Snyggt jobbat Fredde.
Sälj kofångaren bak till någon som har en rat.
Skall kolla hur många bågar och horn jag har. Annars får du annonsera eller kolla på samba.
Snyggt jobbat Fredde.
Sälj kofångaren bak till någon som har en rat.
Skall kolla hur många bågar och horn jag har. Annars får du annonsera eller kolla på samba.
De finns en annons på blocket där nån säljer bågar till kofångare (amerikastötfångare)
Dagen D var kommen och glad är man som klarade det galant.. bilen är svensk och första och därmed sista besiktningen gjord
Funderar bara lite på hur folk löst det med bälten i cabbar?
Vill ju få med mig familjen med



Grattis till besiktningen! Du har fästena i fram, vet inte hur det ser ut i en 64:a, men jag har tre punktsbälten, ej rull. Samma bälten sedan ny. Sedan ska det finnas färdiga fästen att åtminstone bulta fast midjebälten i bak. Funkar bra för mig. Hade bara en dålig gammal bild på bältena och bygeln som sitter mellan stolarna.
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966
55 2018-05-18 22:20:13 Senaste redigerad av Fredde_f (2018-05-18 22:22:13)
Grattis till besiktningen! Du har fästena i fram, vet inte hur det ser ut i en 64:a, men jag har tre punktsbälten, ej rull. Samma bälten sedan ny. Sedan ska det finnas färdiga fästen att åtminstone bulta fast midjebälten i bak. Funkar bra för mig. Hade bara en dålig gammal bild på bältena och bygeln som sitter mellan stolarna.
Tackar!
Har du lust får du gärna ta lite mer närbilder på bältena, i min satt det bara 2punkts fram men dom var så äckliga så plockades bort, får se om jag kan rädda dom.. tror inte jag har hål i b-stolpen där uppe.. får kika imorgon..
Rolig med den lyckade besiktningen. Bra jobbat
Vad det gäller bälten i gamla bilar så är det olagligt att montera om det inte finns originalhål.
Men förutom det så är det en falsk trygghet.
Man har inte en aning om vad bältet kan orsaka för skador på kroppen på grund av att fästpunkter ger sig eller inte ger sig.
På Hot rods monterat man ofta fästpunkter i ramen, och vid en häftig krock med glassfiber kaross kan karossen flytta sifg framåt . och klämma sönder förararen med hjälp av bältena.
En annan sak som jag tycker är viktigare att lösa på en bubbla i så fall, är att montera kollapsbar rattstång idag är det ju ett stålrör ända framifrån som lätt tränger in i bröstkorgen.
Sen kan man ta sig en funderare om man inte skall montera TSV tanklocket som förhidrar att bensin sprutar ur när original locket släpper, vid ev kollision.
Till sist ryggstöden har ju inte stopp så all tyngd från ev passagerrare fortplantar sig över till personen framför.
Nackstöd de gör nytta om man blir påkörd bakifrån.
Men bälten nej tack..
Rolig med den lyckade besiktningen. Bra jobbat
Vad det gäller bälten i gamla bilar så är det olagligt att montera om det inte finns originalhål.
Men förutom det så är det en falsk trygghet.
Man har inte en aning om vad bältet kan orsaka för skador på kroppen på grund av att fästpunkter ger sig eller inte ger sig.
På Hot rods monterat man ofta fästpunkter i ramen, och vid en häftig krock med glassfiber kaross kan karossen flytta sifg framåt . och klämma sönder förararen med hjälp av bältena.En annan sak som jag tycker är viktigare att lösa på en bubbla i så fall, är att montera kollapsbar rattstång idag är det ju ett stålrör ända framifrån som lätt tränger in i bröstkorgen.
Sen kan man ta sig en funderare om man inte skall montera TSV tanklocket som förhidrar att bensin sprutar ur när original locket släpper, vid ev kollision.
Till sist ryggstöden har ju inte stopp så all tyngd från ev passagerrare fortplantar sig över till personen framför.
Nackstöd de gör nytta om man blir påkörd bakifrån.
