helhet mycket plåtrak och prydlig ut.

10. Framtida åtgärder mm
Fanns div. ytrost under mattor här och där, under hatthyllan, innergolv och bagage fram - samtligt är borstat och zinkgrundat för att stoppa fortsatt angrepp. Bör ev slipas/lackas.
Gummilisten runt bakrutan är lite sliten på utsidan i nedre hörn bör kanske bytas på sikt, mindre mängd ytrost åtgärdat/lackat under nederkant gummilist sedan tidigare.
Stötdämpare runt om har sett sina bästa dar.
Stötfångare fram har en del ytrost på ovansidan.
Eber finns komplett monterad men bör gås igenom före ev. uppstart.
Lyktinsatser något nergågna. Ljuddämpare rätt så sliten….för att inte säga slut.
Klädsel (röd vinyl) är helt utan hål och andra skador men lite smutsig på utsatta ställen – bör rengöras. Innertak i mkt gott skick.
Yttre backspeglar ej original.
En ”vanlig” bensinvärmare har nån gång varit monterad i främre bagage – man får leta om man ska se spår av detta (spår endast under de limmade mattorna).
Originaldomkraft och kyllufttermostat saknas.
Vinterdäck, navkapslar och kromringar medföljer ej.

11. Extra!
En extra Bosch elektronikbox av rätt typ för bilen medföljer (testad OK!).
Besiktad med dragkrok (galvaniserad) med fungerande el-uttag.
Tidstypisk kassettradio medföljer.
Hatthylla med högtalare medföljer.

12. Pris, kontakt mm
Pris SEK 38.000:-

Bilen finns i Piteå, säljer till seriös köpare som kan förvalta bilen.
Fri prövningsrätt! (Snabb och smidig affär prioriteras framför utdragen och osmidig)
No Export!

Kontakta mej via E-post eller PM endast!

/Lasse S

http://www.lsmteknik.se/411/1a.jpg

http://www.lsmteknik.se/411/1b.jpg

http://www.lsmteknik.se/411/1c.jpg

http://www.lsmteknik.se/411/1d.jpg

http://www.lsmteknik.se/411/1f.jpg

http://www.lsmteknik.se/411/1g.jpg

http://www.lsmteknik.se/411/1h.jpg

http://www.lsmteknik.se/411/1j.jpg

http://www.lsmteknik.se/411/1k.jpg

http://www.lsmteknik.se/411/1l.jpg

http://www.lsmteknik.se/411/1m.jpg

http://www.lsmteknik.se/411/1n.jpg

http://www.lsmteknik.se/411/2a.jpg

http://www.lsmteknik.se/411/2b.jpg

http://www.lsmteknik.se/411/4a.jpg

http://www.lsmteknik.se/411/4d.jpg

http://www.lsmteknik.se/411/4f.jpg

http://www.lsmteknik.se/411/5a.jpg

http://www.lsmteknik.se/411/9a.jpg

http://www.lsmteknik.se/411/9b.jpg

http://www.lsmteknik.se/411/9c.jpg


http://www.lsmteknik.se/411/9d.jpg


http://www.lsmteknik.se/411/9e.jpg

http://www.lsmteknik.se/411/9f.jpg

http://www.lsmteknik.se/411/20a.jpg

http://www.lsmteknik.se/411/20b.jpg

http://www.lsmteknik.se/411/20c.jpg

http://www.lsmteknik.se/411/20d.jpg

http://www.lsmteknik.se/411/20e.jpg

http://www.lsmteknik.se/411/20f.jpg

http://www.lsmteknik.se/411/20g.jpg

http://www.lsmteknik.se/411/21a.jpg

411-70
914 -72
412 -73