51 Senaste redigerad av PPRMicke (2018-04-06 10:15:32)

m02cjoho skrev:

Just det!

Glömde nämna att fyllningen av bensin pågick trots att det fanns en Filter King med mellan tank och förknasarna.

Filter king är bara en regulator som skall jämna ut trycket typ till 0,19 bar
men ventilena son stänger är i förgasarna ( nålventil som bör bytas efter 3500 Mil eller tätare )
Jag får in förgasare med jämna mellan rum som När jag tryck testar nålventilena så är det mer än 90% som läcker
( skit i soppan )  kina fuggana är dom dåliga från början samma med Ny köpta nålventiler från kina som är sämre än vad det satt i fuggana
Inte för att vara taskig men att det får säljas så dåliga saker som är sämre
Jag har slutat att köpa från VW handlare när det gäller förgasar prylar för 90% är kina tillverkat ( då kostar dom dubbla priset och funkar )
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

52

m02cjoho skrev:

Just det!

Glömde nämna att fyllningen av bensin pågick trots att det fanns en Filter King med mellan tank och förknasarna.

Tack för att du lade till det, jag hade annars beställt en FK och blivit mäkta besviken.! Jag ska kolla upp den där ventilen!

53

Ja nålventiler har väl alltid varit en svag detalj (undrar hur man parkade i San-Fransisco).
Funderar just på om det finns något kännetecken för att avgöra om tex. Webers nålventiler är tillverkade i Italien, Spanien eller Kina?
Har i min ägo både storleksmärkta och icke märkta ventiler, den sistnämda är säkert från Kina men kan även den märkta komma därifrån?

54

m02cjoho skrev:

Ja nålventiler har väl alltid varit en svag detalj (undrar hur man parkade i San-Fransisco).
Funderar just på om det finns något kännetecken för att avgöra om tex. Webers nålventiler är tillverkade i Italien, Spanien eller Kina?
Har i min ägo både storleksmärkta och icke märkta ventiler, den sistnämda är säkert från Kina men kan även den märkta komma därifrån?

PÅ dom som har en avlastnings kula (fjäder tryck under kulan )  sitter det ingen fjäder på kina prylana ( eller för hård så sätet skadas )
Man kan också se på hur mycket spel det är på kina mot italien/ spanska  På dom som det bara några hundringar i spel mot kina som är tiondel +
redwill tog fram med gummi spets som funkade jätte bra men ingen ville köpa dom för att priset var högre
Till IDA så finns det glasboll tätning som klarar högre tryck men är känsliga för skit i soppan ( 10 mikron filter är krav för dom skall funka bra )
En vanlig nålventil behöver ett filter på 30 mikron eller finare för att inte skada nål / säte
Dom gamla nålventilerna var tillverkade i brons med bly  dagens är i mässing  som inte tål lika mycket stryk   
Om man är rädd om sina förgasare så monterar man dit ett bränslefilter med pappers filter  ( ofta 10 mikron)
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

55

Har beställt ett par nya 300 ventiler från Misab för att jämföra med dom jag har liggandes.
Inte troligt att jag använder den sladdriga omärkta versionen som följer med i renoveringssatserna.

Post's attachments

20180406_201517-1024x576.jpg, 137.94 kb, 1024 x 576
20180406_201517-1024x576.jpg 137.94 kb, 120 downloads since 2018-04-07 

56

majesty skrev:
Tomas K skrev:

Hej!
Jag hade också samma bekymmer på bussen förut (motorn fylldes med bensin när bussen stod över natten).
Det enda jag gjorde var att montera bensinpumpen högre upp än bensintanken, kanske inte rätt tillvägagångsätt men det har funkat bra i ca 10år nu!

/Tomas

Det där låter intressant, är den helt ovanför tanken? Tänker att då borde den börja pumpa luft innan soppan kommer. Om inte hur blir det när det blir låg nivå i tanken? Min sitter under tanken.

Se bild för placering av bensinpumpen, har inte haft några problem med luft.

Post's attachments

Bensinpump.jpg, 374.58 kb, 1521 x 856
Bensinpump.jpg 374.58 kb, 133 downloads since 2018-04-07 

57 Senaste redigerad av majesty (2018-05-03 12:13:36)

Sådär då är en bränsletrycksregulator fuel king installerad och nya nålventiler från misab. Den läcker fortfarande från stora röret i förgasaren. Ca 2min efter avstängd pump ungefär. Suck  ICQ/bu bränsletrycksregulatorn monterades i motorutrymmet högt upp till vänster mot reservhjulsbaljan.

58

majesty skrev:

Sådär då är en bränsletrycksregulator fuel king installerad och nya nålventiler från misab. Den läcker fortfarande från stora röret i förgasaren. Ca 2min efter avstängd pump ungefär. Suck  ICQ/bu bränsletrycksregulatorn monterades i motorutrymmet högt upp till vänster mot reservhjulsbaljan.

vilket tryck har du efter regulatorn ?
Vilken höjd har du på flotörena
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

59

Jag har ingen mätare, men den skulle komma förinställd på 0,20 bar. Flottörnivån har jag inte mätt då bussen står i lutning jag har provat att sänka den men det läcker fortfarande.

Vet att jag höll på med Flottörnivån förrut och det var ett elände att få nivån tillräckligt hög, körde dubbla packningar till förgasarhuset samt tunnast möjliga packning till nålventilen. Jag har plockat bort dom dubbla packningarna nu iaf, så Flottörnivån borde borde vara lägre än spec nu, iofs är det andra nålventiler nu.

60

Jag böjde till fjädern som trycker ner flottörens pinne så att den hålls nere ordentligt. Nu verkar det täta!