1

Hej alla glada fläktåkare.
Jag undrar om någon kan ge mig uppgifter om tändinställning på vår 1303S -74.
Jag har sökt på nätet, jag har två repböcker om bubblor men vår motor finns inte med i något av dessa.
Motornummer: AS 075905.
Jag hittar inte AS-motorn någonstans. Men jag antar att det är en 1600/50hp.
Jag kan bilens historik från den var ny så jag vet att det är originalmotorn.
Någon som vet?

VW 1303S Big -74
VW T2 Bay -71
MB 350 SL -71
Chrysler 300K -64

2

AS motorn är den senare med växelströms generator men i princip samma som AD motorn.
Båda är 1600/ 50hk.

T2b taigagrön ´77

3

Du kan kolla här https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=23303

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

4

Tack för hjälpen. Och ja - det sitter en växelströmsgenerator på den.
Men jag är ändå lite undrande ang. uppgifterna i boken.
Om jag tittar på värdena för en 1600 AD-motor så står det:
5 grader efter ö.d. med vacuum.
7,5 grader före ö.d. utan vacuum.
I min lilla värld stämmer det här absolut inte alls.
Tändningen ska väl bli tidigare med vacuum och inte tvärt om.
Eller har jag gjort en tankevurpa någonstans på vägen?
Märkningen ser inte ut som på bilderna för jag har en svängdämpare med gradskiva.
Ungefär som beskrivningen på typ 2, 1700 motorn....

VW 1303S Big -74
VW T2 Bay -71
MB 350 SL -71
Chrysler 300K -64

5

5 grader efter är om du har en vacuumdosa med två anslutningar (DVDA). Då ska du ha vacuumslangar anslutna när du ställer tändningen eftersom den ena senställer (retard) tändningen endast vid tomgång (med ca 12,5 grader). Den andra anslutningen ger istället en förställning vid last.
Har du en vacuumanslutning (SVDA) ställer du den på 7,5 före istället.

Pickup EH -76
1303 cab -78