1

hej på er.köpte en bubbla som ej går på tomggn.det sitter elektriskt tomgångsmunstycke och elchok.tror jag tittade lite närmare och såg att det finns en kabel på båda som är sammankopplade med varann men va fa. måste inte det finnas ström till detta och som jag själv tänker så borde det vara från + på ständspolen.vågar ej prova men är det nån som kan hjälpa mej på traven.mvh micke

2

+ från tändning(spolen)

3

https://www.thesamba.com/vw/archives/in … on_usa.jpg

Samba har väldigt många elscheman

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

4 Senaste redigerad av Björn J. (2018-05-24 10:09:04)

mettis skrev:

+ från tändning(spolen)

Så är det!

Den till vänster är en ventil, styrd av en soleniod, som öppnar tomgångskanalen i förgasaren när du vridit på tändningen.
När du stänger av motorn är det meningen att returfjädern i denna skall stänga ventilen och strypa motorn.
Med öppen bildörr och öppen motorlucka skall du höra ett klick från denna när du vrider på tändningen.
Det förekommer att denna solenoid, eller magnetventil (kallas även bypass-ventil) går sönder, eller bara fastnar i loppet inne i förgasaren, så den kan behöva bytas ut eller motioneras litet. Finns att köpa som reservdel.

Som redan nämnts är den andra till automatchoken, en bimetallspiral inuti den runda dosan, som skall stänga chokespjället vid kall motor och öppna när spiralen värmts upp.
Justering av denna brukar jag göra så här:
Kall motor, lossa de tre spårskruvarna i ringen runt dosan, vrid dosan moturs (tror jag det är) tills chokespjället stängs, när du sedan slår på tändningen värms denna spiral upp och öppnar upp spjället.
Kan behöva efterjusteras vid varmkörd motor, det är rätt vanligt att denna funktion inte fungerar, reservdelar finns.

Kopplingsschema till denna koppling behövs inte!

Som Mettis redan skrivit skall båda dessa flatstiftsanslutningar kopplas till plus på tändspolen, som i original är en svart kabel, vanligtvis till vänster på tändspolen, om den är rättvänd, den gröna kabeln på tändspolen kommer från brytarspetsarna och dit skall du inte koppla någonting annat! för då kan du få problem med att motorn inte går, beroende på vad du kopplat in.

Jag har sett alldeles för många exempel på där man kopplat backljuset fel, det skall också kopplas till plus på tändspolen, sedan en kabel med hängsäkring som går till backkontakten i växellådan och därifrån till backljusen, om man kopplar den till samma anslutning som till brytarspetsarna så stannar motorn då man lägger i backen... Iofs ett roligt "Practical Joke", för alla andra än den stackare som skall fickparkera sin bil.  ICQ/be

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

KÄRA VW FANTASTER TACK.jag är vÅldsamt tacksam för era svar. bjuder på en öl nånggn. MVH micke ICQ/bp

6 Senaste redigerad av Björn J. (2018-05-26 14:32:33)

hastas skrev:

KÄRA VW FANTASTER TACK.jag är vÅldsamt tacksam för era svar. bjuder på en öl nånggn. MVH micke ICQ/bp

Ingen orsak, hoppas det hjälpte dig så du fick ordning på din förknasare?

7

Lånar denna tråd lite.
Har problem med min autochoke 30pict2. Motorn startar direkt men dör efter ett tag, sotiga stift. Ser ut som choken ligger på hela tiden, plastelementet ä trasigt.
Kan jag koppla bort choken genom att skruva elementet medsols?

Tyresö Stockholm, 0707466781

8

JHN skrev:

Lånar denna tråd lite.
Har problem med min autochoke 30pict2. Motorn startar direkt men dör efter ett tag, sotiga stift. Ser ut som choken ligger på hela tiden, plastelementet ä trasigt.
Kan jag koppla bort choken genom att skruva elementet medsols?

Ja det borde du kunna göra. Lossa skruvarna som håller chokeelementet och vrid så att choken öppnar. Du får ta bort luftrenaren och titta så att du vrider åt rätt håll. Koppla bort elanslutningen och isolera den.

Bubbla -62

9

Tack nu kör jag helt choke fritt tills jag hittar en ny förgasare!

Tyresö Stockholm, 0707466781

10

Jag måste bara säga hatten av för Björn som nu i dessa twittertider tar sig tiden och författar ett ordentligt svar. Jag önskar att fler vore som du Björn! Tack! ICQ/ay

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

11

kee skrev:

Jag måste bara säga hatten av för Björn som nu i dessa twittertider tar sig tiden och författar ett ordentligt svar. Jag önskar att fler vore som du Björn! Tack! ICQ/ay

Tack det värmde om hjärtat!
Jag är direkt oduktig på svets-, plåt- och lackjobb, kan väl skruva med dom mesta mekaniska grejerna på gamla VW och i viss mån andra fordon, men gamla "analoga" elgrejer på gamla bilar tycker jag mig kunna rätt så bra, men det finns fortfarande en och annan grej jag ännu inte förstått mig på.

Min första VW köpte jag tidigt 1978, en ljusblå 1302 från -71, den var ju ganska ny då... Jag jobbade då tidvis som fordonselektriker, dels med utryckningsfordon, och senare med lokaltrafikfordon, så något lärde jag väl mig där efter att fixat feta kortslutningar och multipla glappkontakter av trede graden.
Extraknäckte även hos en importör där det mesta gick ut på att sätta orangea körriktningsvisare på amerikanska och ibland även japanska person- och lastbilar.

Vill ge igen också till samtliga forumdeltagare, här är en bra stämning, inga dumdryga bezzerwissers eller mystiska troll som bara vill spida en massa oreda eunt i kring sig.

Friskt koplat är hälvten brunnet!
Ha det bra i sommarvärmen!

12

JHN skrev:

Tack nu kör jag helt choke fritt tills jag hittar en ny förgasare!

Jag har inte kollat idag, men chokeelementet med den runda dosan brukar finnas som reservdel hos Classic VW Up-North.
Det brukar ju sällan vara några problem, vår- och sommartid, att starta utan choken, brukar innebära fullgasstart, men på sikt är det inte alls fel att se till att fixa resevdelar.

Och när man ändå håller på, och skall beställa prylar, är det lika bra att även köpa hela renoveringssatsen. OM det nu inte läcker och är för mycket glapp i axlar och lagerbussningarna till choke- och gasspjället, om det är det är det bättre med en utbytesförgasare.