1

"Att har rätt hårdhet som ett exp  att stiftens utforming på elektråden som exp och att stiften är indikerade i förbränings rummet."

Den här texten har jag saxat ur en trimmningstråd.

1.Hur vet man vilken modell/hårdhet man ska ha på stiften?
2.Vad menas med utformningen på elektroden?
3.Hur indikerar man tändstiften i förbränningsrummet?
4.Varför indikerar man tändstiften i förbränningsrummet?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

2

http://www.globaldenso.com/en/products/ … plug/spec/

3

https://www.sparkplugs.co.uk/denso-spark-plug-w20fs-u

Tydligen bättre än NGK.

4

Denso gick tidigare under namnet Nippondenso, i min värld det bästa tändstiftet. Gjorde en väldigt ovetenskaplig test för några år sen och körde full patte på rallymotorn i cirka två mil med NGK b5hs. Kom tillbaka och kollade stiften, sotsvarta. Bytte till gamla nippondenso som jag köpt på en marknad och samma repa igen. Tillbaka och kollade stiften, mörkbruna på gränsen till ljusa. På grund av kg knutssons dominans på marknaden så är Denso inte så vanliga men på marknader finns dom att köpa. Prova själva får ni se.

5

Någon som har vetskap om hur man indikerar tändstift?

6

Man vänder "gapet" på stiftet mot insugsventilen så gnistan inte står med ryggen mot den fina bränsleduschen som den ska elda upp.
Märk på stiftet så du ser var "gapet" är, och lägg i schims till det är rätt åtdraget med märkningen i rätt vinkel mot insuget.
Själv har jag svårt att tro det är värt besväret, men många bäckar små..
Om det är det du menar med indikering?

7

Detta är väl något man gör på riktigt highperformanse motorer... Ett jävla pyssel med olika tjocka schims.. Eller man får byta plats på stift och hoppas det funkar bättre beroende på var/hur gängan börjar i topp/stift..
Fast det e ju kanske braging rights att ha stiften indikerade..
Kommer ihåg på min gamla Alfa att man hade Golden lodge stift, där det sitter 4sidoelektroder.. En förståsigpåare.. Detta var i början av 80talet sa att om man använde ordinarie stift kunde man bränna ventilerna.. Så jag köpte nya Gl stift...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

8

Anders skrev:

Man vänder "gapet" på stiftet mot insugsventilen så gnistan inte står med ryggen mot den fina bränsleduschen som den ska elda upp.
Märk på stiftet så du ser var "gapet" är, och lägg i schims till det är rätt åtdraget med märkningen i rätt vinkel mot insuget.

Fast inte emot insugsventilen utan in emot förbränningsrummet, den fina bränsleblandningen som strömmar in i insugstakten kommer helt att ändra form under kompressionstakten, så man vill ha gapet in emot centrum på förbränningsrummet.

Anders

9

Hans Landelius skrev:

Denso gick tidigare under namnet Nippondenso, i min värld det bästa tändstiftet. Gjorde en väldigt ovetenskaplig test för några år sen och körde full patte på rallymotorn i cirka två mil med NGK b5hs. Kom tillbaka och kollade stiften, sotsvarta. Bytte till gamla nippondenso som jag köpt på en marknad och samma repa igen. Tillbaka och kollade stiften, mörkbruna på gränsen till ljusa. På grund av kg knutssons dominans på marknaden så är Denso inte så vanliga men på marknader finns dom att köpa. Prova själva får ni se.

Jag kör Denso i både hojen och bubblan, NGK är sjukt känsliga för att sura ner sig och få överslag, Denso är bra grejer, jag beställer mina från sparkplugs.co.uk, snabba leveranser och bra priser.

Anders

10

Atrox skrev:
Anders skrev:

Fast inte emot insugsventilen utan in emot förbränningsrummet, den fina bränsleblandningen som strömmar in i insugstakten kommer helt att ändra form under kompressionstakten, så man vill ha gapet in emot centrum på förbränningsrummet.

Anders

Som vanligt beror det på vilket  typ avförbränings rum  som sitter i motorn  ICQ/af

/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

11

Atrox skrev:
Anders skrev:

Anders

Ja såklart, bra rättning där!  ICQ/ay