jorsec skrev:Späningsfall och ev. kärvande solenoid. Mitt förslag är att relä-koppla matningen till solenoiden och se om det fungerar. Jag monterade även isär min solenoid och gjorde rent/fettade in. Har inte klickat en enda gång på 10 år sen jag gjorde detta...
Klicket om det är kraftigt, kommer sig av att solenoiden inte orkar putta in startmotorns bendixdrev in i svänghjulets kuggkrans.
Detta kan vara både ett mekaniskt fel, som Jorsec skriver, gammalt igenbeckat fett i solenoidens hävarm, eller ett elektriskt fel, att solenoiden är slut, men ganska ofta att des stora kontaktytor är nedsmetade med gammalt fett, inte når varandra eftersom solenoiden inte orkar dra, eller är kraftigt korroderade.
Men du, kolla en sak först innan du börjar riva ned grejerna, ställ bussen mot en vägg, tänd halvljuset, vrid på startnyckeln, vad händer? Om halvljuset slocknar helt och hållet är batteriet dåligt även om laddaren indikerar att det är fulladdat.
Du kan ju också prova att starta med startkablar från annan bil, från annat batteri, och se hur det går. Men du har kanske 6 volts elsystem och då kan det vara svårt att finna någon annan med samma spänning.
Litet långsökt, men det kan vara fel i tändningslåset också, men då händer det oftast ingenting när man vrider nyckeln i startläge.
Om du har en voltmeter, multimeter så mät spänningen över batteriet med avstängd motor och med motorn igång (och förhoppningsvis laddande generator) blir det någon skillnad, om inte har generatorn lämnat in en avskedsansökan. Även här kan du göra "halvljustestet" hur lyser det med motorn igång resp. avstängd motor.
Men idén med ett startrelä är bra! men kolla att allt annat är bra, enligt ovan, innan du ger dig på den lösningen!
Sedan, ibland, kan det hjälpa att ta loss startmotorns och batteriets anslutningar och göra rent under kabelskor och batteriets poler, det kan uppstå ordentliga spänningsfall om det är smutsigt eller korroderat där.
Ett vanligt VW-fel är att motorns minusfläta har försvunnit, det skall finnas en anslutning mellan motor eller växellåda och bottenplattan eller bakre bärarmarna, om den är kass får startmotorn ingen minusförbindelse, ingen chassijord. Lika illa kan det ju vara på batteriets minusanslutning, så kolla den också! Jag minns inte hur det skall vara på bussarna, men på typ 1 skall det sitta en fläta mellan växellådan och en av dess bärarmar.
"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."