1

Hallojsan....min bubbla nöter framhjul riktigt ordentligt. vid fullt rattutslag så kasar ytterhjulet. Har som förstått att det är ackermanvinkeln som är fel.
Är det nån som har nått tips?
tydligen så blir ackerman bättre om man förlänger styrarmen men då tappar man ju ett rattvarv å det är kanske inte så roligt.....

framvagnen är en länkpinne som är kortad ca 4", oflippade styrstag och sänkspindlar.....

ska kolla och justera toe-in/out....vart väl sisådär förra gången, lite tjorvigt då den är så pass låg

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

2

Så fort man bygger om något från fabriken så ändrar man körbarheten och livslängd på delarna.

Jag skulle koncentrera mig på Toe in och få styrstagen så vågrät som det går när den är lastad som den ska va när du åker omkring ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
VW Foto sida Ruff Time Monster Truck

3 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-04-29 12:51:44)

Hur nöter den däcken?
Troligtvis Toe in som är knas.

Om ett hjul kasar när du svänger fullt så funkar inte din Ackerman vinkel perfekt.

I princip skall det se ut som på bilden.
Kortar man axeln så hamnar skärningspunkten framför bakaxeln.

Men då man inte ligger och kör med fullt rattutslag, så skulle jag inte bry mig om den delen.

Utan dubbelkolla Toe In...

Post's attachments

Ackerman.jpg, 35.56 kb, 564 x 765
Ackerman.jpg 35.56 kb, 13 downloads since 2018-04-29 

4

Om man vill vara fin få man lida pin  ICQ/bp
När min bubbla är...... klar så kommer jag nog försöka få tag i så billiga däck som möjligt eller ev begagnade däck med mönster kvar...
Känns dumt köpa dyra däck och slits asf#ck  ICQ/ay

☆♤♡◇♧♤♡◇♧☆♡◇☆♤♡♧☆♡◇♧♤☆♤♧◇♤☆

5

Default/smile skrev:

När min bubbla är...... klar så kommer jag nog försöka få tag i så billiga däck som möjligt eller ev begagnade däck med mönster kvar...

Ställer man in Toe in så är det inget problem  med slitage.
Ev får man fixa några klossar att ställa bilen på.
Om man inte åker till nån med lasergrejor och betalar för en framvagns justering.

6

Mr 56 skrev:
Default/smile skrev:

Ställer man in Toe in så är det inget problem  med slitage.
Ev får man fixa några klossar att ställa bilen på.
Om man inte åker till nån med lasergrejor och betalar för en framvagns justering.

Syftade mer om man inte får till exakt och sliter litegrann.  Sry  ICQ/bn

☆♤♡◇♧♤♡◇♧☆♡◇☆♤♡♧☆♡◇♧♤☆♤♧◇♤☆

7

Fredde.B skrev:

Hallojsan....min bubbla nöter framhjul riktigt ordentligt. vid fullt rattutslag så kasar ytterhjulet. Har som förstått att det är ackermanvinkeln som är fel.
Är det nån som har nått tips?
tydligen så blir ackerman bättre om man förlänger styrarmen men då tappar man ju ett rattvarv å det är kanske inte så roligt.....

framvagnen är en länkpinne som är kortad ca 4", oflippade styrstag och sänkspindlar.....

ska kolla och justera toe-in/out....vart väl sisådär förra gången, lite tjorvigt då den är så pass låg

Om du skall ändra Ackerman  vinklen så får du värma pitmanarmarna(styrarmarna som sitter på spindelen )  o böja ut dom några grader
Kan även vara framvagnen som inte är rak efter kortningen så hjulen inte är i centrum med varandra då blir det knas ( max skillnad på 2mm)
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering   Och arborrar

8

Jahaja...nu har ja ställt in framvagnen och mycket riktigt så var den ställd helt åt pipan....går rakt och bra vid körning rakt fram men yvärr är problemet kvar när man svänger fullt ut...
Det som är gjort nu är:

Styrväxel centrerad
Framhjul linjerade och ställda ca 2mm toe-in på vardera sida....

Så nu vete gudarna va ja ska göra...har ju ett "quick-steer" kit som förlänger styrväxelarmen liggande i en låda hemma.....kanske provar det.

Nån som har nå ideer?

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

9 Senaste redigerad av Pommeroj (2018-05-14 11:39:12)

konstigt sånthär. min framvagn är kortad 7cm med dubbla sänksatser och såklart kortade styrstag och flippade p-ändar.

Jag gjorde en framvagnsinställning med 2 brädor (en på vardera sida hjulen) och mätte lite styvt att det var lika avstånd mellan hjulen på båda sidor. körde fram nån meter och provade igen.

körde hela förra sommaren med denna inställning och mina däck ser helt nya ut. (skapliga turen antar jag)
slängde på 6" breda framhjul igår med 145/65 däck så vi får de om den fortfarande är bra nu  ICQ/ay

När jag ser en leende joggare så ska jag överväga saken