1 Senaste redigerad av luftgekühlt (2018-03-21 15:30:00)

Är det någon som vet och om ja vilka är reglerna.

https://www.google.com/search?q=can+you … mp;bih=741

Post's attachments

Flat towing vw bus.jpg, 155.61 kb, 1024 x 768
Flat towing vw bus.jpg 155.61 kb, 317 downloads since 2018-03-21 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

Jag tänker på trafik på motortrafikleder och motorvägar som man kan göra i USA.

Både i Sverige och ner på kontinenten undrar jag.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

3

Är det verkligen ingen som vet varför 'flat tow' inte förekommer i Sverige eller Europa? Det måste vara förbjudet. Varför?

Följer en tråd på 'Volkswagen Club of America' där många berättar om bogsering av sina vw i lååånga sträckor därborta.

Post's attachments

Flat towing vw bubbla i USAt.jpg, 84.52 kb, 960 x 720
Flat towing vw bubbla i USAt.jpg 84.52 kb, 302 downloads since 2018-05-04 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

4

Jag har en sån bogser”stång” till typ1. Har bogserat Ghian några gånger, 7km som längst. Riktigt smidigt. Är förbjudet här, vet tyvärr inte varför?

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

5 Senaste redigerad av luftgekühlt (2018-05-04 21:35:28)

Jag ringde till Transportstyrelsen för någon vecka sedan men fick inte några klara besked. De lovade att återkomma med en förklaring och det väntar jag på fortfarande.

Jag vet fortfarande inte om det är förbjudet hos oss eller inte. Men i Staterna är 'flat tow' på highway tillåtet.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

6

Flat towing funkar ju utmärkt på bilar som inte har rattlås. Däremot är det ju ett problem ifall bilarna har det för då måste man ju ha i nyckeln å i vissa fall även tändningen på väl?
Jag har själv också bogserat en bubbla 15km såhär och medtrafikanterna tittade förskräckt på ekipaget då den bogserade cab bubblan saknade pilot....  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

7

Är det inte bara en fråga om hastighetsbegränsingen. Att dra med towbar räknas som bogsera eller dolly och då är det 30 som gäller.

Metoden med towbar styr ju bättre ju fortare man kör så den fungerar sämre i 30 men man får ju inte köra fortare ändå med den. Därför har den aldrig blivit populär. De som gillar att köra ensam med som bil på släp i 30 har haft dollys och de som gillar att köra fortare har haft släpvagnar ICQ/ab

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

8 Senaste redigerad av Björn J. (2018-05-08 09:24:59)

Hebster52 skrev:

Flat towing funkar ju utmärkt på bilar som inte har rattlås. Däremot är det ju ett problem ifall bilarna har det för då måste man ju ha i nyckeln å i vissa fall även tändningen på väl?
Jag har själv också bogserat en bubbla 15km såhär och medtrafikanterna tittade förskräckt på ekipaget då den bogserade cab bubblan saknade pilot....  ICQ/ag  ICQ/ag  ICQ/ag

Jag studerade detta närmare när jag var "över där" för en hel del år sedan, en resa jag för övrigt inte gör om... (Åker hellre till Wolfsburg och Berlin) nåväl, den gången var det Willysjeepar som skulle bogseras efter "Mobilehomes" husbilar. På den ena willysen saknades rattlås på den andra fanns det en modernare rattstång med lås, nyckel lämnades i tändningsläge, men en batterifrånskiljare (=huvudbrytare) kopplade ur batteriet. Dessutom hade man några olika lösningar för att koppla dragbilens bakljus till den bogserade bilens, löstes med släpvagnskontakter, men i det ena fallet var det lätt komplicerad då husbilen, jag faktist en ombyggd turistbuss, husbussen, hade 24 voltssystem, så då bytte man tillfälligt ut glödlamporna i willysen och glömde att byta tillbaka då den skulle köras för egen maskin, det är ju sällan man där kör med ljuset på ändå...  jag hade gärna fixat en annan lösning åt dem, men fick aldrig tillfälle att göra det.

Och där gick det undan, det sähs ju att amerikaner håller hastighetsbegränsingarna bra, men inte dessa, den där husbussen hade en stor Cummingsdiesel på omkring sexhunda hp och hade fått en annan växellåda och bakaxel med overdrive. Det gick ibland, översatt rill svenska, i 120km/t vad det nu blir i mph? och då såg man ömsom willysen i höger resp vänster backspegel. Inte bra med grova terrängdäck på asfalt i dom hastigheterna.

Nä, jag lovar, jag åker inte dit igen, och nu kanske jag inte ens skulle bli insläppt. ICQ/af

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

9 Senaste redigerad av luftgekühlt (2018-05-08 20:26:30)

Tack för alla svar.

