1

Hallo!
Någon ide om varför laddlampan lyser på tomgång men slocknar när man varvar upp den lite, men lyser igen när den kommer ner i varv..kan generatorn vara lite defekt.
Den laddar som den ska ialf.
Remmen spännd och fräsha kol.
2liters bussmotor.
Ha en de gött!
Med vänlig hälsning
Jonas

2

För låg tomgång?

Bubbla -62
Buss -60

3

Om du bytt kol låter det som om du har en likströmsgenerator, på dessa kan man byta kolen och inspektera dem lätt.
I såfall kolla kolhållarna, kolen skall löpa lätt i hållarna, den där spännfjädern skall ha bra spänst.
Om du kan inspektera kolen under gång skall det helst inte bli någon gnistbildning alls mellan kolen (som egentligen heter "borstar") och kommutorn, den cylindriska grejen med kopparbanor på.
Sedan kan det vara skräp som ger överledningar mellan kopparbanorna på kommutorn. Men en liten skruvmejsel eller syl kan man peta bort skräpet mellan dessa kopparbanor, men det är ett himla pilligt skitjobb.
Och om det inte är nog kan det elektromekaniska laddningsrelät vara defekt.
Ja även om remmen är spänd kan den slira, tvätta remskivorna med lösningsmedel.
Materialet i remmen kan ju vara hårt och mindre följsamt också, då kan det också slira en del.

Om du har en växelströmsgenerator, är det samma sak med remmen och remmskivorna. Här finns inget laddningsrelä, men väl en elektronisk regulator, det är sällan det blir fel på dem, men det kan nu naturligtvis förekomma. Fram till 1974, ungefär, hade dessa en extern regulator, efter det årtalet blev regulatorn inbyggd. Det ser du på hur många anslutningar generatorn har.
Även i denna dinns det "kol" dessa slits mindre än dem i likströmmarna, och de löper mot en slät ring inuti generatorn. Även dessa är lätta att byta, och en standrad Bosch-reservdel.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

4

Angående tomgången så skall växelströmsgeneraton ladda hyfsat vid 800-900 varv/minut.
När det gäller likströmmarna skall de ge stabil laddningsspänning (och -ström) vid 1000varv/minut, men det kan ju vara både si och så med den saken. Det var vanligt förr i tiden (iallafall på typ1) att man satte på en mindre remskiva på generatorn för att den skulle snurra snabbare, ladda bättre men framförallt var det för att få bättre snurr på fläkten man gjorde så.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

5

Men gör ett test!
Låt motorn gå på tomgång, precis så hög tomgång att laddningslampan släcks.
Tänd helljuset, vad händer? Om motorns varvtal sjunker litet är generatorn ok, om motorn går i exakt samma varvtal men laddningslampan tänds är det ett annat elektrikt fel. Som jag redan skrivit är de där gamla mekaniska laddningsreläerna "mindre bra".
Kolla även att alla anslutningar mellan generaror, laddningsrelä/regulator och till batteriet är hela och rena från oxid. Och laddningslampan skall vara på 4w den har faktiskt en större betydelse än man anar. Utan lampa, eller trasig laddningslampa blir det ingen laddning. Det har med generatorns förmagnetisering att göra. Men jag vet att även 2w lampor fungerar, men bäst med 4w.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."