1

Tjena!
Har läst allt på forumet om bakvagn nu tror jag men kan inte hitta nåt exakt sätt att justera bakvagnen.
Jag vet hur man justerar toe in men det jag undrar över är hur jag vet att bakhjulen linjerar och går rakt fram?
För man kan ju få rätt toe in i mm fast att hjulen pekar snett åt höger eller vänster.
Läste nånstans att en kille mätte mellan drivaxelrör och torsionsrör för att linjera hjulen men jag tycker inte det är exakt nog och att mäta mellan en annan fast punkt på plattan och hjul känns inte helt bra heller ja menar grejerna är ju lite sneda o vinda som nya;-) och när det handlar om mm blir det ju snart ganska stora mått ute vid hjulen.
Jag har en originalhög variant så jag behöver inte förlänga svärden för att kunna justera.
Tacksam för svar /torpa

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

2

Tja exakt e väl enklast att åka till en däcks verkstad och få det inställt.. billigare än ett nytt däck.. om man tar 4 pallbockar ställer en i varje hörn ytanför karossen spänner tunn fiskelina mellan dom.. låter kanten på fiskelinan ligga mot fälgkanten eller däcket så kan man mäta så måttet e lika framme och bak.. om framhjulen tar i innan lägg något exakt imellan linan och fälgen och flytta ut .. tejpa upp bitar av hyvlad trälist tex.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Tack för svaret, det är nåt liknande jag har försökt mig på. Från framnav ett vinkelrätt 10 cm långt sträck och en 90 graders vinkel bakåt ritat på golvet. Sen har jag spänt fast ett långpass i färdriktningen på bakre bromstrumma och mäter  avståndet mellan vinkeln på golvet och långpasset och justerar till samma mått på båda sidor.
Då var jag inte helt ute o cyklade alltså:-D

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

4

Vet inte om det var mig du syftade på, men jo, det funkar att ta något rakt och i princip fästa den på undersidan av slutväxeln. Väl centrerad i mitten såklart.
Sen se var på rören, längst ut, dom hamnar.
Från fabrik ska det va något i stil med 1mm toe in +-1 eller nåt. Bara av toleransmåtten förstår man ju att det är inte superkvistigt att det måste va på tiondelen.
Men när en bakvagn är ordentligt slammad är det något i stil med 10+mm toe in.
Mina bakdäck som jag la på i våras var allt annat än nya och har nog gått 500 mil i sommar.
Inget synligt snedslitage.
Vill du ha det så mycket noggrannare än så så blir det nog till att smita in till någon gummiverkstad.
Dock är jag tveksam på att dom löser det. Jag jobbade 10 år på en gummiverkstad en gång i tiden, och inte ens deras nya state of the art hjulinställning fixar min bubbla.
Mätarna bak tar i skärmkanterna.

Hoppas det hjälpte lite iaf.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

5

Nja det var nog inte dig ja menade kände inte igen din beskrivning så jag har nog missat nåt iallafall. Jag testade ditt sätt precis och jämfört med mitt sätt som jag beskrev var de exakt lika i mm:-D.
Egentligen borde det inte vara så svårt att bygga en mer lättjobbade typ ett laserpass fäst på bromstrumman som lyser framåt på en skala man skruvat fast ifram det var ju nåt liknande instrumenten såg ut när ja gick i skolan och en sån variant borde du kunna använda till din när det inte bygger så mycket runtomkring.
Men å andra sidan är det nog lite overkill så ofta ska man väl inte behöva justera.
Tack för ditt tips förresten nu är d ju dubbelkollat på ditt sätt med:-D

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

6

annars om man har tex en bubbla lossa skärmarna så passar däcks utrustning..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

.... Eller så skruvar man bara på lite bredare fälgar!  ICQ/ab

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

8

Hella skrev:

.... Eller så skruvar man bara på lite bredare fälgar!  ICQ/ab

Hur hjälper det?

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

9

Jag skruvade på breda fälgar idag och det var då ja upptäckte att toe in var fel på högersidan. Eftersom man såg det utan att mäta.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(