1

Har köpt bättre beggad Porsche växellåda. 914. Är otroligt nöjd med mina andra bilar med 901 låda. Har läst att det är samma låda i grunden!? Säljaren påpekade att det var 914 -73 sideshift vilket var åtråvärt!?
Vad krävs för att få denna låda att funka i en Vw?
Samma, men att funka i min 914? Är -70
Tackar ödmjukast för fakta!

2

Flippa diff/kronhjulet annars går den åt fel håll, byta noskon, byta växelaxel bl.a.

3 Senaste redigerad av Stefan F (2018-03-24 09:57:09)

(Asch då... Matte80 kom visst före medan jag skrev mitt inlägg   ICQ/ae  )

Om det är en låda från en 914 så går den ju åt "fel" håll, 914 är ju en mittmotorbil. Men det går ju att lösa genom att vända på diffklumpen. 914-lådorna har ju ett stort fäste på noskonens översida, så den måste ju bytas. Har precis fått dit min 911/01-låda i min 1303:a, men jag har köpt en hel del prylar från Martin Bott i Tyskland.

https://www.bugat5speed.de/en/beetle-co … on-901-914

Inte gratis, nej...  ICQ/ad

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

4

Noskon har jag liggandes på hyllan men sideshiften gör ju att man måste "öppna lådan"?!
Martin har jag koll på! Kan man vända diffklumpen själv? Tänka på?
Ere ngn som satt dylik låda i late t2 buss?
Många frågor blire;-)

5 Senaste redigerad av Stefan F (2018-03-24 12:57:31)

På min låda satt ju diffklumpen med drevet utåt, mot den löstagbara gaveln, så den var bara att lyfta ut. På din låda borde den sitta tvärtom och då är ju både ingående axel och pinjongdrevet förmodligen i vägen. Men om du ska bygga bort "sideshift" mekaniken så måste du väl ändå plocka ner rätt mycket av lådan?  Den ingående axeln går ju genom hela lådan och ut i noskonen, så det är ju lite jobb att plocka bort den...  (för jag antar att 914-lådan också är enkelgavlad?)

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

6

Japp. Den är enkelgavlad. Jag får forska vidare.
Är inte preo just nu då jag jobbar hårt med min Mania!
Tack för era svar!