1

Det som gick så bra med bussen! Självklart skulle vi åka på något tråkigt också... Jag skulle köra en sväng i morse och såg efter någon km att tempdioden blinkade som bara den. Stannade illa kvickt vid en busskur och såg att det läckte rätt friskt från under motorn. Det visade sig vara kylarvätska men jag hade svårt att se riktigt var det kommer från. Man ser inget ovanifrån, och under droppar det från något närliggande oljepluggen. Är ganska dålig på terminologin här men typ någonstans centrerat svåråtkomligt från motorn. Jag antar att det kan vara en kylarslang som lossnat eller brustit.

Vad kan det mer vara? Vad behöver jag göra?

Min egen idé är att hitta läckan, byta slang och se att allt sitter, sedan byta hela kylarvätskan... Rätt många liter så det ser jag ju inte fram emot direkt. Har jag rätt?

Ge gärna feedback, tips och idéer så är jag tacksam!

2

Vad är det för bil vi pratar om, vilken motor?

NewfieldVW
1972 Bay buss

3

Misstänker en vattenbuffel som i sådant fall ligger i fel forum kategori...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Ja det är en wbx 2.1 112 hk ICQ/ab

5

Jag gissa på rören eller deras kopplingar som går fram till kylaren. Du få krypa under bilen och titta lite.

T2b taigagrön ´77

6

Det låter som en bra plan.

Har kylarvätskan inte bytts på länge är det bara av godo att byta.

Annars räcker det att fylla på med ny kylarvätska.

Under felsökning så skulle jag fylla på med rent vatten (det är billigare).
Och när allt är tätt kan man tömma systemet och fylla på med ny kylarvätska

"ljushuvud"