1 Senaste redigerad av luftgekühlt (2018-05-07 12:45:54)

Det var vid besiktningen, blev blankt papper men gick inte att starta för att köra ut.

Batteriet är kanon och fulladdad. Billen startar direkt om man puttar igång den.

Det hörs ett klick när man vrider nyckel men startmotorn kommer inte igång.

Besiktningsmannen pillade en hel del till höger om motorn där dynamons spänningsregulator sitter fast i plåten.
Letade efter chassinummret.
Har kollat och det ser bra ut där inga lösa sladdar. Men det har väl intet med startmotorn att göra?

Var ska jag börja felsöka?

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2

Späningsfall och ev. kärvande solenoid. Mitt förslag är att relä-koppla matningen till solenoiden och se om det fungerar. Jag monterade även isär min solenoid och gjorde rent/fettade in. Har inte klickat en enda gång på 10 år sen jag gjorde detta...

3 Senaste redigerad av Björn J. (2018-05-07 14:26:26)

jorsec skrev:

Späningsfall och ev. kärvande solenoid. Mitt förslag är att relä-koppla matningen till solenoiden och se om det fungerar. Jag monterade även isär min solenoid och gjorde rent/fettade in. Har inte klickat en enda gång på 10 år sen jag gjorde detta...

Klicket om det är kraftigt, kommer sig av att solenoiden inte orkar putta in startmotorns bendixdrev in i svänghjulets kuggkrans.
Detta kan vara både ett mekaniskt fel, som Jorsec skriver, gammalt igenbeckat fett i solenoidens hävarm, eller ett elektriskt fel, att solenoiden är slut, men ganska ofta att des stora kontaktytor är nedsmetade med gammalt fett, inte når varandra eftersom solenoiden inte orkar dra, eller är kraftigt korroderade.

Men du, kolla en sak först innan du börjar riva ned grejerna, ställ bussen mot en vägg, tänd halvljuset, vrid på startnyckeln, vad händer? Om halvljuset slocknar helt och hållet är batteriet dåligt även om laddaren indikerar att det är fulladdat.
Du kan ju också prova att starta med startkablar från annan bil, från annat batteri, och se hur det går. Men du har kanske 6 volts elsystem och då kan det vara svårt att finna någon annan med samma spänning.

Litet långsökt, men det kan vara fel i tändningslåset också, men då händer det oftast ingenting när man vrider nyckeln i startläge.

Om du har en voltmeter, multimeter så mät spänningen över batteriet med avstängd motor och med motorn igång (och förhoppningsvis laddande generator) blir det någon skillnad, om inte har generatorn lämnat in en avskedsansökan. Även här kan du göra "halvljustestet" hur lyser det med motorn igång resp. avstängd motor.

Men idén med ett startrelä är bra! men kolla att allt annat är bra, enligt ovan, innan du ger dig på den lösningen! ICQ/bq
Sedan, ibland, kan det hjälpa att ta loss startmotorns och batteriets anslutningar och göra rent under kabelskor och batteriets poler, det kan uppstå ordentliga spänningsfall om det är smutsigt eller korroderat där.
Ett vanligt VW-fel är att motorns minusfläta har försvunnit, det skall finnas en anslutning mellan motor eller växellåda och bottenplattan eller bakre bärarmarna, om den är kass får startmotorn ingen minusförbindelse, ingen chassijord. Lika illa kan det ju vara på batteriets minusanslutning, så kolla den också! Jag minns inte hur det skall vara på bussarna, men på typ 1 skall det sitta en fläta mellan växellådan och en av dess bärarmar.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4

Jordflätan mellan växellåda och kaross var det på min buss. Den såg fin ut, men pulveriserades när jag skulle lossa den. Jag skulle bötjat med att kolla den, billig och lätt att byta är den också...

Pickup EH -76
1303 cab -78

5 Senaste redigerad av luftgekühlt (2018-05-07 17:32:54)

Tackar till båda för svaren.  ICQ/ay Jag har 12V.

Skulle ni kunna förklara mer om att relä-koppla matningen till solenoiden, gärna en förklaring 'for dummies'.

Kan man montera isär solenoiden utan att ta ur motorn? Kröp och inspekterade under bilen idag och startmotor och solenoid ser rena och fina men man vet inte inuti.

Kan faktiskt vara jordflätan, sist jag kollade var den inte så fin men som tur är har jag en ny på lager. Klickar det om jordflätan är trasig?

Bilen går inte att starta med startkablar, samma klick. Batteriet verkar ok av ljusstyrka att döma men jag ska mäta med voltmeter. Batteriets kontakter är rena och fina.

Startmotorn gick med en jäkla fart ända till sista starten när besiktaren skulle testa bromsarna. Efteråt lift och så gick det inte att starta. Bara klick även med startbatteri.

