Snubblade på en auktion på tradera där en farbror sålde en hel pärm med monteringsanvisningar, tekniska beskrivningar och felsökning/reparation av ebersprächer varmluftsaggregat. Själva monteringsanvisningarna är till en massa olika bilar förekommande på 60-talet, inte så mycket VW men dom innehåller instruktioner och utförliga bilder för installation av själva värmaren. Det är alldeles för mycket för att kunna scanna in och publicera men jag listar vilka bilar det gäller nedan så kanske jag kan publicera några om det finns intresse.
Monteringsanvisningar:
Batterieliminator HA 5700 (allmän)
Värmare X2 (allmän)
Värmare X3-X12 (allmän)
Båtvärmare bilder från Albin 25
BMW 2000 -68 och -69
Citroen Dyane AY -69
Citroen MI 6 -69
DAF 55 -69
Ford Cortina -67
Ford Taunus 17M och 20M -66, -67
Ford Transit Skåp
Hanomag F25 Diesel -69
Mercedes 200 -68
Opel Kadett 66-67
Opel Rekord -66, -67
Peugot 504 -69
Peugot 404 -68 (diesel och bensin)
SAAB 99 -69
SAAB 96 60-64 och -65
Scania LB 110
Volvo PV 544
Volvo Amazon B18 och B20
Volvo 144
Volvo 164
Volvo Duett
Volvo F88
Det som kanske kan vara intressantare för VW folket är felsökning och reparationsanvisningar för olika värmare, allt är på Svenska och dom är väldigt utförligt skrivna med mycket bilder. Värmarna som finns hittar ni nedan. Dessa ska jag kunna scanna in och publicera, men ville kolla om detta redan finns ute och ligger upplagt då är det ju ingen ide att jag lägger upp dom igen. Skriv vilka modeller som kan vara av intresse i så fall, det är väl främst B2 och BN4 som kan vara intressant för VW folket. Ska försöka scanna in dom nån dag när jag har tillgång till scanner, om intresset finns.
Teknisk Beskrivning Värmare B2 - Felsökning (3 sidor) och Reparationsanvisning (9 sidor)
Teknisk Beskrivning Värmare BN4 - Felsökning (4 sidor) och Reparationsanvisning (13 sidor)
Teknisk Beskrivning Värmare X3 - Felsökning (3 sidor) och Reparationsanvisning (10 sidor)
Teknisk Beskrivning Värmare X7-X12 - Felsökning (4 sidor) och Reparationsanvisning (13 sidor)
Pärmen innehåller också en hel hög med servicemeddelanden för olika brännare, förbättringar och sånt som antagligen dykt upp som problem med tiden. Allt som allt är det en ganska gedigen pärm som väger sina 2KG, vet inte riktigt vad jag ska göra med den men om beskrivningarna kan vara av intresse för VW folket ska det ju upp där det hör hemma på boxerville...
Exempelbilder:
/foppa