1

Påminnelse inför säsongen.
Min anslutning på förgasaren har suttit fast som den ska i alla år när jag kontrollerat slangarna tills idag när jag gjorde en koll inför en sen säsongstart.

http://forumbilder.se/H6STK/20180520-203524.jpg

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

2

Varför släppte nippeln?
På min donator motor till 68:an är nippeln otät, märkte det när jag provstartade motorn och trodde först att det var den gamla slangen.
Vad kan man göra att detta inte ska hända?

T2a deluxe RHD ´68
T2b taigagrön ´77
Golf Mk1 cab `89

3

Japp! BÖR VERKLIGEN KOLLAS VARJE ÅR!

Den mellan tanken och röret var fuktig, och en i motorutrymmet var sprucken.

Verkar ju hålla max 2-3 år i motorutrymmet.

Ghia -57 / Ghia -63 / Notchback -64

4

Om ts tycker att det är ok vore bra att tipsa om vilken ny slang ni använder som ni anser vara den allra bästa.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

5

Nippeln släppte när jag vände o vred på slangen för att kolla torrsprickor, jag var inte särskilt hårdhänt så nippeln satt halvlöst.
Tror de lossnar utav värmeskillnaderna i motorrummet och att det är två olika material alu och mässing.
Jag har använt cylindrisk fastsättning på såna nipplar förr med bra resultat.
Hålet nippeln sitter i är lite koniskt så egentligen ska det räcka med att bara knacka in den så låser den fast.
Nu kommer jag inte ihåg tillverkaren men det finns flera tex Loctite.
Jag har varit väldigt nöjd med bränsleslangen på bilden Semperit den har hållt sig fräsch i flera år nu.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

6

Det ser ut som om insticket är för kort på röret i första bilden. Frågan om det lossnat tidigare och någon inte knackat in den tillräckligt?

Jag har läst någonstans att man inte ska sätta slangen dikt an mot aluminiumgodset i förgasaren, utan lämna en millimeter för att hindra att olika material utvidgar sig olika av värmen och att slangen gör så att  röret dras loss från förgasaren. Tycker det låter vettigt och gör så på mina bilar.

Sista tipset är att byta slangar regelbundet och att inte vrida loss den gamla slangen från nippeln. Skär loss den i stället så minskar risken att röret lossnar.

7

Torpa skrev:

Påminnelse inför säsongen.
Min anslutning på förgasaren har suttit fast som den ska i alla år när jag kontrollerat slangarna tills idag när jag gjorde en koll inför en sen säsongstart.

http://forumbilder.se/H6STK/20180520-203524.jpg

Precis detta hände min son när han var ute och körde, med brand i motorutrymmet som följd.
Jag skrev om det här, och bilder som visar precis det din bild visar.

https://boxerville.se/forum/viewtopic.p … 96&p=3

Typ 1 = November 1950, April-1952, Mars-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, September-1956, Augusti-1963-cab, December-1957-cab.

8

tipps när man vill demontera slangar ta som regel och skär bort slangen... istället för att vrida loss den och röret...slangen e ju ändå gammal och skall kastas...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 LHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(