51

Snyggt jobbat Fredde.
Sälj kofångaren bak till någon som har en rat. 
Skall kolla hur många bågar och horn jag har. Annars får du annonsera eller kolla på samba.

52

yogi skrev:

Snyggt jobbat Fredde.
Sälj kofångaren bak till någon som har en rat. 
Skall kolla hur många bågar och horn jag har. Annars får du annonsera eller kolla på samba.

De finns en annons på blocket där nån säljer bågar till kofångare (amerikastötfångare)

53

Dagen D var kommen och glad är man som klarade det galant.. bilen är svensk och första och därmed sista besiktningen gjord ICQ/bp  ICQ/bp

Funderar bara lite på hur folk löst det med bälten i cabbar?
Vill ju få med mig familjen med ICQ/bs

http://forumbilder.com/images/2018/05/18/F6C5F457-B236-4634-92C9-1DAD7BB7E85F.jpg

http://forumbilder.com/images/2018/05/18/AC92C1A8-F066-417A-9C9C-C3397333823B.jpg

http://forumbilder.com/images/2018/05/18/B27B35C1-0A1A-4088-848F-BF1F56D86E1C.jpg

54

Grattis till besiktningen! Du har fästena i fram, vet inte hur det ser ut i en 64:a, men jag har tre punktsbälten, ej rull. Samma bälten sedan ny. Sedan ska det finnas färdiga fästen att åtminstone bulta fast midjebälten i bak. Funkar bra för mig. Hade bara en dålig gammal bild på bältena och bygeln som sitter mellan stolarna.
http://www.forumbilder.se/H6SNE/img-0657.JPG

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

55 Senaste redigerad av Fredde_f (2018-05-18 22:22:13)

Karmann67 skrev:

Grattis till besiktningen! Du har fästena i fram, vet inte hur det ser ut i en 64:a, men jag har tre punktsbälten, ej rull. Samma bälten sedan ny. Sedan ska det finnas färdiga fästen att åtminstone bulta fast midjebälten i bak. Funkar bra för mig. Hade bara en dålig gammal bild på bältena och bygeln som sitter mellan stolarna.

Tackar!
Har du lust får du gärna ta lite mer närbilder på bältena, i min satt det bara 2punkts fram men dom var så äckliga så plockades bort, får se om jag kan rädda dom.. tror inte jag har hål i b-stolpen där uppe.. får kika imorgon..

56

Rolig med den lyckade besiktningen. Bra jobbat

Vad det gäller bälten i gamla bilar så är det olagligt att montera om det inte finns originalhål.

Men förutom det så är det en falsk trygghet.
Man har inte en aning om vad bältet kan orsaka för skador på kroppen på grund av att fästpunkter ger sig eller inte ger sig.
På Hot rods monterat man ofta fästpunkter i ramen, och vid en häftig krock med glassfiber kaross kan karossen flytta sifg framåt . och klämma sönder förararen med hjälp av bältena.

En annan sak som jag tycker är viktigare att lösa på en bubbla i så fall, är att montera kollapsbar rattstång idag är det ju ett stålrör ända framifrån som lätt tränger in i bröstkorgen.

Sen kan man ta sig en funderare om man inte skall montera TSV tanklocket som förhidrar att bensin sprutar ur när original locket släpper, vid ev kollision.

Till sist ryggstöden har ju inte stopp så all tyngd från ev passagerrare fortplantar sig över till personen framför.

Nackstöd de gör nytta om man blir påkörd bakifrån.

Men bälten nej tack..

"ljushuvud"

57

Mr 56 skrev:

Vad det gäller bälten i gamla bilar så är det olagligt att montera om det inte finns originalhål.

Man har inte en aning om vad bältet kan orsaka för skador på kroppen på grund av att fästpunkter ger sig eller inte ger sig.
På Hot rods monterat man ofta fästpunkter i ramen, och vid en häftig krock med glassfiber kaross kan karossen flytta sifg framåt . och klämma sönder förararen med hjälp av bältena.

En annan sak som jag tycker är viktigare att lösa på en bubbla i så fall, är att montera kollapsbar rattstång idag är det ju ett stålrör ända framifrån som lätt tränger in i bröstkorgen.

Sen kan man ta sig en funderare om man inte skall montera TSV tanklocket som förhidrar att bensin sprutar ur när original locket släpper, vid ev kollision.

Till sist ryggstöden har ju inte stopp så all tyngd från ev passagerrare fortplantar sig över till personen framför.

Men bälten nej tack..

Hhmm nu blir man ju ännu mer konfunderad!!??

58

Fredde_f skrev:
Mr 56 skrev:

Men bälten nej tack..

Överkurs tycker jag.... jag satte in midjebälten bak i min ghia cabbe och dessa fäste jag i med bultarna som sitter mellan karossen och plattan funkar prima ICQ/af   ska du åka ´´säkert´´ köp en V70.......

Ghia cab 64  vw pickisDH 66 snart fin ,1303s vw buss 59 ``fejklyxen´´

59

Grattis Fredde! Bra jobbat! ICQ/ay

Du skall väl köra och njuta i sommar, tyglöst också.  ICQ/af

60

Bra o snabbt jobbat att redan få den bes,

61 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-05-19 14:21:02)

Fredde_f skrev:
Mr 56 skrev:

Men bälten nej tack..

