1

Har väldigt lite erfarnhet från min T3, aldrig haft nån, köpt denna som stått sen 2014. Fått igång bilen, som går bra/OK. Bytt olja alla filter, stift, tändmodul. Startar lätt, låter som den ska, gått 21000 mil och är välskött!
Nu till problemet: Kör i ca 15 -20 minuter, sen börjar plötsligt en summersignal och oljelampan börjar blinka. Släpper jag gasen, eller kopplar ur så slutar den genast, gasar jag på fortsätter summern och blinkandet någon sekund till.
Den gör så 4-7 gånger med ibland 1- 3 minuters mellanrum. När den hållt på så ett tag har jag stannat och vänt om hemmåt. Då kan jag köra ca. 10 minuter utan blink eller summer.....

Första turen med bilen vid "igångsättandet" var med den gamla oljan, som iofs var väldigt fin, men "gammal", då upplevde jag det som om den varnade mer än med den nybytta olja och filter. Men tror ändå inte att det har med olja/oljetryck att göra.....

Vad tror ni?? Var ska jag leta? Är väldigt irriterande!

MVH
Pär

2

Är motorn försedd med dubbla oljetrycksgivare? Kolla jordkablarna!

3

Om nu oljepumpen fungerar så du har tryck, kolla givaren också.

Annars så har du (om du står bakom bussen) uppe till vänster i motorrummet sitter det lite elkopplingar. Kolla kontaktstyckena, det kan bli erg och dålig kontakt och även stift som glider ur så dom inte får kontakt

4

Tack för tipsen. Har köpte ny oljetrycksgivare, den var så billig så värt att prova. Är dock lite osäker på placeringen av givaren, men misstänker att det är den som sitter på vänstersidan bakom en värmesköld. Sen får vi se hur det går.... Återkommer i fallet!

5

Det kan vara så att du har 2 oljetrycksgivare.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

6

Okej, tack för den info Mogge!

Sitter den andra på motsvarande sida då? (förmodar väl att den gör de...) Men ska ta och kolla det också idag, om tid finnes :-)

7

https://www.youtube.com/watch?v=kuod0EDrAmk

Detta kanske bara är den ena sensorn.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

8

http://syncrosport.com/info/manual/

Där har du verkstadsmanualer, där har du all hjälp du behöver om givarna, i alla fall om du kör 2,1L motor, om det skiljer på 1,9an vet jag inte.

9

Perfekt med manualen och tack för all annan hjälp. Konstaterade igår att det är två givare (har 2,1 L motorn), där sladden till den givaren, som sitter vid remskivorna, hade blivit skadad, och såg då att den sladden blivit bytt även innan. Ny dragning nu igen. Ska ut å köra ikväll och hoppas nu allt funkar som det ska!! Så jag kan besiktiga bilen. Vill ha den perfekt innan jag kör dit!

Tycker placeringarna av oljetrycksgivarna är lite märklig och svår.... Men man kan ju inte få allt :-)

10

Observera att givarna har motsatt funktion! Den "vanliga" bryter jordningen av lampan vid ett visst tryck och den andra jordar lampan via en liten styrenhet när trycket sjunker under en viss gräns, som står på givarna.
De har därför olika färg på plasten för att inte förväxlas.
Första VAG bilen med denna utrustning kom hösten 1982 och var Audi 100, typ 443. Senare kom det på andra VAG bilar.

11

Historien fortsätter. Har dragit nya sladdar, då jag hitta en som var skadad, trodde det var felet, men samma.

Ny test: Koppladde bort bägge givarna och jordade dess sladdar på bra ställe. Ut och körde allt var tyst, inga lampor eller signaler, så inte fel från kopplingar till instrumentbrädan, tycker jag då.
Kopplade in de ena givaren, den som sitter vid oljepumpen, och då började lampan blinka ibland och summersignalen lät. Men släpper jag gasen blir det tyst igen.... Allt efter ca 2 mils körning.
Nu är jag rätt säker på att det är den givaren det är fel på! Den skall bytas. var ju såklart inte den som jag hade köpt, det var den andra som är inställd på 0,3 bar. Den jag ska byta tror jag ska vara på 0,9 bar...tror jag...

Men nu får jag väl inte hem den förrän på måndag, så det blir en hel helg i ovisshet!!

Tack för all hjälp så länge, bl.a workshop manualen var till stor hjälp!

12

Pär H skrev:

workshop manualen var till stor hjälp!

Det är det bästa man kan ha det! ICQ/ad Hoppas det löser sig och att det är givaren, så du inte har knas med oljetrycket bara!

13

Kopplade in en oljetrycksgivare igår på den platsen bredvid oljepumpen. Var väldigt trångt och bökigt och tog alldeles för långt tid! Trycket på kall motor på tomgång var 3,9 Bar. Vilket ju är bra.... Upptäckte att jag har två "grå" oljetrycksgivare, läst mig till att den bakpå vid pumpen skall vara grå, 0,9 bar, och den på vänstersidan skall vara brun, 0,3 bar. Men tror inte heller att detta är felet.

