1

Ska byta ventilstyrningar på min 25hp motor från 1950. Har köpt nya styrningar som skulle passa både till insug och avgas. Dom nya är alla 53mm långa men dom gamla är 53mm på insug och 60mm på avgas. Är det ok att använda dom nya även på avgassidan trots att dom är 7mm kortare än original?
Dom nya är även tjockare på den biten som sticker ut mot ventilkåpan medan dom gamla är jämntjocka.
Vill bara kolla med er innan jag påbörjar arbetet.

2

Ingen som kan svara på detta?

3

Kan tänka mig att den tjocka delen är tänkt att stanna på samma mått som dom gamla sticker upp från toppen. Tror inte att längden spelar så stor roll men det är viktigt att få i dom snabbt så att dom inte kröker sig när det är olika godsmängder på sidorna i toppen. Styrningarna i frysen och toppen lite över hundra grader. Jag har gjort ett luftdrivet verktyg som får i styrningarna på under två sekunder. Att slå i dom funkar bara när dom egentligen är för små för att få presspassning dvs sätta originalstorlek efter man tagit ut orginalstorlek.

4

Tack för svaret Hans.
Jo den tjockare delen har samma mått som utskicket på original och det är originalstorlek.
Hade tänkt att värma toppen, styrningarna i frysen, sätta i en gammal ventil upp och ner i styrningen ock knacka ner. Så jag hoppas det ska gå smidigt.
Är lite nyfiken på verktyget du gjort, du har ingen bild eller kan förklara hur det funkar?

5

Jag har använt samma verktyg nu i 20år. Det är en billig luftdriven huggmejsel från Biltema där jag har svarvat om mejslarna till hållare för styrningar.jag har svetsat dit en hylsa på den för 25-30hk som ser till att styrningen hamnar på rätt höjd. Verktygen är svarvade så att dom slår mer på utsidan av styrningen och så lägger jag en bricka emellan så att man inte stukar änden på styrningen. När jag byter går jag nästan alltid upp till första överstorlek ,honar hålet så att jag får fram rent gods. Ett tecken på att den kommer att sitta är att man måste brotscha hålet för att få i ventilen. Jag köper brotschar från Trego maskin i lämplig storlekar med några hundradelars avstånd.

6

Tack för förklaringen Hans.

7

Skulle montera styrningarna idag men det gick inget vidare faktiskt. Styrningarna hade legat i frysen över natten och toppen värmde jag i ugnen, 110 grader i ca 20 minuter.
Var ganska snabb att försöka knacka in den första styrningen men den nöp ganska omgående, kom bara ner en knapp cm. Verkade väldigt tajt. Knackade ut den igen och vågade inte fortsätta med risk att skada toppen. Har jag värmt toppen för lite?
Hittar inte uppgifter på diameter på original styrningar. Någon som vet detta?
Tänkte kontrollmäta dom jag köpt med mikrometer.
Någon som vet var jag kan köpa en specialdorn för styrningarna? Hittar bara till 8mm styrningar men mina är ju bara 7mm.

8

Har du mätt styrningen o hålet
Det finns styrningar i övermått

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

Har mätt styrningen med mikrometer, 10,07mm. Hålet har jag svårare att mäta korrekt, kommer inte ner med skjutmåttet riktigt men uppskattar det till 10mm.
Vad bör hålet vara för rätt passning med 10,07mm styrning? Tänkte om jag får tag på en brotch i rätt dimension för hålet.

10

En passning på 0,05 bör duga. Det går inte att mäta med skjutmått och få ett tillförlitligt resultat.
Ganska besvärligt även med hålindikator, och trepunktsinnermikrometer är heller inte riktigt tillförlitligt i detta fall. Båda dessa har jag använt och i de flesta fall med lyckat resultat. En tolk/tolkar  är  kanske  det lämpligaste.
Helst använder jag numera  K-line för att spara bekymmer.
Dela gärna med er av erfarenheterna.

11

Nu sitter de nya styrningarna på plats. Använde Hans Landelius metod med luftdriven huggmejsel med anpassat verktyg för styrningen och det fungerade fint. Så, tack Hans.