Fundera inet så mycket, utan njut av bilen med de begränsningar den har.
Och man får se sig för.
Att köra gammelbil är lite som att köra motorcykel, riskfyllt men underbart.

"ljushuvud"

62

ICQ/ay  ICQ/bi  ICQ/ay

63

Kommer nog bli att montera 2 punkt bälten framöver, känns ändå lite tryggare iaf..
Tack för alla kommentarer ICQ/bs

64

när vi monterar bälten i fordon på jobbet så sa killen som pratar säkerhet.. man vill inte ha för stumma infästningspunkter .. man vill ha en uppbromsning vilken man får med nya mjuka bälten och mjuka infästningar typ i stolpar och tun plåt med fördelande brickor under bultar som ger med sig och inte ger en tokinbromsning..sen måste man se på bilen... 50/60 tals teknologi...Jag kör en euro encap 4 godkänd bil som bruksbil med bältes sträckare och multipla airbags.. men vad hjälper det över 50..
mao kör lungt, undvik hårt traffikerade vägar och högre hastighet än din skyddsängel kan flyga...och ha kul.ingen vet vad som händer i morgon.. ICQ/bn

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

65

Fredde_f skrev:
Karmann67 skrev:

Tackar!
Har du lust får du gärna ta lite mer närbilder på bältena, i min satt det bara 2punkts fram men dom var så äckliga så plockades bort, får se om jag kan rädda dom.. tror inte jag har hål i b-stolpen där uppe.. får kika imorgon..

Fixar det under morgondagen och lägger upp. Det faktiskt ut som du har det övre fästet för bältena i fram och du borde ha ett nertill vid golvet och på "kardantunneln". Så trepunkt borde funka.

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

66

Har inhandlat en framvagn utav Stout här på forumet som jag ska svetsa sänksatser i, något mer experterna ICQ/bs  anser att man ska byta/köpa till den när man ändå håller på.
Länka gärna till delarna.
Brukar köpa på up North.
Framvagnen har suttit på en 65a, om det spelar roll?! ICQ/bn

http://forumbilder.com/images/2018/05/20/04A81744-3CB3-4857-80DC-04161536EC9D.jpg

http://forumbilder.com/images/2018/05/20/DEA30997-A66D-44D0-804C-5C6EB01DE17D.png

67

Hur mycket vill du sänka Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

68

Johan W skrev:

Lite lagom, tänker mig inte sänkspindlar..
Tänker köpa sänksatser och svetsa i och inte korta, men undrar mest om man ska passa på att byta leder,bussningar m.m när man ändå rivit ner?

69

Häftigt!  ICQ/bi

Herbie.

70

Fredde_f skrev:
Johan W skrev:

Lite lagom, tänker mig inte sänkspindlar..
Tänker köpa sänksatser och svetsa i och inte korta, men undrar mest om man ska passa på att byta leder,bussningar m.m när man ändå rivit ner?

Jag skulle köpa en renoveringssats till länkarmar och styrspindlar, och fräscha upp det.
Sen är det ju aldrig fel att byta P ändar, då är ju allt fräscht och OK.

När du satt i dina sänksater, sätt dom på lägsta läget belasta framvagnen och kolla så stötdämparan inte bottnar.
För det kan förstöra mången körupplevelse, man märker inte att det bottnar så lätt.
Bara att framvagnen känns stum (fråga inte hur jag vet det :-) ).

"ljushuvud"

71

X2

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

72

Kan du tänka dej att tipsa om hur du gick till väga ang import , frakt mm , o gärna gå igenom kostnaderna för frakt mm o kanske ge några tips. på sånt man bör tänka på

73

Eklund skrev:

Kan du tänka dej att tipsa om hur du gick till väga ang import , frakt mm , o gärna gå igenom kostnaderna för frakt mm o kanske ge några tips. på sånt man bör tänka på

Kan verkligen inte så mkt om det men så här gick jag till väga.

Sökte efter cabbar på samba och sedan en sökmotor som samlar hela USAs Craigslist (USA blocket) searchtempest.com.
Hittade bilen på sökmotorn.
Då av en slump hittade jag Bosse på Arizona Classic som bara bodde 1tim från bilen och han hjälpte mig med att köpa, frakta, skeppa och alla andra papper.

Kostnaderna blev
Bilen
Arvode Bosse 2500
Frakter USA 6500
Skeppning 16000

Sedan i Sverige
Tull 12% på bil och sjöfrakt.
Agent 2500
Handelskammare 2000
Ursprungskontroll tror jag va ca 600?
Och nu 2200 i regbesiktning

vad som är viktigt vet jag inte fullt ut, fick ju som sagt hjälp med allt utav Bosse och hans fru, och vad jag förstår har dom exporterat bilar från USA i flertalet år. Kan verkligen rekommendera dom om någon hittar en bil i Arizona trakten. Hade även kontakt med en annan kille som håller till nere i Florida som tar ca 10000 i arvode, han känns med väldigt trovärdig.

Hoppas detta hjälper någon och bara fråga om det är något ni undrar över.

74

Tack , vad gjorde handelskammaren ?

75

Eklund skrev:

Tack , vad gjorde handelskammaren ?

jag tror det är dom som intygar att bilen är unik, så du får 12% Moms. Annars är det full moms som gäller.

"ljushuvud"