Det verkar som att 'flat towing' är bland det som skiljer mest mellan trafikreglerna i amerika och europa.

Därborta ser man i varje fall en varje dag när man turistar och kör runt. Framför allt som Björn J. påpekar en bruksbil bakom en stor husbil. Och dom kör inte långsamt precis.

Här i Europa det närmaste jag sett är en 'dolly' med små hjul körandes i 30 km/h.

Saken är den att nästa sommar ska vi på bröllop i Italien och jag har lovat köra brudparet, funderar på olika alternativ till att ta bussen ner.

1) Köra den.
2) biltransportsläp (*) (har sett för många 'car crash compilations' så detta alternativ gör mig helt nervös!)
3) flat towing. kommer tydligen inte på frågan.

(*) Har sett en modell som är ganska bred så att den transporterade bilen hamnar ganska långt ner = bättre stabilitet.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

10

2* Ja det finns låglastande biltransportsläp där lastytan hamnar under hjulens centrum, dessa har någon omvänd form av portalaxel, det finns även släp med väldigt små hjul. Men att dra släp i 80km/t ToR Italien låter ju mindre roligt. Du kanske dessutom skall passera något av det där svårstavde alplandets bergspass? Inget kul att motorbromsa sig nedför på tvåans växel.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

11

Att transportera bil på kärra är bara ett problem om man inte förstår det där med kultryck.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

12

Björn J. skrev:

2* Ja det finns låglastande biltransportsläp där lastytan hamnar under hjulens centrum, dessa har någon omvänd form av portalaxel, det finns även släp med väldigt små hjul. Men att dra släp i 80km/t ToR Italien låter ju mindre roligt. Du kanske dessutom skall passera något av det där svårstavde alplandets bergspass? Inget kul att motorbromsa sig nedför på tvåans växel.

Ja, det är riktigt. Alternativet är att köra bussen men det lär bli i 80 km/h i alla fall. Har tänkt på det med passen. Med så många 'kompisar' som kommit fram när man tankat och berättat hur de åkte till alperna eller italien på 60-talet med sina folkabussar så borde vi klara det. Frågan är vilket sätt är smartast. Och om det är värt. Tanken är att ta det superlångsamt och superlugnt.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

13 Senaste redigerad av David, Luleå (2018-05-09 09:19:15)

Jag har aldrig upplevt det som riskabelt att transportera bil på släp. Har tillockmed dragit en traktor på 2,7 ton på släp bakom en suv. Eller aldrig... Jo att dra en komplett VW typ 3 på en 500 kg tung bilsläp bakom en annan typ 3 med pendelaxkar.  Men ett sånt ekipage är nog inte aktuellt för dig ;P

Det läskigaste jag varit med om med släp är som Sverker säger fel kultryck. Drog ett överlastat släp med okapad ved. 4-meter långa stammar som dessutom hängde ut med negativt kultryck. Det rekommenderar jag inte. 50 gick att köra utan att det blev rent farligt.

Det är sådana ekipage du ser på youtube. Jag såg två 18-åringar (uppskattad åder) som stod och kliade sig i huvet bredvid sitt ekipage med en volvo 740 som var kopplad till en släp med en annan volvo 740 som låg uppockner över vajerräcket.  De hade säkert dessutom kört för fort. (annars tippar inte släpet)


edit... Men Malmö!!! du har ju kortare till Rom än till mig ICQ/ae Det är ju bara att köra. Knappt en dag ens.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

14

Svwerker skrev:

Att transportera bil på kärra är bara ett problem om man inte förstår det där med kultryck.

du får gärna utveckla  ICQ/be

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

15 Senaste redigerad av David, Luleå (2018-05-09 09:22:01)

luftgekühlt skrev:
Svwerker skrev:

Att transportera bil på kärra är bara ett problem om man inte förstår det där med kultryck.

du får gärna utveckla  ICQ/be

För lågt eller till och med negativt kultryck och mycket last. Då börjar vagnen att orma sig och kasta från höger till vänster okontrollerat tills den tillslut välter.

50-80 kg. Allt går stadigt och fint

100+ kultryck. Bakfjädringen i bilen bottnar det blir svårt att styra och kan sluta tokigt det också. Men hellre för högt tryck än för lågt.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

16 Senaste redigerad av luftgekühlt (2018-05-09 09:31:36)

David, Luleå skrev:

Jag har aldrig upplevt det som riskabelt att transportera bil på släp. Har tillockmed dragit en traktor på 2,7 ton på släp bakom en suv. Eller aldrig... Jo att dra en komplett VW typ 3 på en 500 kg tung bilsläp bakom en annan typ 3 med pendelaxkar.  Men ett sånt ekipage är nog inte aktuellt för dig ;P

Det läskigaste jag varit med om med släp är som Sverker säger fel kultryck. Drog ett överlastat släp med okapad ved. 4-meter långa stammar som dessutom hängde ut med negativt kultryck. Det rekommenderar jag inte. 50 gick att köra utan att det blev rent farligt.