Sista tiden märkte jag att det tog fler motorvarv att starta kanske 5-6-7 men startmotorn hade en jäkla fart. Blev marginellt bättre med tändstiftbyte.

Jag har inte märkt någta smygande problem. Tar gärna isär solenoiden och rengör om jag får instruktioner.  ICQ/af

Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)

6

Jag klarade en Europatripp med klickande startmotor elegant på 80-talet. När det klickade tog jag fram hammaren, böjde mig ner och knackade på solenoiden så hoppade den igång. Efter några dagar vann jag över solenoiden som hade tröttnat på mitt knackande och fungerade utan slag.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

7

nisslars skrev:

Jag klarade en Europatripp med klickande startmotor elegant på 80-talet. När det klickade tog jag fram hammaren, böjde mig ner och knackade på solenoiden så hoppade den igång. Efter några dagar vann jag över solenoiden som hade tröttnat på mitt knackande och fungerade utan slag.

haha, dagens! till slut du behövde bara vifta med hammaren så hoppade den igång!

får väl testa det med. vem vet. ICQ/bp

8 Senaste redigerad av Björn J. (2018-05-08 08:51:49)

Extra starteelä rekommenderas i allmänhet till dem som har sex-voltssystem, men klart det går att använda i tolv-voltssystem också. Det bygger på att ledningen från tändningslåset är lång och ger spänningsfall, bättre då att låta den ledningen, från 50 på tändningslåset, styra ett relä, som i sin tur kopplar ihop batteriplus med solenoidens manöverspänning.

Man använder ett vanligt standardrelä, extraljusrelä, där 30 kopplas till batteriplus över en hängsäkring på 20A närmast batteriet. 87 kopplas till solenoidens flatsstiftskontakt nummer 50. 86 på reläet kopplas till tändningsåsets nummer 50, i praktiken den kabeln som nu sitter på solenoiden. 85 på reläet kopplas till chassijord. Hoppas jag nu skrev rätt. Reläet placerar så nära startmotor och batteri som det är möjligt, på typ 1 blir detta under baksätet, det blir väl i motorrumet på typ 2? En kabel på minst 2,5mm2 kopplas mellan batteri, säkring, relä och solenoid, och den skall vara så kort som möjligt. Om du plockar bort säkringen har du ett primitivt stöldskydd, eller iallafall en startspärr.

Men av det du beskriver så är det din solenoid som går trögt, det finns nya 12voltssolenider att köpa exempelvis hos Up-North. Man behöver  inte lyfta ur motorn, men du måsta ta ut startmotorn, lyft upp bussen och tag bort höger bakhjul så når du startmotorn lättare, koppla bort batteriplus först.

Det går ju att ta isär solenoiden, och fixa till den, men du behöver löda loss två stora lödningar, det funkar inte med en lödpenna på 25W man måste värma på med lödkolv på omkring 75W, och det är lätt att paja skyddet eller locket på solenoidens gavel som är av fenoplast (=Bakelit, reg. varumärke). Lättare att beställa en ny solenoid, och kanske lika bra att istället beställa en helt ny startmotor, jag vet ingenting som orsakar så mycket irritation som dåliga startmotorer och generatorer, lika bra att byta, eller lämna in för renovering hos bilelektrisk firma.

9 Senaste redigerad av luftgekühlt (2018-05-08 22:32:12)

En Oscar och en stor stark till nisslars.

Idag hamrade jag på solenoiden med 46:ans nyckel och sprutade lite bräkleen och motorn startade direkt glad i hågen. Åkte en runda och parkerade i en kvart.
Den startade utan problem igen.

Men lyckan var kortvarig, tredje gången kunde jag inte få igång den trots hamrande. Den fick puttas igång (startade direkt).

Väl i garaget sprutade jag bräkleen och bankade men det bara klickade när jag vred på startnyckeln.  ICQ/ac  ICQ/aq

Det ser rent och fing kring solenoid och startmotorn, oklart hur det är inuti. Är solenoiden smord på insidan?

To be continued ....

10

Solenoiden smordes in med ett kontaktfett längst bak vid kontekterna och en väldigt tunn olja kring magneten och glidytorna när den tillverkades. Men jag har sett hemmalagade solenoider som är fulla med fett.
Tag isär och tvätta rent delarna, putsa kontaktytorna. Smörja med vett och förnuft.
Det brukar vara så att det kommit in fukt och magneten når aldrig sitt bottenläge, så man kan behöva putsa bort en del oxid också. Det skall vara en bra tejp eller krympslang runt skarven i gaveln så att du inte får in fukt där.

11 Senaste redigerad av luftgekühlt (2018-05-09 09:12:39)

Tack för detta, ska plocka ner startmotorn och rengöra solenoiden.

in the mean time ....
https://www.youtube.com/watch?v=E2Q_rSyCCZY