1 Senaste redigerad av Gimbo (2018-04-03 23:16:48)

Började meka med generatorn och inser att jag måste byta kullager då det är i grevens tid. Gnissel gnissel s a s... Ska passa på att byta kolen också när jag liks håller på.
Nån som har nåt bra tips att komma med dels vad gäller hur jag får loss lagren, dels rent allmänt som är värt att tänka på?
Märkte att det är en 36:as hylsa för fläktmuttern, så blir till att låna en sån imorron...

Har kikat på denna tråd https://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=38676 men har inte fått alla svar...

//Stefan

T2 Transporter Pick-up EH -78
T2 Kleinbus -75

2 Senaste redigerad av Björn J. (2018-04-04 17:07:02)

Notera hur alla delarna sitter ihop, rita eller fotografera, men kan sätta ihop generatorn på flera olika sätt, de flesta är fel sätt. Kullagren är standardlager, iallafall i växelströmsgeneratorn skall det vara metallkapslade lager.
https://nomo.se Momo brukar ha lagren du behöver, men jag vet att Jula iallafall hade dessa lager som reservdel till någon åkgräsklippare eller vad det nu var...

Du behöver ett stort skruvstäd en liten och en stor avdragare samt då hylsor och standardverktyg.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

3

Björn J. skrev:

Notera hur alla delarna sitter ihop, rita eller fotografera, men kan sätta ihop generatorn på flera olika sätt, de flesta är fel sätt. Kullagren är standardlager, iallafall i växelströmsgeneratorn skall det vara metallkapslade lager.
https://nomo.se Momo brukar ha lagren du behöver, men jag vet att Jula iallafall hade dessa lager som reservdel till någon åkgräsklippare eller vad det nu var...

Du behöver ett stort skruvstäd en liten och en stor avdragare samt då hylsor och standardverktyg.


Stort tack för svar! Det blev däremot så att jag lämnade in generatorn hos en liten firma här i Ö-vik så får dom först kolla statusen på den och sedan byta alla slitdelar om allt är okej. Alles gut!

T2 Transporter Pick-up EH -78
T2 Kleinbus -75