Satte ihop en 1600 med en ny Engle 100 och std toppar pict 34-3 gasare. Får den inte att gå under 1100rpm varm. Den behöver 16-20gr förtändning och sen då upp till 32gr max utslag 3000-3500rpm. Gasaren ger inget vacuum till förställningen på tomgång ...men om man pluggar de lilla hålet i spjället så får man vacuum. Tycker att den borde gå bättre på tomgång ändå ...kammen e ju inte så vass så de borde störa..eller?
Helt klart är att de e lågfartsdelen i Pict34 an som inte vill va med (obs ny gasare inga vacumläckage ..tjyvluft)
Nån som provat denna kombon med ENGLE 100 och standard 1600 övrigt??
Har inte provat den i bil ännu bara i start jiggen!
Vad har du för fördelare? Du borde ha fin tomgång med den kamaxeln.
har du bytt H munstycke ?
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Vad har du för bränsletryck?
Anders
Standard pict 34-3 Huvudmunstycke 127 lågfart 55 bränsletrycket har jag inte mätt men den svarar ju bra på gasen och varvar fint i provbänken. Men de lustiga som jag ser det är att den kräver så hög förtändning på tomgång ..16-18gr BTC.
Fördelaren är en singel vacuum med fjädrar från en 1600, om jag ställer den ännu högre mot 20-22 btc så får jag ner tomgången under 1000rpm ..men..ja ni fattar.. då har jag ju upp emot 40gr vid högre varv.
I övrigt fräsha grejer i motorn ..9 bars kompa tryck fint oljetryck.
Tänkte de skulle va en kul kombination i en bubbla som jag har och de funkar ju med lite högre tomgång..om int annat bättre oljetryck då 
Standard pict 34-3 Huvudmunstycke 127 lågfart 55 bränsletrycket har jag inte mätt men den svarar ju bra på gasen och varvar fint i provbänken. Men de lustiga som jag ser det är att den kräver så hög förtändning på tomgång ..16-18gr BTC.
Fördelaren är en singel vacuum med fjädrar från en 1600, om jag ställer den ännu högre mot 20-22 btc så får jag ner tomgången under 1000rpm ..men..ja ni fattar.. då har jag ju upp emot 40gr vid högre varv.
I övrigt fräsha grejer i motorn ..9 bars kompa tryck fint oljetryck.
Tänkte de skulle va en kul kombination i en bubbla som jag har och de funkar ju med lite högre tomgång..om int annat bättre oljetryck då
På en std 34-3 skall det sitta 130 i huvudmunstycke
För dom skall gå bra med dagens soppa så brukar det hamna 135 med std luftrenare o std avgas
Byter man luft renare så brukar det hamna 140 i H munstycke
Har man även bytt avgas så är det 145 som gäller
Det är jätte svårt att säga vad det kan vara men Om man använder std plåtpackning mellan insug o topp så kan det vara svårt att få det riktigt tätt ( där brukar det läcka vacum Brukar tillverka sådana i packnings mantrial typ 2 mm tjockt
Hur ser dina stift ut är dom vita eller gulbruna ( om det läcker så ser man skiljnaden på färgen )
Är dom svarta så får den förmycket soppa ( nålventil eller förhögt soppa tryck Skall vara max 0,19 bar )( billiga kina pumpar ger ofta 0,25-0.30 bar i tryck ) ( jag vet vem som säljer sådana ) EMPIs pump ger för mycket tryck = kina pump)
/// M
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
PICT 34 brukar även kräva rätt fördelare dvs den som sitter std på en 1600 DP.
Jag råkade ut för samma (20år sedan..), med kambyte och original Solexförgasare...
Lånade ett par IDA44:or, och det blev skillnad! Sedan dess behåller jag alltid originalkam ihop med enkelförgasaren...
Jag har byggt ett flertal bussmotorer med både originalkam och Engle 100 och kört med 34pict förgasare. Problemet med tomgången brukar vara luftläckage i förgasaren. Vid renovering är det ett måste att byta o-ringen på shuntventilen och även få en ny blandskruv med tät oring. Pröva med startgas runt hela motorn för att se om det finns andra luftläckage.Det brukar vara så att den del man inte renoverat är boven i dramat. Vilken fördelare kör du med ? rör sig brytarplattan när du suger i röret? Det låter som ett vacumfel med luftläcka i insugsdelen.
När du ställer förtändningen 16-18 grader stiger väl tomgången vilket betyder att du har gått förbi lågfarten. Byt lågfartsmunstycke för att vara säker på att det inte är igensatt.
