1

Hej

Jag är ny på forumet och har en Transporter T3 -83 med 4-växlad manuell låda, jag har två frågor.

1. Jag har ett mystiskt elfel som jag inte hittar någon lösning på. Dimmern till instrumentbelysningen brann, lösningen var att jag kopplade en liten tråd mellan två stift mellan strömbrytaren och strömbrytarsockeln som funkade som en "bypass" utan att jag fick någon dimmfunktion. Det har fungerat i 10 år men nu så brinner den av om jag sätter dit en ny. Jag har ingen instrumentbelysning alls nu vilket jag gärna vill ha. Någon som har en lösning på det?

2. Jag behöver komma åt tankarmaturen och jag tycker det är väldigt krånligt att ta ner tanken och skulle gärna vilja ha det enkelt att komma åt tankarmaturen då det verkar vara en del krångel med den rent generellt när jag sökt på problemet. Men frågan är var i golvet jag ska såga upp en liten lucka?

Bussen är långt från original och en period så satt det en etanolmatad Volvoturbo i den... ICQ/ab

2

1. Tycker det låter som en kortslutning, du får nog mäta lite kablar

2. Vet ej vart man ska kapa men personligen så skulle jag hellre släppa ner tanken än att ha hål i golvet.
Det är inte så bökigt att släppa ner tanken.

3

1. Tack det var en kabel bakom värmereglaget som hade nötts av. Nu är kortslutningen fixad!

2. Jag tyckte det var hemskt krångligt att släppa ner tanken, det där fick jag inte till sist jag försökte. Tänkte bara fixa den där tankarmaturen.. Jag har kikat lite på youtube videos för att se hur man gör för att få ner tanken men jag lyckades inte förra året. Jag lossade intaget där man tankar, samt de två bränsleledningarna samt de två bärarmarna för tanken. Den föll inte ner tyvärr.