Men bälten nej tack..
Hhmm nu blir man ju ännu mer konfunderad!!??
Mr 56 skrev:Rolig med den lyckade besiktningen. Bra jobbat
Vad det gäller bälten i gamla bilar så är det olagligt att montera om det inte finns originalhål.
Men förutom det så är det en falsk trygghet.
Man har inte en aning om vad bältet kan orsaka för skador på kroppen på grund av att fästpunkter ger sig eller inte ger sig.
På Hot rods monterat man ofta fästpunkter i ramen, och vid en häftig krock med glassfiber kaross kan karossen flytta sifg framåt . och klämma sönder förararen med hjälp av bältena.En annan sak som jag tycker är viktigare att lösa på en bubbla i så fall, är att montera kollapsbar rattstång idag är det ju ett stålrör ända framifrån som lätt tränger in i bröstkorgen.
Sen kan man ta sig en funderare om man inte skall montera TSV tanklocket som förhidrar att bensin sprutar ur när original locket släpper, vid ev kollision.
Till sist ryggstöden har ju inte stopp så all tyngd från ev passagerrare fortplantar sig över till personen framför.
Nackstöd de gör nytta om man blir påkörd bakifrån.
Men bälten nej tack..
Hhmm nu blir man ju ännu mer konfunderad!!??
Överkurs tycker jag.... jag satte in midjebälten bak i min ghia cabbe och dessa fäste jag i med bultarna som sitter mellan karossen och plattan funkar prima
ska du åka ´´säkert´´ köp en V70.......
Grattis Fredde! Bra jobbat!
Du skall väl köra och njuta i sommar, tyglöst också. 
Bra o snabbt jobbat att redan få den bes,
61 2018-05-19 14:20:44 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-05-19 14:21:02)
Mr 56 skrev:Rolig med den lyckade besiktningen. Bra jobbat
Vad det gäller bälten i gamla bilar så är det olagligt att montera om det inte finns originalhål.
Men förutom det så är det en falsk trygghet.
Man har inte en aning om vad bältet kan orsaka för skador på kroppen på grund av att fästpunkter ger sig eller inte ger sig.
På Hot rods monterat man ofta fästpunkter i ramen, och vid en häftig krock med glassfiber kaross kan karossen flytta sifg framåt . och klämma sönder förararen med hjälp av bältena.En annan sak som jag tycker är viktigare att lösa på en bubbla i så fall, är att montera kollapsbar rattstång idag är det ju ett stålrör ända framifrån som lätt tränger in i bröstkorgen.
Sen kan man ta sig en funderare om man inte skall montera TSV tanklocket som förhidrar att bensin sprutar ur när original locket släpper, vid ev kollision.
Till sist ryggstöden har ju inte stopp så all tyngd från ev passagerrare fortplantar sig över till personen framför.
Nackstöd de gör nytta om man blir påkörd bakifrån.
Men bälten nej tack..
Hhmm nu blir man ju ännu mer konfunderad!!??
Fundera inet så mycket, utan njut av bilen med de begränsningar den har.
Och man får se sig för.
Att köra gammelbil är lite som att köra motorcykel, riskfyllt men underbart.
Kommer nog bli att montera 2 punkt bälten framöver, känns ändå lite tryggare iaf..
Tack för alla kommentarer 
när vi monterar bälten i fordon på jobbet så sa killen som pratar säkerhet.. man vill inte ha för stumma infästningspunkter .. man vill ha en uppbromsning vilken man får med nya mjuka bälten och mjuka infästningar typ i stolpar och tun plåt med fördelande brickor under bultar som ger med sig och inte ger en tokinbromsning..sen måste man se på bilen... 50/60 tals teknologi...Jag kör en euro encap 4 godkänd bil som bruksbil med bältes sträckare och multipla airbags.. men vad hjälper det över 50..
mao kör lungt, undvik hårt traffikerade vägar och högre hastighet än din skyddsängel kan flyga...och ha kul.ingen vet vad som händer i morgon.. 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Karmann67 skrev:Grattis till besiktningen! Du har fästena i fram, vet inte hur det ser ut i en 64:a, men jag har tre punktsbälten, ej rull. Samma bälten sedan ny. Sedan ska det finnas färdiga fästen att åtminstone bulta fast midjebälten i bak. Funkar bra för mig. Hade bara en dålig gammal bild på bältena och bygeln som sitter mellan stolarna.
