1

Söker efter en låda att stoppa i min buss.   är inte alls insatt i det här så det är därför jag frågar lite dumma frågor
men har hört att det är en låda från 68  med långa axlar man bör få tag på  men tänkte höra om det finns fler alternativ.
För har annonserat en hel del och lyckas fanken inte hitta någon begagnad låda

2

Det går att få tag i lådor även idag, men tillfällena då man kunde fynda lådor är nog färre nuförtiden. Jag köpte en komplett donatorbil när det begav sig, idag är den lösningen inte lika ekonomisk.

Min rekommendation kring tekniska frågor i ämnet är att söka, det finns mycket avhandlat redan. Sök på exempelvis "straight axle" eller SA-konvertering.

Eftersom jag själv inte gillar svar av typen "sök", så ger jag en kortfattad sammanfattning i ämnet:

Det finns fler än ett sätt att få ihop bakvagnen, både med långaxlad och kortaxlad låda. De långaxlade ger "rätt" hjulplacering från början, medan de kortaxlade måste modifieras för att få rätt axelbredd. Även olika metoder för infästning i bärarmarna ("svärden) finns och även det avhandlas i gamla trådar.

Du får gärna återkomma med frågor här i tråden när du läst på. Bubblalåda i buss är en av de bästa moddarna. ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3

Jag har långa axlar till salu och då kan du ta vilken låda som helst från 61

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1200-59 soltak
vw 1300-66 cab
vw karmann ghia-62
vw 1300-68  vw gipsy-90 nr 711

4

det går också att konvertera till irs och 3.88-låda
vad har du för motor, vad vill du ha för slututväxling?
det är lite att tänka på . . .  ICQ/ab

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

5

Poängen med en IRS-konvertering är väl att man kan åka originalhögt/lite sänkt med typ1-låda. Om man ändå ska sänka finns det väl inga direkta fördelar med just IRS?

Det är väl isf om man värderar den bättre väghållningen, men det är också mer jobb att bygga om till. Sen kan man ju diskutera hur nödvändig en fyrledad bakvagn är på ett fordon som har torsionsfjädring och sällan kommer upp i några racingprestanda.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't