1

En fundering...

Fick i helgen första provkörningen efter att jag bytt bort trummbromsarna fram mot skivor. passade även på att byta cylindrar bak samt alla slangar och rör.
Det ända jag inte bytt är huvudcylindern. bilen är en typ 1 -67 med tvåkrets.
Nu till min fundering då, tycker pedalen går långt ner men ändå tar bromsarna bra. Är det nått jag behöver fundera på eller är det bara o vänja sig?
Har luftat noga så det ska inte vara nått kvar, men nästan den skänslan i pedalen förutom att den inte går att pumpa stum.
Någon?

vw typ-1 1967

2

Kan det vara luft kvar ändå!? Justerade backar bak?

3

Om det är luft tar pedalen högre upp när man pumpar.
Hur långt ut är backarna justerade? Jag kör ut dem max och sedan tillbaka tills det går lätt.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Backarna bak justerade längst ut o sen typ ”något klick” tillbaka.
Skall dom ligga så tajt så jag bara släpper så det inte släpar?

vw typ-1 1967

5

Det är väl så att det finns olika huvudbromscylindrar för bilar med trummor fram och bak, och andra till bilar med skivor fram och trummor bak...? fela mig om jag har rätt.
Så om du konverterat till skivor fram skall du nog även byta hbc.

Sedan är väl inte våra bromsar de mest lättluftade, man brukar få hålla på ett tag.
Gamla bromsslangar skall också bytas ut, men det har du kanske redan gjort, gamla torra slangar kan delvis funka som backventil, då tar det lång tid innan bromsarna släpper.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6

HBC är samma.
Om något skiljer så kan det sitta backventil vid anslutningen för röret på HBC.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Malman80 skrev:

Jag brukar justera så att det låter som att det tar i lite men känns inget.

Ali G

8

Svwerker skrev:
Malman80 skrev:

Jag brukar justera så att det låter som att det tar i lite men känns inget.

Min hbc som sitter där ska ju klara jobbet, är väl annat om även bak blir skivor.
Jag ska justera om bakbromsarna så fort tillfälle ges o testa. Tänk om det kunde vara så enkelt  ICQ/ab

vw typ-1 1967

9

Jag har skivor runt om och har original HBC.
Mina ok kommer från Porsche och den har samma dia som VW.

Ali G