1

Hej, tänkte måla om kofångarna på min -67 buss. Gick glad i hågen till min lokala färghandlare och köpte L82 silverwhite, vilket det skall vara original. Denna färg kunde han bara erbjuda i 1 komp och 2k klarlack över, ok kör på det. Tyckte den inte såg riktigt så vit ut som jag tycker den borde vara och nu när jag blåst på den är den lite åt det gröna hållet,ser inget vidare ut. Tittar man på bilder i tidningar osv är de ju väldigt vita, finns det någon annan färg folk brukar använda, någon som har kommentarer?

Bill

2

Efter lite läsande på the samba verkar många överens.

L82 Silver White = PPG 8251

Själv har jag ingen aning men som sagt många som säger samma sak samt att dom säger att det verkar svårt att få fram L82 rätt. Därav PPG 8251

3

Ja jag såg det med,verkar lite knepigt med L82.Kofångarna är omlackade för många år sedan och då i en väldigt vit om man jämför med den jag lagt på nu. Jag tror jag släpper det här med originalfärg och tar något jag är bekväm med. Tack för tipset med PPG 8251, skall kolla på det.

Bill

4

Har just gjort en djupdykning i färgkodernas värld. Det var djupare, mycket djupare än vad jag trodde. Har fått förklarat att det inte ! är möjligt att översätta gamla Färgkoder till dagens system. Man måste 'skjuta' en ok originalyta för att få rätt blandning. De modernaste apparaterna översätter dessvärre tydligen bara till befintliga kulörer och fungerar inte de heller. Lycka till!!