1

Vet att det inte är luftkylt, men jag tänkte bygga en oxyboxer så det blir luftkylt!

Söker wasserboxer motor eller motorblock, 1.9L eller 2.1L. Den behöver givetvis inte fungera då allting ändå ska byggas om till luftfyllt.
Det ska bli motor till bussen.

Har släpkärra, så jag kan komma och hämta.

Skicka gärna PM eller SMS/ring om du har en lämplig motor/block.

Mvh, Fredrik 0703-171856

2

Kul ...jag hoppas du är medveten om hur mycket jobb det är...
Jag var inne i det spåret innan, men la ner och satsade på en subaru motor.
ja jag har fräs svarv och massor av lust och tålamod...
PPRMicke här på forumet har byggt en sådan maskin..
Men förlåt mig jag vet inte vad och hur mycket du kan .. så ta inte illa upp..
En kompis har ev ett motorblock vevparti från en 2,1 som han drömmer att bygga en oxyboxer av..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Bara en enkel fråga: Vad är det som är bra med att bygga luftkylt av en vattenkyld? Jag vet en fantast som byggde en flygplansmotor av en vattenkyld. När han till slut blev klar med motorn blev själva planet utdömt, på grund av ålders skäl.

Lattjo lajban med luftkylt.

4

Jo jag är medveten om att det är massor av jobb, kanske det är lite av grejen. Ett spännande hobbyprojekt med en massa egna lösningar.
När jag kommer igång så blir det förstås en byggtråd på forumet.

Det är säkert mycket enklare att bygga en vanlig typ1-motor, men jag tänkte försöka den här vägen istället.

Varför man bygger om vatten till luft är ju en bra fråga, jag är inte säker på att det blir bättre, men det blir i alla fall annorlunda. Vissa saker kanske blir bättre, själva blocket är nog lite stabilare än ett standard typ 1 (det väger mer i alla fall). Men det finns säkert eftermarknadsblock som också är stabila.
Ganska många av delarna i en sån här motor är ju typ 1, så där är det ju ingen skillnad.

Vi får helt enkelt se hur det går med detta projekt, lovar att dela med mig av mina erfarenheter.

/Fredrik

5

Wasserboxerblocket är betydligt kraftigare och gjort i aluminium så det blir aldrig uppslaget i ramlagerlägena.

6

just, som Stickan säger, aluminiumblock av god kvalitet, dessutom möjlighet att sätta
dragstängerna/pinnbultarna till toppen med större avstånd och gå upp till ca 4" i borr,
och då finns toppar från tex auto-craft som passar, och kolvar från cheva etc
vev, kam o lite till = typ 1 = billigt ( ICQ/ad ), 84mm x 103mm = 2745cc . . .
oljefilte som standard är ett extra +

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

7

. . . kanske onödigt mycket jobb om man tänker bygga en 1600 . . .  ICQ/af

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

8

Det finns adapterringar att köpa för 1600-cylindrar.

9

Jag har tyvärr inte något att sälja men jag tycker att du du ska bygga en OXY.

Det är inte i närheten av så mycket jobb som att stoppa i en Subaru eller något annat vätskekylt. Man behöver ju inte bygga den med 3 liters cylindervolym eller med överladdning. En av de många fördelarna är att man kan stoppa in den i en Typ 1 eller 2 utan att såga sönder/bygga om bilen. Det fina med det är att man kan stoppa i en originalmotor om man inte hinner bli klar med motorprojektet till säsongen.
Bygger man en "snäll" (100-120 hk) motor kan man nöja sig med original cylindervolym och nära original WBX effekt. Då får man en driftsäker motor som i princip är "otrimmad" och håller länge.

Post's attachments

20160123_165832 (kopia).jpg, 237.82 kb, 800 x 600
20160123_165832 (kopia).jpg 237.82 kb, 113 downloads since 2018-03-28 

10

Tack för kommentarer och tips, det blir en oxy helt klart.
Det blir byggtråd där vi kan utbyta idéer och erfarenheter i god boxerville-anda.

Då är vi tillbaks där tråden började, Har någon en motor/block till övers ?

Mvh, Fredrik

11

Hej
Jag har en wbx liggandes. Har inte varit startad på länge o behöver helt klart en genomgång så passar ganska bra för ändamålet