Jag råkade ut för samma (20år sedan..), med kambyte och original Solexförgasare...
Lånade ett par IDA44:or, och det blev skillnad! Sedan dess behåller jag alltid originalkam ihop med enkelförgasaren...
Stiften e ju svarta ( den e ju nu bara körd i provbänken)...får ju för mycket bränsle ..men om jag vrider ner bränslet på bränsleskruven så går ju varvtalet ner o motorn dör. Jag tror att engle 100 har lite för mycket överlapp så att pict 34 tappar vacuum och då dör lågfarten i den. Tror också att den skulle gå mycket bättre med dubbla gasare. Men får väl prova den i bilen senare o se hur den reagerar på belastning. Pict 34an passar nog bäst på original kamtider men de finns väl andra enkelgasare som skulle funka typ en weber 28-36 eller 36-36 eller nån annan??
Har läst att Pict 34 inte alls gillar 009 fördelaren om man inte modifierar pict 34an med att löda igen eller sätta en popnit i hålet på spjället, då får man upp vacuum och lågfarten funkar bättre.
Rätta mej om jag har fel...men visst e de så att ju mer överlapp kammen har ju mer tänd förställning kräver motorn på lägre varv??
Jag har byggt ett flertal bussmotorer med både originalkam och Engle 100 och kört med 34pict förgasare. Problemet med tomgången brukar vara luftläckage i förgasaren. Vid renovering är det ett måste att byta o-ringen på shuntventilen och även få en ny blandskruv med tät oring. Pröva med startgas runt hela motorn för att se om det finns andra luftläckage.Det brukar vara så att den del man inte renoverat är boven i dramat. Vilken fördelare kör du med ? rör sig brytarplattan när du suger i röret? Det låter som ett vacumfel med luftläcka i insugsdelen.
Har provat med startgas..ingen skilldnad , fördelarens vacuum förställning fungerar samt även fjäder förställningen pict 34 an e ju splitter ny (javisst e ju en empi ..kina skräp)men har prova 2 andra med samma resultat.
På den första motorn jag bygde för länge sen hade jag en bugpack 270graderskam. Nu min jag inte hur det artade sig men den gick kasst med 34pict gasaren. Tillslut visade det sig att jag kuggat kammen ett hack fel. Fast jag var övertygad om att jag varit noga. Då var jag 15 år och har aldrig kuggat en kam fel sen dess.
Hur noga var du?;)
På den första motorn jag bygde för länge sen hade jag en bugpack 270graderskam. Nu min jag inte hur det artade sig men den gick kasst med 34pict gasaren. Tillslut visade det sig att jag kuggat kammen ett hack fel. Fast jag var övertygad om att jag varit noga. Då var jag 15 år och har aldrig kuggat en kam fel sen dess.
Hur noga var du?;)
Tanken på fel kuggad kam har slagit mej men jag e noga med motorer..och just sådana saker...men jag kan ju inte 100% säga utan att kolla ..de eju bara att tabort oljepumpen. Men den går ju så fint över 1100rpm och uppåt ...svarar bra på gaspådrag o låter frisk...men dör under 1000rpm.
Skulle de gå att kolla med gradskivan på svänghjulet om jag kuggat fel...mot kamkortet då??
I min daily driver har jag en Gene Berg 110 kam i en 1679 motor. En 34pict eftermarknadsförgasare som är ombestyckad och tändningen är en ombyggd magnet. Har även kört den med en kina 009. Har aldrig upplevt att 34pict skulle vara känslig att köra utan vacum så ditt problem är nog något annat.Det som är viktigt med 34pict är att man ställer tomgången högt med blandskruven 1300 varv. sen drar man ner den med shuntskruven till 800. Det lättaste sättet att kolla om allt är rätt inne i motorn är att lyfta av en halva. Det låter drastiskt men av erfarenhet vet jag att man sover bättre på nätterna efteråt när man vet att allt stämmer. Som sagt även solen har sina fläckar.
Ska ju åka till fjällen idag skärtorsdag och fiska o köra lite skoter....men jag for opp kl 0500 och kollade 1 cyl in o ut ventil mot kam kortet vid .050 lyft....alltså 1,27mm lyft. De e ju där som man läser kamkortet ...typ insug öppnar 14gr före öd o stänger 24 gr eft bdc.
Och ... DE STÄMMER ..kammen sitter rätt mot veven! ( Puuuh torkar pannan med en oljig trasbit)
Ska kolla vidare sen efter påsken..men tack för alla tips och GLAD PÅSK PÅ ER ALLA.
Håkan i UMEÅ