Det är sådana ekipage du ser på youtube. Jag såg två 18-åringar (uppskattad åder) som stod och kliade sig i huvet bredvid sitt ekipage med en volvo 740 som var kopplad till en släp med en annan volvo 740 som låg uppockner över vajerräcket.  De hade säkert dessutom kört för fort. (annars tippar inte släpet)

Här kommer vi att dra med en BMW 520 och absolut inte ha någon brådska, tvärtom, lite lugnare än
nödvändigt hela vägen.

Men ni får gärna utveckla hur man säkrar rätt kultryck, inför en så lång resa måste man vara som flygplanspiloten som viktkontrollerar innan start .....  ICQ/am  ICQ/af

David, Luleå skrev:

edit... Men Malmö!!! du har ju kortare till Rom än till mig ICQ/ae Det är ju bara att köra. Knappt en dag ens.

haha! ja, lite  ICQ/bp dessutom ska vi inte ända ner till Rom utan bara till Siena men det blir ändå nästan 200 mil var väg.
Vi satsar på 2 dagar ner.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

17 Senaste redigerad av luftgekühlt (2018-05-09 09:34:43)

David, Luleå skrev:
luftgekühlt skrev:
Svwerker skrev:

Att transportera bil på kärra är bara ett problem om man inte förstår det där med kultryck.

du får gärna utveckla  ICQ/be

För lågt eller till och med negativt kultryck och mycket last. Då börjar vagnen att orma sig och kasta från höger till vänster okontrollerat tills den tillslut välter.

50-80 kg. Allt går stadigt och fint

100+ kultryck. Bakfjädringen i bilen bottnar det blir svårt att styra och kan sluta tokigt det också. Men hellre för högt tryck än för lågt.

Intressant. Tack för viktig info. Hur mäter man .... ögonbesiktning?

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

18

Jag brukar känna/lyfta. Orkar jag lyfta så är det lagom= mindre än 100 kg. Med en arm är det för lätt... Nä, men orkar jag lyfta utan att det känns vansinnigt tungt eller jättelätt brukar det funka bra.

En del ställer en badrumsvåg under stödhjulet. Men då ska man tänka på att det ligger lite närmare släpaxeln än kulan så det kan få visa lite tyngre. Det finns till och med vagnar med inbyggd våg i stödhjulet så att man kan läsa av på det innan man kopplar bilen. Jag tror den funktionen är vanligast på husvagnar där man har mycket smålast som stuvas lite överallt i vagnen.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

19 Senaste redigerad av michaelth (2018-05-09 11:12:00)

En del bilar får man lasta baklänges andra framköra max...haft problem med gamla alfor med motor fram låda bak att få till kultryck..tillockmed lastat garage domkraft och batteri på draget för att lösa vikten..vissa fordon börjar svänga vid 50andra vid högre hastighet..obehagligt hur som.. Men rätt lastat är det inga problem i laglig 80km hastighet eller  host host högre.. ICQ/bt

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

20

Kör till Hamburg och ta ett biltåg söderut
Biltaget_destinationer.htm

21

Har använt towbar, eller A-frame vid rätt många tillfällen,  vid ett tillfälle även blivit stoppad.
Dom kollade bara så att allt satt fast samt att vi hade belysning bak på den bogserade bilen. ( via släpvagnskontakten)

Sen påpekade dom även att max hastighet var 30km/h.... ICQ/ab

22

Här har du tydligt exempel på hur kultrycket påverkar.  ICQ/bs

Lycka till med resan i alla fall.

https://www.youtube.com/watch?v=4jk9H5AB4lM

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975

23

Nu vet jag inte hur bra koll dom har på svenska körkort och vad man får dra nere i Europa (troligtvis dålig kännedom) men det kan vara spännande att åka med ett olagligt ekipage hela vägen ner om du nu inte har utökade behörigheter.

24

whallis skrev:

Här har du tydligt exempel på hur kultrycket påverkar.  ICQ/bs

Lycka till med resan i alla fall.

https://www.youtube.com/watch?v=4jk9H5AB4lM

Den var bra. Riktigt pedagogiskt tydlig.  ICQ/bs

Man vet inte att man inte kan innan man provat.