1

Jag har en vw T3 '80 med Typ4 2,0 insprutningsmotor.
När jag var i garaget häromdan såg jag en liten liten pöl under motorn, torkade rent undertill och kikade ett par dagar senare,
då fanns där en droppe framför oljesilen (mot lådan), torkade rent igen och körde en sväng, efter det var motorn torr under, men den är lite blöt i skarven mellan
motor och växellåda, ska göra en motortvätt för att lättare se exakt varifrån det kommer, men det känns besynnerligt då det inte syns någon nivåförändring på stickan. Dessutom renoverades motorn grundligt av tidigare ägare 2015 med nya packningar, webcam m.m. och enligt säljares utsago jobbar renoveraren med motorer så denne borde ju haft kännedom om vad han gjorde med, tycker att den spinner på riktigt fint.
med tanke på den lilla kvantiteten verkar det ju inte vara något allvarligt i nuläget men det stör mig ändå!

Tips på vad ni som är välorienterade med dessa motorer tror eller kan tänka er det vara mottages gärna!

Mvh Johan

VW T3 1980

2

Lukten kan avslöja om det är växellådsolja eller motorolja.
Helt täta motorer som använts nåt år, av fabrikat VW, är ganska sälsynta.

3

Tydligen är det väl en packbox antingen på motor eller lådan som har lite läckage. En van motor-snok (näsa) brukar kunna känna skillnad på olika oljor. Nu är det väl så här att även världens bäste motorrenoverare kan få ett läckage på någon motor denne har renoverat men det betyder ju inte att denne renoverare är dålig mekaniker på något sätt, men kvaliteten på reservdelar inklusive vissa packningar har blivit betydligt sämre än förr i tiden.

Lattjo lajban med luftkylt.