Nu blir det byta av oljepump istället! Läste om någon annan som hade exakt samma fel som jag och det var relaterat till oljepumpen.
Denna bilen är för fin för att inte fortsätta laga upp.! Så nu har jag det framför mig.....
Kan ju bli spännande och ser hur det går. Den sitter ju rätt så svåråtkomlig, men får se hur jag löser der och vilken "håll" som jag kommet att attakera ifrån. Ta bort delar brukar ju vara lätt, men sen ska det ihop igen.....
Kolla priser på pumpar och verkar som man kan hitta till helt OK priser, så det stupar inte på de i alla fall!

Fortsättninmg följer!

14

börja med att byta båda givarna. har en polare som hade samma problem och han var inne på att byta pump men jag tvingade honom att köpa två nya givare från någon av dom större butikerna(inte eBay givare). inga problem efter det. relativt enkelt och billigt att byta båda innan du funderar på pumpen.

Pär H skrev:

Kopplade in en oljetrycksgivare igår på den platsen bredvid oljepumpen. Var väldigt trångt och bökigt och tog alldeles för långt tid! Trycket på kall motor på tomgång var 3,9 Bar. Vilket ju är bra.... Upptäckte att jag har två "grå" oljetrycksgivare, läst mig till att den bakpå vid pumpen skall vara grå, 0,9 bar, och den på vänstersidan skall vara brun, 0,3 bar. Men tror inte heller att detta är felet.

Nu blir det byta av oljepump istället! Läste om någon annan som hade exakt samma fel som jag och det var relaterat till oljepumpen.
Denna bilen är för fin för att inte fortsätta laga upp.! Så nu har jag det framför mig.....
Kan ju bli spännande och ser hur det går. Den sitter ju rätt så svåråtkomlig, men får se hur jag löser der och vilken "håll" som jag kommet att attakera ifrån. Ta bort delar brukar ju vara lätt, men sen ska det ihop igen.....
Kolla priser på pumpar och verkar som man kan hitta till helt OK priser, så det stupar inte på de i alla fall!

Fortsättninmg följer!

Nils, umeå

orange transporter DH syncro -86
vit transporter EH -86 reservdelsbil

15

Vilken olja och vilket märke på filter?

Pär H skrev:

Har väldigt lite erfarnhet från min T3, aldrig haft nån, köpt denna som stått sen 2014. Fått igång bilen, som går bra/OK. Bytt olja alla filter, stift, tändmodul. Startar lätt, låter som den ska, gått 21000 mil och är välskött!
Nu till problemet: Kör i ca 15 -20 minuter, sen börjar plötsligt en summersignal och oljelampan börjar blinka. Släpper jag gasen, eller kopplar ur så slutar den genast, gasar jag på fortsätter summern och blinkandet någon sekund till.
Den gör så 4-7 gånger med ibland 1- 3 minuters mellanrum. När den hållt på så ett tag har jag stannat och vänt om hemmåt. Då kan jag köra ca. 10 minuter utan blink eller summer.....

Första turen med bilen vid "igångsättandet" var med den gamla oljan, som iofs var väldigt fin, men "gammal", då upplevde jag det som om den varnade mer än med den nybytta olja och filter. Men tror ändå inte att det har med olja/oljetryck att göra.....

Vad tror ni?? Var ska jag leta? Är väldigt irriterande!

MVH
Pär

Nils, umeå

orange transporter DH syncro -86
vit transporter EH -86 reservdelsbil

16 Senaste redigerad av Pär H (2018-05-01 21:42:50)

Nu har jaf "kommit fram" till oljepumpen och lyft på locket. Min åsikt är att det ser inte normalt utt på insidan av locket..... Kan väl inte vara meningen att kugghjulen skall ge märken likt detta på insidan av locket till oljepumpen?
Hur som helst så kommer jag beställa en ny oljepump med tillhörande lock, packningar osv, samt byta bägge givarna, är redan köpta.

Fick fråga tidigare om olja å filter. Filter är ett Knecht, olja är jag lite mer osäker på, hitta ny olja i en dunk i garaget, förmodligen 10W40 syntet.... Men nu är den urtappad i vilket fall som.

Post's attachments

Attachment icon IMG_1191.JPG 841.28 kb, 66 downloads since 2018-05-01 

Attachment icon IMG_1191.JPG 841.28 kb, 54 downloads since 2018-05-01 

17

Så där har det sett ut på de flesta motorer som jag öppnat de senaste fyra decennierna.
Fel typ av givare eller något elfel är det mest troliga felet. Är det dessutom kollat med oljetryckmätare är det inte pumpen som är problemet.

18

Nu blir ju inte nästa provkörning förrän såväl pump som 2 x givare är utbytta. Oljetrycket på 3,9 hade jag på kall olja och tomgång, hade inte möjlighet att testa efter 2 mils körning och varm olja, då det är då som den börjar varna. Men hoppas verkligen att det kommer att vara avhjälpt efter dessa byten av delar.
Kommer nog att hälla i en mineralolja, som jag själv anser är ämnad för denna motor. Eller så tar jag samma som i min 911 SC, en Mobil Peak Life 5W-50 full syntet, den motorn är ju också "gammal"... :-)

19

Hur gick det för dig?? Fick du ordning på det?
Har nämligen liknade problem med min nämligen....

Delorean DMC-12 1981
Vw Golf Cross country "Crome Edition" 1992
Vw T2 Westfalia 1972
Vw T3 Kombi Syncro 16" 1992