1

Hur långt ner kan man gå med tändningen för att få bukt med de utan att sabba något annat. 1776 Weber 36 IDF orginalkam med utv vipparmar

Vad är livet utan en boxermotor

2

Det är ganska ovanligt att man får spikningar med så liten kubikökning så det beror nog inte på för högt komp om du inte har planat väldigt många mm. Det troliga är antingen en luftläcka vid insuget eller så har du dålig frammatning från tanken.DVs vid hög belastning (stor bränsleförbrukning) så sjunker flotörnivån så att han börjar gå snålt på bränsle-spikningar. Backar du tändningen för mycket kommer den att gå väldigt varmt. Är tanken och ledningen fram till motorn rengjorda? Spruta startgas runt insugen och se om motorn reagerar för att kolla luftläckage.

3

Hej
Topparna är tagna lite grand. Det är Fredde som planade och gjorde iordning blocket. Ny ledning från tank fram till förgasarna med standardpump och btr (king) monterad med 0.20 bars tryck. Ställde tändningen på ca 26-27 vid 3000 varv. Vid vilken tändinställning inträffar det att börjar det uppstå värme?
Hade en co-halt på 4.8 när jag besiktade den men det var ju på tomgång de. 145 i strl på huvud och 50 på lågfarten 200 i luft. Har iofs inte provat med 98 eller oktanboster heller om det skulle hjälpa.

Har monterat en savemybug för att se om oljan blir för het



Hans Landelius skrev:

Det är ganska ovanligt att man får spikningar med så liten kubikökning så det beror nog inte på för högt komp om du inte har planat väldigt många mm. Det troliga är antingen en luftläcka vid insuget eller så har du dålig frammatning från tanken.DVs vid hög belastning (stor bränsleförbrukning) så sjunker flotörnivån så att han börjar gå snålt på bränsle-spikningar. Backar du tändningen för mycket kommer den att gå väldigt varmt. Är tanken och ledningen fram till motorn rengjorda? Spruta startgas runt insugen och se om motorn reagerar för att kolla luftläckage.

Vad är livet utan en boxermotor

4

Hur har du med blandnings förhållande mellan luft bränsle
Vid snålstälda förgasare ( typ 14.7-15 ) så spikar det  Som hasse säger så brukar det vara en läcka som gör att bränsle mixen blir försnål 
Har du kollat bränsle förhållande med lambda eller bara hängt in förgasarna
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Hej

Nej nån lambda har jag ej provat med.

PPRMicke skrev:

Hur har du med blandnings förhållande mellan luft bränsle
Vid snålstälda förgasare ( typ 14.7-15 ) så spikar det  Som hasse säger så brukar det vara en läcka som gör att bränsle mixen blir försnål 
Har du kollat bränsle förhållande med lambda eller bara hängt in förgasarna
/// Micke

Vad är livet utan en boxermotor

6

Har du kollat hur tändstiften ser ut i färg
Om dom är vita eller väldigt rena från sot så går den snålt
Ps gammla bestyckninds tabeller stämer dåligt efter som det är inblandning av sprit i soppan (5-6%)
///Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

Lite sot och kanske för ljusa

Ska man gå upp med huvudmunstycket då?

PPRMicke skrev:

Har du kollat hur tändstiften ser ut i färg
Om dom är vita eller väldigt rena från sot så går den snålt
Ps gammla bestyckninds tabeller stämer dåligt efter som det är inblandning av sprit i soppan (5-6%)
///Micke

Vad är livet utan en boxermotor

8 Senaste redigerad av PPRMicke (2018-05-24 09:10:11)

Det beror på var den går magert  det finns lågfarts munstycke o högfart 
Kanske skall kolla vilken flotörhöjd som är på dom För är en lägre så kan det bli knas Har du kollat så det inte är skit i någon munstycke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

Ställde dem på 10mm enl vad som rekommenderas

PPRMicke skrev:

Det beror på var den går magert  det finns lågfarts munstycke o högfart 
Kanske skall kolla vilken flotörhöjd som är på dom För är en lägre så kan det bli knas

Vad är livet utan en boxermotor

10

Om  man har smutsiga luftfilter brukar  något avlågfarts munstyckena bli täta
Har man ingen lambda så kan man typ köra på 2800 varv en stund sen stänga av maskin ta bort 2 o 4ans stift
Kolla så det inte är skiljnad färgen bör vara choklad bruna ( då är det ofta lambda 0,82 eller arf 13,6 )
Är co2 mindre än 2.8 så går det försnålt
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

11

Okej. Kollade nu på stiften och de var av chokladfärg och lite sot. Den är inte inkörd heller. Kanske gått 15 mil med nya cyl mm. Kör ja lugnt på 4 växel och stämplar på så spikar det nästan direkt vid typ 1500-2000 varv. Ställt tändningen så ja har nästan 30˚ vid 3800. Savemybug gör ett kvarts utslag efter lite hård körning så varmt tror ja inte heller den går

PPRMicke skrev:

Om  man har smutsiga luftfilter brukar  något avlågfarts munstyckena bli täta
Har man ingen lambda så kan man typ köra på 2800 varv en stund sen stänga av maskin ta bort 2 o 4ans stift
Kolla så det inte är skiljnad färgen bör vara choklad bruna ( då är det ofta lambda 0,82 eller arf 13,6 )
Är co2 mindre än 2.8 så går det försnålt
/// M

Vad är livet utan en boxermotor

12

Oj vad snålt den måste gå om ojlan bilr så varm om den ger utslag på savemybug
Jag skulle starta med att sänka tändningen till 28g  (har du kollat så det är samma tändning på alla burkar ( på vissa 009 har det skiljer det mycket mellan cyllana som mäst jag har mätt har det varit 13 grader )
I dag så går 009orna bort
Du behöver byta lågfarts munstycke till större !
Ps det tar 50 mil innan du får fullt vakum i motorn då är ringana täta
I en nybyggd motor bör olje tempen ligga på 80-90 grader om det är riktigt
///Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

13

Alltså det är bygeln som gjort ett kvarts utslag utav hela sin rörelse innan den når kontaktläget. Den indikerar ej. Fördelaren är original …205al



PPRMicke skrev:

Oj vad snålt den måste gå om ojlan bilr så varm om den ger utslag på savemybug
Jag skulle starta med att sänka tändningen till 28g  (har du kollat så det är samma tändning på alla burkar ( på vissa 009 har det skiljer det mycket mellan cyllana som mäst jag har mätt har det varit 13 grader )
I dag så går 009orna bort
Du behöver byta lågfarts munstycke till större !
Ps det tar 50 mil innan du får fullt vakum i motorn då är ringana täta
I en nybyggd motor bör olje tempen ligga på 80-90 grader om det är riktigt
///Micke

Vad är livet utan en boxermotor