1

Har tagit en elverks motor och skall stoppa den i min bubbla -59.
Har för mig att det var pappers packning mellan svänghjul och vevaxel.
kommer inte ihåg hur det var då den ståt ett tag orörd nu.
Måste packningen vara där och vilket syfte fyller den?
motorn i fråga är en med fast generator torn.

//Fält

2

För att få rätt axialspel på veven skall packningen sitta där. Den är en tätning för att inte få ut motorolja på lamellen. Du skall ha ca en tiondels spel när du drar i svänghjulet. Glöm inte att sätta dit en ny packbox.

3

Ok tack.
Kändes lite som att en papperspackning inte borde hålla formen så väl vid värme, olja och tryck.
Schimsar man med flera packningar av papper eller  räcker det med en packning och ska man byta ut det till något bättre. Typ metall?

Och går det att köpa dom packningarna lösa eller måste man köpa hela packningssatser?

4

Axialspelet schimsas med stålschims 3 till antalet och finns i olika tjocklekar. För att få rätt spel bör man räkna in papperspackningen som brukar vara 0,15. Proceduren är att man drar dit svänghjulet utan packbox och schims och mäter det totala spelet, sen räknar man ut schims+papperspackning så att spelet hamnar på ca 0,10. Det är viktigt att man verifierar att man har fått rätt spel när man är klar. Mäts med klocka eller bladmått. När allt stämmer sätter man dit en ny packbox och monterar svänhjulet. En verkstadshandbok sitter aldrig ivägen.

5

vad har papperspackningen för syfte egentligen? måste man ha den? jag hajar varför man har spel osv men undrar mer vad själv packningen har för syfte.

/ Fält

6

Packningen är som i de flesta fall på en VW-motor en oljetätning. Bör inte ersättas med silikon någonstans på en VW-motor.

7

Jo det förstår jag men jag är inte i närheten av motorn just nu och det har ståt stilla över vintern så började fundera en del. Jag förstog inte igentligen var den packningen var bra för. Efter att klurat en stund kom jag på vad den tätar för nåt.
Teoretiskt borde jag om jag vill kunna slänga upp svänghjulet i svarven, svarva ett spår och sätta dit en i-ring som det är på dom nyare svänghjulen? Eller har jag fel?
För om jag tänkt rätt så skall den packningen igentligen bara täta mellan svänghjul och vevaxel, så det inte läcker ut olja vid svänghjuls bulten, har jag tänkt rätt. Eller tillverka en egen packning och räkna med det när jag schimsar till spelet.

/M

8

O-ring skulle det vara..

9 Senaste redigerad av Tristar (2019-03-30 14:08:50)

Hans har förklarat hur man gör.
Axialspelet schimsar man in med alltid tre olika schims som finns i olika storlekar att köpa.

Har du ingen packning så köp en packningssats eller fråga om någon har en extra packning liggande.
De går inte att köpa lösa.
Packningen behövs för att inte få ut motorolja på kopplingslamellen.
Din teori med O-ring fungerar säkert med, men krångla inte till det för några futtiga 100 lappar.

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

10

Om du kan svarva in en o-ring på ett 30hk svänghjul borde du ha blivit dipl-ing på vw-werke för insticket är kanske 3-4mm. Sätt dit en papperspackning och åk folka i sommar.

11 Senaste redigerad av Tristar (2018-03-22 21:18:04)

Hans Landelius skrev:

Om du kan svarva in en o-ring på ett 30hk svänghjul borde du ha blivit dipl-ing på vw-werke för insticket är kanske 3-4mm. Sätt dit en papperspackning och åk folka i sommar.

Hans har rätt, inget är omöjligt bara olika svårt
Packboxen är redan färdigutvecklad.
Inte mycket material att svarva på.

Post's attachments

30hk,1.jpg, 134.12 kb, 1200 x 857
30hk,1.jpg 134.12 kb, 139 downloads since 2018-03-22 

Typ 1 = Mars-1949 Export, November-1950, April-1952, Mars-1953, September-1953, Februari-1954, Februari-1955, Juni 1955, Augusti-1955, November-1955 standard, September-1956, Januari-1957, December-1957 cab, Augusti-1963 cab.

12

Nej inte mycket att svarva på inte, men jag ville bara kolla om jag hade tänkt och förstås det rätt i mitt huvud därav teoretiska frågan.
Men tack jag har hajat rätt.
Tillslut.
Fastnade i massa klurande och fick inte ur mig det i fingrarna på ett bättre sätt.

/M