Jag hämtade igår främre och bakre stötfångare som suttit på en tidig baypickis, främre stötfångare passade rakt på min klein -72 men på bakre stötfångare så verkar fästena/skenorna vara placerade tätare på själva stötfångaren än bulthålen i karossen. Är det någon som har koll på att dessa fästen verkligen skiljer mellan buss och pickup? Med ögonmått mätt så verkar det skilja totalt ca fem centimeter.
Fästena kan skilja lite beroende på om man har dragkrok eller inte. Ett annat problem som jag vet av egen erfarnehet är att en pickupstötis inte passar speciellt bra på en buss, då hörnen på stötisen inte stämmer nåt vidare med bussens form.
Pickupen är ju kantigare baktill och det är lika med den bakre stötfångaren.
Så om det nu är en riktigt pickupstötis du fått tag i kan det vara en bra ide att försöka hitta en annan som är avsedd för buss.
En annan grej att tänka på är att pickupstötisar är väldigt svåra att hitta så om du får för dig att byta bort den så har du en stor fördel.
Allt tyder på att det är pickup men svårt för ett otränat öga att se 
Jag får lägga upp bilder på den så får di erfarne gärna hjälpa till att avgöra!
Tack för tipset, är den till pickup och bussens bakre har en annan form så vill jag utan tvekan byta med den som har en passande i någolunda samma skick.
Jag hade en bild sparad i datorn som visar skillnaden
Synd att du bor så långt bort annars har jag en bakstötis från en splitbuss över.
Franke! Hur är splitstötisen? Jag vill köpa den 
Ja det är ju onekligen en bit iväg.. allra helst eftersom jag åkte 90 mil t/r igår för att hämta dem i Södertälje..
Då är alltså split bak samma som tidiga bay bak?
Anton_e: Tyvärr är jag bara intresserad av att byta den mot en pickupstötis annars blir jag utan själv.
likeisaidyes: Den är egentligen för gammal för din buss men den passar om man kapar bort fästena på insidan.
Det är en likadan som på bilden nedan, (obs inte min bild)
saxat från sidan jag tog bilden ifrån:
Correct style for 59-63 but will fit 64-67
Will also fit 68-72 with modifiation (removal of bracket fixings)

Så här ska den ut på en tidig bay eller sen split, lägg märke till hur stötisarna skiljer sig längst ut mellan en tidig och sen stötis.
Den övre kallas slash cut och den nedre diamond cut.

Jag hämtade igår främre och bakre stötfångare som suttit på en tidig baypickis, främre stötfångare passade rakt på min klein -72 men på bakre stötfångare så verkar fästena/skenorna vara placerade tätare på själva stötfångaren än bulthålen i karossen. Är det någon som har koll på att dessa fästen verkligen skiljer mellan buss och pickup? Med ögonmått mätt så verkar det skilja totalt ca fem centimeter.
Måttet mellan hålen är speciellt för -72.
Jag undrar om det verkligen skiljer i rundningen mellan buss/pickup även på bay?