1

en fråga min typ1 1965 fick den hel lackad av en man som har lackat många bilar, men nu har jag fått problem med små bulor under lacken det finns skit noppor i lacken de känner man men de som kommer syns men man känner inte dem på samma vis o de kommer fler och fler sen är det precis som lacken ändrar kulör  där bulorna kommer. jag lämnade bilen plåt ren till han, sen lade han på epoxi spacklade den lade på en lack för att spacklet inte skulle suga fukt sen målade han den med rätt kulör mellan slipade lackade o klarlack till sist. vad är det som händer under lacken o vad kan man göra åt det?

vw 1200 65a. vw 1302 72a.

2

jag är ingen lackerare, men låter det inte som det är lösningsmedel som jobbar sig ut??
Det bästa är nog att prata med han som lackade , eller nån annan lackerere.

3

Han som lackade säger att det var färgen på framskärmarna som var felet så felet är mitt eftersom han hade sagt att jag skulle ordna andra skärmar, men resten av bilen hade ingen färg, så nått måste ju va fel i det han gjort el andvänt?

4

Han har tyvärr inte fått den helt ren då. Det där är orenheter som lackats över och nu reagerar med lacken. Det kommer tyvärr då att bli värre och värre med tiden.

Förstår inte hur dina framskärmar kan vara ”fel” och bidra till dessa bekymmer såvida inte lackeraren har sagt att du har en massa silikon (ex hammarlack) på framskärmarna och förklarat att du därför måste byta skärmar men det är bara min spekulation.

Du får ta en diskussion med din lackerare för bubblorna kommer bara att bli fler.

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

5

Han kallade färgen på skärmarna 1 komponents så det var den som inte gick att ta bort helt sa han. Som jag förstår så är det bara att slipa den ren och måla igen nån annan stans. För man vågar ju inte lämna den till han igen suck.

6

Det är inte möjligtvis så att lackeraren använt vattenbaserad färg utan att ha för den avsedd torkutrustning?
Har själv råkat ut för detta på ett par ansiktsmasker jag lackerade för några år sedan klarlacken kan s.a.s. lyfta
den vattenbaserade färgen i små blåsor och ofta fläckvis  om den inte är helt genomtorr och då bildas små blåsor som inte känns men syns som du
uttrycker det och det blir ju inte vackert precis.

7

När vi pratade om att lacka bilen sa han att han inte kunde lacka med vattenbaserad lack p.g.a hans utrustning inte klarade vattenbaserad färg. Hopps han har koll på det.

8

Tyvärr tror jag då att lackblåsorna kommer från sprutspacklet eller motsvarande slipgrund som av någon anledning släppt kan hända i bland
och hur mycket det än bär mig emot att säga det så är enda sättet att komma tillrätta med det är att slipa ner på plåten och börja om.

9

Hade samma fenomen på en bil ja lackade för länge länge sen...och bubblorna kom bara på de ytor som vart sprutspacklade. Berodde tydligen på att sprutspacklet inte var riktigt torrt.

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

10

Jaha, finns det något lätt sätt att ta bort lacken, sist slipade jag bilen plåt ren me vinkel slip och krullskiva.

11 Senaste redigerad av umekille (2018-04-22 03:10:50)

aha...fick intrycket tråden handlade om bubblor(bilar)
som var under lack(pågående lackering) Default/lol

Jag har varken ansiktsbok eller tatueringar.
Finns jag?

12

Ja det hade varit bra om det var så, då hade ja kunnat välja en annan lackerare.

13

Ställ inte till det mer än nödvändigt använd en vanlig ocillerande slipmaskin med papper låt säga 220-320 torrslip slipa ner bubblorna och slipa ut området
som nu mest troligt har blivit plåtrent. Känn efter med fingrarna om du slätat ut kanterna ordentligt helst ska du inte känna dom alls. Behöver du inte spackla ytan
så lägg nu 2-3 lager slipgrund över det slipade området med c:a 15-20 minuters mellanrum tänk på att mattslipa ytorna utanför ytan du lagt ner jobb på också runt 30-40 cm.  Ha inte bråttom låt slipgrunden torka ett dygn lite beroende på hur temperaturen är där du håller till. När slipgrunden torkat slipa med ocilleraren eller för hand med 500`slippapper rengör ordentligt och lägg nu en vanlig grund i tre tunna men täckande lager. Ska du lacka om hela bilen så går du över den med 500`papper slipa inte ner på plåten i onödan är det slätt så blir det slätt även när den  nya färgen kommer på att överarbeta och hämta tips från allsköns motortidningar leder oftast bara till besvikelse. Gå runt och titta på bilen, notera var det ser mest eländigt ut, planera jobbet och använd sedan bara det sunda förnuftet. Lycka till.

14

Ok det känns som det blir mer än vad jag klarar av. Bra beskrivet, hade man kunnat så skulle man gjort jobbet själv.

15

Gjorde han det "privat" eller är det via företag?
Ha han ingen medkänsla?

☆♤♡◇♧♤♡◇♧☆♡◇☆♤♡♧☆♡◇♧♤☆♤♧◇♤☆

16

Jag har gjort jobb åt han så han drog av det från priset på lacken men räknar man på det så blev det inte så billigt. Men så är det. Sen är ju frågan ska ja gå på han att göra om det, när han har misslyckats en gång. Har pratat med en lackerare som lackar till jobbet han gav ett pris via Mail och bilder o det priser är billigare än vad jag betalade för första gången o det priset är med kvitto. Dumt att man inte frågade han oxå när bilen skulle lackas. Trodde det skulle funka med tjänster o gentjänster.

17

Synd sådant händer.
Jag själv skulle må så dåligt om jag gjort ett arbete som detta och inte göra om.
Vissa har tyvärr inte det i kroppen och han tycker han gjort sin del Default/hmm

fast jag är "ung" så ha jag lärt mig att vissa gå inte lita på i slutändan. Tragiskt det ska behöva vara så...
Hoppas det löser sig billigt och bra för din del och du får till det!

☆♤♡◇♧♤♡◇♧☆♡◇☆♤♡♧☆♡◇♧♤☆♤♧◇♤☆

18

tack ja det ska nog gå, sånt här tar både tid och kraft ,men man får bita ihop och blicka framåt.