1 Senaste redigerad av Foppa13 (2018-05-03 11:49:36)

Slängde på en nybyggd framvagn med knogjärnsgavlar på min -56 oval i helgen, tyckte det kändes jäkligt tajt med dämparna vid monteringen men tänkte att det skulle bli bättre när bilen fjädrade. Men så är inte fallet, som det är nu kilar dämparna fast sig på stötdämpartornen och gör att det hindrar fjädringsvägen. Hur har ni andra löst det med dämparna vid användande av liknande framvagnar, hade en tanke på om man skulle förlänga tornet snett bakåt så dämparna får en rakare linje och förhoppningsvis lite mer utrymme.

Tankar och ideer?

https://i.imgur.com/QVNz4gg.jpg

/foppa

2 Senaste redigerad av Franke (2018-05-03 12:41:55)

Märkligt, dessa gavlar skiljer sig inte speciellt mycket från dom vanliga som folk brukar köra med (övre fästet är lika).
Kan det vara så att dom tidiga bärarmarna har infästningen till dämparna längre fram?
Du får leta redan på andra dämpare annars, dom varierar ju lite i diameter beroende på modell.

3

Franke skrev:

Märkligt, dessa gavlar skiljer sig inte speciellt mycket från dom vanliga som folk brukar köra med (övre fästet är lika).
Kan det vara så att dom tidiga bärarmarna har infästningen till dämparna längre fram?
Du får leta redan på andra dämpare annars, dom varierar ju lite i diameter beroende på modell.

Ja byta dämpare är ju ingen dum ide, finns definitivt dom som är smalare än dom här. Jag beställde bara vanliga standarddämpare från custom, är lite nyfiken hur andra har löst det. Jag får helt enkelt kapa bulten och plocka bort dämparna, sen mäta och jämföra lite med dämpare från andra bilar. Någon som vet vilka dämpare från andra bilmärken som har samma längd med öglor i båda ändarna?

/foppa

4 Senaste redigerad av Franke (2018-05-03 14:19:58)

Om ingen kan tipsa dig exakt om vilka som funkar kan du åka till Biltema o mäta om dom här passar.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000027172/

5

Franke skrev:

Om ingen kan tipsa dig exakt om vilka som funkar kan du åka till Biltema o mäta om dom här passar.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 000027172/

Japp får åka ner till biltema och mäta lite, kapade ner bulten till övre fästet igår så jag fick ner dämparna. Mäter man så är originaldämparna ca 4cm i diameter, men för att det ska gå fritt mellan bärarm och gavel så borde dämparna vara max 3cm i diameter. Hittar jag inga andra dämpare så är jag nog tvungen att flytta fästet eller slipa ner själva knogen på gaveln en bit.

Konstigt att ingen annan har haft samma problem, eller åker alla omkring utan dämpare?

/foppa

6

Dämparna brukar vara problematiska när man sänker, avsmalnar eller bygger om och utan brukar va vanligt annars får man göra egna fästen, distanser och skruvar ICQ/ah

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

7

Hmm, jag lurar på att skära fler framöver så det kanske kan vara läge att ändra designen lite  ICQ/bw

8

Bra gissning med dämparna Franke, av alla jag kollade på så låg den klart närmast i längd och arbetsområde. Den var dock bara aningens smalare så jag tror i alla fall att det skulle bli problem för den att gå fritt, jag avstod köp och ska försöka modda dit dämparna jag har istället.

Om man skulle göra en design ändring så bör man nog förlänga övre fästet bakåt några cm, då skulle dämparen få en rakare linje ner mot nedre fästet. Den skulle då också gå fritt från själva knogen, alternativt om man tar bort lite gods vid det stället. Sen vore det inte helt dumt med en inbyggd mutter längst upp, då slipper man klabba med en mutter på insidan. Eller misstaget som jag gjorde, en bult inifrån innan jag monterade framvagnen på bilen...  ICQ/av

/foppa

9

Original framvagnar har stötdämpartornet monterat en bit in, så torisionsrören sticker ut nån cm.

Dina gavlar sitter långt ut det kan vara det som gör att platsen tagit slut.

Om det vore min så skulle jag fimpa plaströren helt, ok det kortar kanske livslängden lite, men det får man ta.

"ljushuvud"

10

Jag kortade framvagnen ca 4" och flyttade ut gavlarna max vilket gjorde att jag fick flytta bak övre stötdämparfäste...lite grann som airkewlds 4" kortade länkpinne framvagn.
Jag modifierade att par "standard" gavlar som var utskurna i 10mm plåt. gängade hålet för övre fäste just för att slippa rackla med mutter på insidan.
Eftersom torsionsrören inte sticker ut nått längre genom gavlarna så ligger tätningen direkt mot gaveln men det verkar funka (har kvar original nållagring)

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

11

Mr 56: Jag förstår vad du menar, original så blir det lite mer utrymme mellan gavlarna och armarna eftersom röret sticker ut en bit. Som det är nu sitter tätningen direkt mot gavlarna, då blir det helt enkelt för trångt.

Fredde.B: Precis så, jag får fixa en liten förlängning för det övre fästet. Vill gärna köra med dämpare, vill ju fortfarande ha bra komfort fast man åker lite lägre...

/foppa