1

Jag lägger några bilder här istället för Facebook, där de snart försvinner ner i flödet....

I eftermiddag "tog jag tag i" en växellåda som legat på mitt jobb 2 år...
Förutom att byta till "lång 1-2:a" skulle jag svetsa och planslipa 3-4:ans drev.
Hur som; -företaget jag jobbat på i 31år gick i konkurs, så jag har inte tillgång till svets eller planslip längre ;-(

Men jag har iallafall det som behövs för att demontera och sätta ihop hemma i källaren! Så jag struntar i att svetsa dreven och kör ändå:

En 3:88 låda (enkelgavlad) slaktades för innehåll.

https://i.imgur.com/64Qll1a.jpg

Dagens mål är att ersätta 1-2:an med en Gene Berg historia...

https://i.imgur.com/WXpnn5g.jpg

Börjar med att pressa ur axlarna (det behövs bara 1 ton, och det är ungefär vad min "kasserade" press klarar -)

https://i.imgur.com/hd54jHk.jpg

Pillat isär ingående axel (som skall bytas)

https://i.imgur.com/6dxiBT1.jpg

Får se om tusenlapparna detta kostat ger frukt... GB nedan

https://i.imgur.com/lg7hNOi.jpg

Tyvärr hade ettans drev "egen" synkring, som jag var tvungen att ta från en 79:a busslåda...då jag inte hittade någon annan typ1 som passade.

https://i.imgur.com/BFB26jZ.jpg

Och så sätter jag ihop utgående axel (låsringen)

https://i.imgur.com/z0cE9um.jpg

Backdrevet var skadat, tog en stund innan jag hittade ett likadant i "skrotlådorna"... ;-)

https://i.imgur.com/JgwZaj5.jpg

Allt klart för återmontering i "huset", men det skall tvättas och får bli en annan dag...

https://i.imgur.com/7kjI7sn.jpg

Hoppas detta inspirerar någon ? (eller avskräcker !-)

Mettis i Norrköping

2

Ja imponerar gör det i vilket fall..har själv alltid haft svårt för växellådor.. Default/hmm

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

3

ICQ/ag Gillart!!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Trevlig läsning Trist med jobbet Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

5

Trevligt med lådbygge! Ska följas med stort intresse
Hur kommer utväxlingen se ut på växlarna?

vw typ-1 1967

6

Malman80 skrev:

Trevligt med lådbygge! Ska följas med stort intresse
Hur kommer utväxlingen se ut på växlarna?

Ja, det vet jag inte, köpte denna axel + drev (1-2:an) en blöt kväll på Vänerträffen för många år sedan. Mats Herrlander hade visst tagit in från USA.
Det är busslådans 1:a, och Saxomatens 2:a (den är ju bara treväxlad, som alla vet ;-)

7

mettis skrev:
Malman80 skrev:

Trevligt med lådbygge! Ska följas med stort intresse
Hur kommer utväxlingen se ut på växlarna?

Ja, det vet jag inte, köpte denna axel + drev (1-2:an) en blöt kväll på Vänerträffen för många år sedan. Mats Herrlander hade visst tagit in från USA.
Det är busslådans 1:a, och Saxomatens 2:a (den är ju bara treväxlad, som alla vet ;-)

Default/lol  ICQ/af

vw typ-1 1967

8 Senaste redigerad av MH (2018-01-12 09:34:03)

Axeln är en raceaxel som GB svetsade ihop av en 091 bussaxel och en Saxomataxel. Saxomaten har #1 placerad där Typ 1/2 har sin #2. Utväxlingarna är #1 3,78 #2 2,31. När axeln såldes satt det Libertyring på #2.

9

MH skrev:

Axeln är en raceaxel som GB svetsade ihop av en 091 bussaxel och en Saxomataxel. Saxomaten har #1 placerad där Typ 1/2 har sin #2. Utväxlingarna är #1 3,78 #2 2,31. När axeln såldes satt det Libertyring på #2.

Hej Mats. Jo, jag ville ju ha standard synkringar/växelförare - du kan få drevet ifall du vill ha vid något tillfälle...

Hursom;
-Lördagkväll, Kerstin jobbar, så jag tog någon timme i källaren....

Tvättat och skrapat bort packning.

https://i.imgur.com/Lq7h52e.jpg

Men sedan "kom jag på" att jag måste ha ett tomt 1969-71 (swingaxel) -hus att montera i.. alltså ännu en låda att "slakta" ! Denna fick jag som tröst när jag rasade lådan på Uråsa 2008 ;-)

https://i.imgur.com/U7Xbvyd.jpg

Ikväll monterar jag bara ihop paketet- börjar med att fixera (tejp...)

https://i.imgur.com/vcYtcfy.jpg

Åså får man ju pressa lite grann fär planfjäderbrickan och låsringen....

https://i.imgur.com/6VeZcW6.jpg

Växelförare monterade, som skall justeras i "jigg".

https://i.imgur.com/6aCyhPa.jpg

Monterat och åtdraget i min "jigg", jag har lite papperskopior från Hot VW och VAG att flukta i - ifall...;-)

https://i.imgur.com/LuOQ9ZD.jpg

Det blir Crommollymutter i denna låda, har inte sett i en "VW-firma i Sverige" ? Mina har jag köpt genom från Brorsson(rip), Landelius och MH har säkert oxå

https://i.imgur.com/DgIwHuy.jpg

Själva justering blir annan dag pga ett par lördagsöl ,-)

10

ETT STORT PS det är skiljnad på längden på husen beroende på vilket pinjonglager som sitter i

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

11

Sen...gick det ju inte så bra ;-(

När jag skulle justera växelgafflarna märkte jag att 1:ans stora drev knappt gick att rubba! (Jo, med skruvmejsel...)
Fann att shims nr 14, var för tight. Letade igenom allt vad överblivna delar heter "på hyllan" - hittade ett par shims till, och konstaterade att alla höll 0,75-0,8mm.

https://i.imgur.com/yaZLBgr.jpg

Detta blev liggandes, men en god VW-kamrat vattenskar ut shims åt mig, 1mm blev perfekt! Duger med vanlig plåt i o m stillastående delar.

https://i.imgur.com/z3lzcZd.jpg

Så till våren skall jag byta växellåda till denna i min bil.

12

Viket hus har du med en eller två oljepluggar i botten

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

13

Dom där fintandade 3or och 4or är inget för en prestandamotor vilket flera som kört med isdäck har fått erfara. Det finns dock tidigare som passar och är grovtandade.

14

PPRMicke skrev:

Viket hus har du med en eller två oljepluggar i botten

Det är ett typ3 irs "DC..." Med oljeplugg under diffen.

https://i.imgur.com/GHsSVdm.jpg

Och; Landelius, jag har inga svetsade drev liggandes från äldre låda, så det får bli detta.
Får väl ta med släpkärra (som vanligt..) om jag skall leka på bana. Men denna vxllåda är till min gatbil som har gummiupphängd transmission dessutom ;-)

https://i.imgur.com/HWGiCjz.jpg

15

Pillat vidare, förberett gavlarna för en liten förstärkning som en kamrat skurit ut... 12 tillkapade pinnskruvar senare;

https://i.imgur.com/PCyCiUS.jpg

https://i.imgur.com/Ek1Yiqk.jpg

Dom här (lätta) drivaxelrören kommer ifrån Typ3 1962... alltså bara plåt, inga smidda delar.

https://i.imgur.com/TVwYcp0.jpg