1

Hej!

Jag håller på att helrenovera en late bay från 1975. Allt är urplockat och tanken är att hela bussen ska gås över. När det kommer till motor relaterat är jag inte så bevandrad. Tar tacksamt emot tips på vilket väg val man ska välja.
Grunderna är:
Sitter en type 4 1,8l motor idag. Har en lös 2 liters vid sidan av med okänt skick
Jag är ingen nostalgiker så inget är "heligt", jag vill ha en driftsäker , pigg och pålitlig buss. Dagens 70 hk räcker inte för en trygg färd på vägarna. Jag är ute efter minst 120 gärna 140-150 hk. Motorn skall vara helt genomgången och fräsch, ren o snygg samt målad för att kunna visas upp på utställningarna osv.
Ska man satsa på en utbytesmotor tex Subaru boxer, T3 vattenkyld, luftkyld trimmad?
Vem kan hjälpa till och bygga för vettiga pengar osv.

tar tacksamt emot era tips!
Mv
Jonas

2 Senaste redigerad av erich (2018-05-16 16:07:07)

Renovera en av dom du har ,, bra utg. ptk . Sen kostar det . 120 HK et pris , 150 Hk et pris .. Med nya forgasare /innsprutning hamnar du säkert på 50-70 tusen ...Om du tror det blir billigare med andra alternativ tror jag du får tänka om .....om du inte hittar "et kupp" .. Lycka till iaf ICQ/ab

JETech , S. Halland

3

Allt beror på hur mycket du kan göra själv.
Jag kan för lite om typ4 motorerna för att uttala mig om hur man ska bygga en sådan. Men kan man skruva själv så göra man en subarukonvertering långt billigare är 50 000:-