1

Allt funkade när jag parkade för vintern.
Endaste elen jag skruvade av var skyltljuset för att få loss gasaren. Nu är allt tillbaka, men ljus funkar inte. Blinkers, broms, tuta o torkare ok.. Helljusrele slår in, men inget ljus på hel, halv, skylt. Förslag?

Buggy 1600 -´68

2

Snurra på säkringarna. Säker nåt som oxiderat lite. Och där är det ju inte helt ovanligt.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

3

Har snurrat x 2 på alla säkringar utan lycka, men köper nya säkringar i morgon för att ha testat allt.

Buggy 1600 -´68

4 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-04-04 20:13:49)

Om du inte redan har , köp en billig volt meter på Biltema.
Med den kan du äve ohm mäta säkringar.
Mät ohm över en lös säkring det skall var noll (kortis)

Är det ok sätt tillbaka
Mät på båda sidor av säkringen/säkringarna ena sidan ska troligtvis ha 6 eller 12 volt

Är det spännnig på båda sidor  gå vidare till ljuskontakten.
Mät på strömbrytaren, det ska finnas minst en sladd med 6 eller 12 volt på.

är det spänning ut från kontakten mät på fotomkopplaren om du har en sladd in med spänning på.
Du borde ha minst två spänning in och hel eller halv.

Har du det är det dags att kolla jorden till lyktorna och mäta omdet kommer fram nått dit.

"ljushuvud"

5

Sedan kan du ju mäta på ljustets strömställare, så att du har spänning in på den.
Elsystem i buggys brukar vara smärre katastrofer, brukar bestå i rena ormbon, inte säkert att personen som sysslade med detta "koppleri" visste vad han gjorde.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

6

Dålig jord skulle jag tror.

T2b taigagrön ´77

7

Tackar. Blir att mäta o kolla jord. Återkommer.

Buggy 1600 -´68

8

Mr 56 skrev:

Om du inet redan har , köp en billig volt meter på Biltema.
Med den kan du äve ohm mäta säkringar.
Mät ohm över en lös säkring det skall var noll (kortis)

För att inte det ska ställa till förvirrring så är det tvärsom där, du ska ha ett värde, alltså resistans i säkringen, är det noll så är den avbränd och leder inte strömmen igenom längre. Jag brukar använde summerfunktionen i multimetern.  ICQ/ab

9 Senaste redigerad av Björn J. (2018-04-04 17:01:15)

På bilar av plåt leds strömmen åter genom karossen, det funkar inte på en beach buggy, plastkarosser leder ström väldigt dåligt, inte alls, så kontrollera att dina strålkastare har en minuskabel som är ansluten i bottenplattan. Men om allt ljus är släckt, bakljus, parkeringssljus och halv/helljus så skulle jag böja med att kolla upp att du har spänning in på strömställaren.
Ingångsanslutningen där heter 30.
56 är utgång till hel/halvljusrelät.
58 är till parkeringssljus och bakljus.
58b är till instrumentbelysningen.

På hel/halvljusreläet är 56 ingång.
56a är till helljuslamporna
Och tro det eller ej, men 56b (kan även ha betäckningen F) är till halvljuslamporna.
S är "signal" en minuspuls från ljustutans spak, med den växlar man mellan hel- och halvljus.
31 är minus, chassijord.
15 är plus från tändningen.
Dessa relän kan skilja sig åt mellan årsmodellerna.

Om du skiftar 56a och 56b del, gör det inget, bara du kopplar likadant på båda sidorna.

Hel/halvljusrelät är ett bistabilt stegrelä, alltså det stannar i det läget du senst lämnade det i, det är därför man skall ljustuta två, fyra eller jämnt antal gånger för att återgå till halvljus på gamla volkwagnar

Här kan du finna användbara kopplingsscheman:
http://www.beachbuggy.se/forum/download … ;mode=view

På Boxerville får du svar på en massa frågor, men speciella buggyfrågor är det bättre att gå till www.beachbuggy.se med.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

10 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-04-04 20:20:49)

Anders skrev:
Mr 56 skrev:

Om du inet redan har , köp en billig volt meter på Biltema.
Med den kan du äve ohm mäta säkringar.
Mät ohm över en lös säkring det skall var noll (kortis)

För att inte det ska ställa till förvirrring så är det tvärsom där, du ska ha ett värde, alltså resistans i säkringen, är det noll så är den avbränd och leder inte strömmen igenom längre. Jag brukar använde summerfunktionen i multimetern.  ICQ/ab


Min billiga Biltema multimeter visar 000 när det är kortslutning, den hade nog visat nått om det funnits fler siffror.

När kretsen är öppen visar den 1__ som väl ska motsvara oändligt högt motstånd, som räknas som avbrott i dett fallet.

Fast sen finns det ju summer funktion också :-)

"ljushuvud"

11

Mr 56 skrev:

Min billiga Biltema multimeter visar 000 när det är kortslutning, den hade nog visat nått om det funnits fler siffror.

När kretsen är öppen visar den 1__ som väl ska motsvara oändligt högt motstånd, som räknas som avbrott i dett fallet.

Fast sen finns det ju summer funktion också :-)

Samma sak visar även de dyra multmeterarna.
0 ohm, eller nästan noll ohm mellan två mätpunkter indikerar att det är en väldigt bra ledare, med låg resistans, eller på svenska, litet motstånd.
Ett streck -- eller liknande symbol indikerar avbrott, alltså oandligt antal ohm, den "liggande åttan" kan förekomma i displayen på dyrare instrument.
Ja det är lätt att lura sig själv och feltolka, skapa tankefel här.
Som redan skrivits är det då lättare för den oinvigde med begränsade kunskaper i el-lära att använda "pip-funktionen" alltså summern.

För vanlig enkel bil-el i våra gamla VW räcker de billiga multimetrarna väl till, men köp inte de allra billigaste, de under hundralappen, men de som kostar från hundringen och uppåt duger bra. Sedan finns det ju i andra ändan av prisskalan laboratorieinstrument för många tusenlappar, dessa är direkt "over-kill" i dessa sammanhang.

Det finns å andra sidan ett annat väldigt användbart instrument, den kombinerade multmetern och tångamperemetern.
Det finns även billiga sådana.
Med tångamperemetern kan du mäta strömmen genom en ledare utan att koppla loss den först.

Typiskt väldigt användbar då man kollar generatorn när den snurrar, slut bara instrumentets käftar om generatorkabeln så ser du med en gång om det flyter någon ström genom den kabeln.
Dessa har ju även de enklaste multimetrarnas funktioner.
De allra billigaste tångamperemetrarna mäter inte likström, dom är värdelösa att mäta strömmen i bilar med, lägg till några hundralappar
och köp iså fall en som även mäter likström!

https://www.jula.se/catalog/el-och-bely … 049/#tab01
Denna finns på Jula, den mäter INTE likström.

https://www.clasohlson.com/medias/sys_master/9069979631646.jpg
https://www.clasohlson.com/se/Tångamper … 03/36-4718
Denna finns hos Clas Ohlsson, den mäter både lik- och växelström, jag har själ en sådan, funkar väldigt bra.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

12

Tack alla.

Det var hel-/halvljusrelé som hade dålig kontakt. Efter elektrorens, och lite sandpapper funkade allt som det ska.

Buggy 1600 -´68