1

Tänkte montera intervalltorkare i Notchen till denna säsong. Införskaffade en lite fiffig grej, Welleman MK111, men jag och kopplingsscheman kanske inte är dom bästa kompisarna.

Plus (+) och jord (-) har jag koll på men sedan då.

Det finns tre uttag på dosan: NO, COM, och NC och jag förstår att jag ska använda mig av bilens 53 och/eller 53b. Men hur?

Help, please!

/ P

PS: Det vita kopplingsschemat längst ner är Wellemans eget, vilket säger mig ingenting. ICQ/ab


http://forumbilder.se/H6962/wiper-type3-63.jpg

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

2 Senaste redigerad av Björn J. (2018-03-19 19:49:20)

Com, common, är plus, ingång. Koppla en kabel från torkarens säkring hit, vill minnas att det är ettans säkring, men kan ha fel.
NO betyder normally open, alltså bryter då intervalltorkaran är i viloläge.
NC normally closed, ger kontakt med com i viloläge.
Alltså skall du koppla NO till torkarmotorns halvfart alltså 53b.
53 är den högre hastigheten, helfart, det går ju iofs att koppla intervalltorkaren dit också, men bättre med den låga hastigheten, tycker jag.

Så här säger DIN-normen:

53 Vindrutetorkare, helfart
53a Vindrutetorkare, självparkering
53b Vindrutetorkare, halvfart
53c Vindrutetorkare, eldriven (halvfart)
53e Vindrutetorkare, bromsledning

Om jag nu tönkte eller skrev fel ang NC och NO, och kopplar som jag skrev, så får du omvänd verkan, torkarna går hela tiden, och stängs av då intervalltorkaren slår till, inget farligt, bara irriterande, och då byter du bara plats på kablarna i skruvanslutningen.

Så testa först innan du skruvar fast intervallelektroniken.

Med de båda trimpotentiometrarna på kretskortet ställer du tiderna, dels hur ofta torkaren skall gå, dels pulslängden. Ställ den senare på omkring 1,5 sekund, så att torkarmotorn kommer över självparkeringsläget, för kort tid så stannar torkarna på halva rutan, för lång tid så får du dubbelslag.
Lämplig intervalltid har jag ställt till 7 sekunder (jag har en sådan här intervalltorkare på min båt).

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."