Tackar!
Har du lust får du gärna ta lite mer närbilder på bältena, i min satt det bara 2punkts fram men dom var så äckliga så plockades bort, får se om jag kan rädda dom.. tror inte jag har hål i b-stolpen där uppe.. får kika imorgon..
Fixar det under morgondagen och lägger upp. Det faktiskt ut som du har det övre fästet för bältena i fram och du borde ha ett nertill vid golvet och på "kardantunneln". Så trepunkt borde funka.
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966
Har inhandlat en framvagn utav Stout här på forumet som jag ska svetsa sänksatser i, något mer experterna
anser att man ska byta/köpa till den när man ändå håller på.
Länka gärna till delarna.
Brukar köpa på up North.
Framvagnen har suttit på en 65a, om det spelar roll?!


Hur mycket vill du sänka 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Hur mycket vill du sänka
Lite lagom, tänker mig inte sänkspindlar..
Tänker köpa sänksatser och svetsa i och inte korta, men undrar mest om man ska passa på att byta leder,bussningar m.m när man ändå rivit ner?
Häftigt! 
Johan W skrev:Hur mycket vill du sänka
Lite lagom, tänker mig inte sänkspindlar..
Tänker köpa sänksatser och svetsa i och inte korta, men undrar mest om man ska passa på att byta leder,bussningar m.m när man ändå rivit ner?
Jag skulle köpa en renoveringssats till länkarmar och styrspindlar, och fräscha upp det.
Sen är det ju aldrig fel att byta P ändar, då är ju allt fräscht och OK.
När du satt i dina sänksater, sätt dom på lägsta läget belasta framvagnen och kolla så stötdämparan inte bottnar.
För det kan förstöra mången körupplevelse, man märker inte att det bottnar så lätt.
Bara att framvagnen känns stum (fråga inte hur jag vet det :-) ).
X2
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
Kan du tänka dej att tipsa om hur du gick till väga ang import , frakt mm , o gärna gå igenom kostnaderna för frakt mm o kanske ge några tips. på sånt man bör tänka på
Kan du tänka dej att tipsa om hur du gick till väga ang import , frakt mm , o gärna gå igenom kostnaderna för frakt mm o kanske ge några tips. på sånt man bör tänka på
Kan verkligen inte så mkt om det men så här gick jag till väga.
Sökte efter cabbar på samba och sedan en sökmotor som samlar hela USAs Craigslist (USA blocket) searchtempest.com.
Hittade bilen på sökmotorn.
Då av en slump hittade jag Bosse på Arizona Classic som bara bodde 1tim från bilen och han hjälpte mig med att köpa, frakta, skeppa och alla andra papper.
Kostnaderna blev
Bilen
Arvode Bosse 2500
Frakter USA 6500
Skeppning 16000
Sedan i Sverige
Tull 12% på bil och sjöfrakt.
Agent 2500
Handelskammare 2000
Ursprungskontroll tror jag va ca 600?
Och nu 2200 i regbesiktning
vad som är viktigt vet jag inte fullt ut, fick ju som sagt hjälp med allt utav Bosse och hans fru, och vad jag förstår har dom exporterat bilar från USA i flertalet år. Kan verkligen rekommendera dom om någon hittar en bil i Arizona trakten. Hade även kontakt med en annan kille som håller till nere i Florida som tar ca 10000 i arvode, han känns med väldigt trovärdig.
Hoppas detta hjälper någon och bara fråga om det är något ni undrar över.
Tack , vad gjorde handelskammaren ?
Tack , vad gjorde handelskammaren ?
jag tror det är dom som intygar att bilen är unik, så du får 12% Moms. Annars är det full moms som gäller.
