1

Jag bytte till tvåkrets på ghian förra året, köpte en tvåkretscylinder från Paruzzi har jag för mig, det funkade fint till mina trumbromsar.
Nu har jag köpt ett skivbromskit fram, komplett med huvudbromscylinder.

Frågan är om jag kan köra med den gamla HBC eller byta till den andra, alt modifiera den gamla?
Jag har läst nått om att man måste ta isär en tvåkretscyl för trummor och pilla bort nån "ventil/bricka" eller liknande som håller trycket kvar lite längre? Annars blir det anläggning på skivorna?
Är det så eller har jag fattat det fel?
Och om det är så, hur vet jag om det är så på min befintliga? ICQ/ab
Eller är alla nya, billiga pirat cylindrar redan gjorda för att passa både skivor och trummor?

Det är ju onödigt att använda den nya cylindern om den gamla redan har samma funktion ICQ/ab
Och det är ju onödigt att demontera den gamla om det inte behövs ICQ/ab

Upplys en ovetande.. ICQ/ad

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2

Använd cylindern som är med i skivbromskitet och sälj den andra till nån som har trumbromsar.

3

Som jag har fattat var det olika huvudcylindrar till trum- och skivbroms original, men att det nu bara går att köpa en modell som används till båda typerna av bromsar.

4

Jag har aldrig bytt på någon bil jag har konverterat. Skillnaden är att det ibland sitter en liten backventil på utgången där man ansluter röret. Ta bort den och ta bort kulan som sitter i den och skruva tillbaka.
Klart!

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Svwerker skrev:

Jag har aldrig bytt på någon bil jag har konverterat. Skillnaden är att det ibland sitter en liten backventil på utgången där man ansluter röret. Ta bort den och ta bort kulan som sitter i den och skruva tillbaka.
Klart!

Brukar inte den där backventilen (som också verkar utgått) sitta på bakre kretsen? Det är ju på trumbromsarna man vill ha kvar lite tryck.

6

Alla kretsar med trummor brukar ha den sorts ventil.
Mao fimpa den som man vill ha till skivor..annars blir det anläggning.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

7

HenrikL skrev:
Svwerker skrev:

Klart!

Brukar inte den där backventilen (som också verkar utgått) sitta på bakre kretsen? Det är ju på trumbromsarna man vill ha kvar lite tryck.

Är det trummor runt om sitter den, i de fall de finns, på båda kretsarna.
Ja den verkar ha utgått men vet inte när.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Tack för alla svar, då har jag lite mer koll.

Det sitter inga backventiler i utgångarna på min gamla cylinder. Jag demonterade den helt när jag inte fick det luftfritt i samband med montering.
Då testar jag att köra vidare med den gamla, och funkar det bra kan jag sälja den oanvända ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"