1

Kan man byta fjädern på bromspedalen på plats eller måste hela stället ut?
På en -67:a.

Martin A

2 Senaste redigerad av Björn J. (2018-05-02 11:02:42)

Det blir akrobatiska övningar under instrumentbrädan och ratten.
Hela pedalstället måste ut i dagsljuset för att någorlunda ergonomiskt kunna utföra detta jobb.
Det sitter två maskinksruvar i pedalstället mot mittentunneln. varav den ena är någorlunda lätt att nå, den andra är... inte lika lätt.
Om du är av normallängd eller därutöver, underlättar det om du tar ut förarplatsens stol, då blir det betydligt bättre kryputrymme. Det kan ju underlätta att ta bort ratten också.
Minns nu inte om det är 15 eller 17 mm skruvskalle, spärrnyckel med kardanknut och kort förlängare tror jag funkar någorlunda bra.
Sedan skall kopplingsvajern hakas av, se till att du får fram den ordentligt och inte tappar den inne i tunneln, det underlättar att lossa densamma bak vid växellådan.
Lika illa är det med gasvajern. Om man tappar bort dessa båda inne i tunneln får man nya problem. Men det finns en räddning, framme i framvagnen finns det en lucka (som inte sällan är fastrostad) att öppna, och med hjälp av en avloppsrensare eller ett kvastskaft med en spik i kan man kanske fiska upp borttappade vajrar.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Ta ut stället var ju inga problem. Tog max 5 min. Men att haka på kopplingsvajern inne i tunneln det var värre.
Tig nog 1,5 Tim innan den klev på plats.

Martin A

4

Om man lossar kopplingswien bak och ber en kamrat skjut fram den, kan man fiska upp den med en svetstråd.
dra ur den ur kardantunneln.
Sen sätter man på wiren ögla på pedalstället.
Och ber kompisen i bakänden hålla wiren spänd.

Då går det nog på 45 min :-)